دانشمندان ناباروری مردان را با آلودگی هوا و ناباروری زنان را با آلودگی صوتی مرتبط می‌دانند
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

🔹 نتایج مطالعه جدید: یک مطالعه جدید در دانمارک ارتباط میان ناباروری و انواع مختلف آلودگی را شناسایی کرده است. این مطالعه نشان می‌دهد که مردانی که به مدت پنج سال در معرض آلودگی هوا قرار داشته‌اند، در خطر بیشتری از ناباروری هستند. از سوی دیگر، آلودگی صوتی ارتباطی با ناباروری زنان بین ۳۵ تا ۴۵ سال نیز پیدا کرده است.

🔹 پژوهش گسترده: این تحقیق بر اساس داده‌های جمعیتی دانمارک و شامل ۳۷۷ هزار زن و ۵۲۶ هزار مرد انجام شده است. حدود ۱۶ هزار مرد و ۲۲ هزار و ۶۰۰ زن در این مطالعه ناباروری تشخیص داده شده‌اند. نتایج نشان‌دهنده ارتباط میان آلودگی‌های مختلف و افزایش خطر ناباروری در گروه‌های مختلف اجتماعی و اقتصادی و در مناطق مختلف جغرافیایی است.

🔹 آلودگی‌های مورد بررسی: مطالعه بر روی آلودگی‌های شایع شامل آلودگی صوتی ناشی از ترافیک جاده‌ای و آلودگی هوا ناشی از ذرات ریز معلق (مانند دود ماشین‌ها و نیروگاه‌ها) تمرکز کرده است. تحقیقات قبلی نشان داده‌اند که این نوع آلودگی‌ها با کاهش کیفیت اسپرم و ناباروری مرتبط هستند.

🔹 تأثیر آلودگی صوتی: آلودگی صوتی، به ویژه ناشی از ترافیک، با استرس، کیفیت خواب و برخی بیماری‌ها مانند بیماری‌های قلبی و دیابت مرتبط است. محققان فرض کرده‌اند که استرس و اختلالات خواب می‌توانند بر باروری تأثیر بگذارند.

🔹 نیاز به سیاست‌های کاهش آلودگی: محققان نتیجه‌گیری کرده‌اند که اجرای سیاست‌هایی برای کاهش آلودگی هوا و صدا می‌تواند ابزارهای مهمی برای بهبود نرخ تولد و سلامت باروری در کشورهای غربی باشد.

🔹 انتشار نتایج: نتایج این تحقیق در مجله پزشکی بریتانیا (BMJ) منتشر شده است.

این یافته‌ها بر اهمیت توجه به آلودگی‌های محیطی و تأثیر آن‌ها بر سلامت باروری تأکید دارد و می‌تواند منجر به بهبود سیاست‌های زیست‌محیطی برای حفاظت از سلامت عمومی شود.