کشف حباب‌های پلاسمایی توسط چین بر فراز زمین
موضوع : تکنولوژی | فضا و نجوم

کشف حباب‌های پلاسمایی توسط چین بر فراز زمین

 دانشمندان چینی به دستاورد مهمی در حوزه هوافضا دست یافته‌اند. با استفاده از رادار «یونوسفر برد بلند کم‌عرض جغرافیایی» (LARID)، موفق به کشف حباب‌های پلاسمایی استوایی بر فراز زمین شدند.

به گزارش ایرنا و به نقل از نشریه صبح جنوب چین، این حباب‌های پلاسمایی تقریباً به‌طور همزمان در بالای اهرام مصر و جزایر میدوی شناسایی شدند. این پدیده‌ها در مناطق کم‌عرض جغرافیایی رخ می‌دهند و می‌توانند اختلالاتی را در دستگاه‌های موقعیت‌یاب و ارتباطات ماهواره‌ای ایجاد کنند.

حباب‌های پلاسما در اثر ناپدید شدن ناگهانی تعداد زیادی ذرات باردار در یونوسفر پدیدار می‌شوند و قطر آنها می‌تواند به صدها کیلومتر برسد. رادار LARID که در جزیره هاینان چین قرار دارد، حباب‌های پلاسما را تا فاصله ۹۶۰۰ کیلومتری، معادل فاصله بین هاوایی آمریکا یا لیبی با چین، شناسایی می‌کند.

این رادار پیشرفته با فرکانس عملیاتی بین هشت تا ۲۲ مگاهرتز عمل کرده و از دو زیرسیستم راداری متشکل است که یکی به سمت شرق و دیگری به سمت غرب متمرکز شده و هر یک دارای ۲۴ مجموعه آنتن فرستنده و گیرنده هستند.

کاربردهای نظامی و پژوهشی

حباب‌های پلاسما می‌توانند تأثیرات مهمی بر جنگ‌های نوین داشته باشند. مطالعات بسیاری با حمایت نیروهای نظامی، از جمله نیروی دریایی ایالات متحده، در این زمینه انجام شده است. طبق گزارش‌ها، رادارهای نظامی فراتر از افق با فناوری‌های مشابه، توسط ارتش چین برای شناسایی اهدافی چون جت‌های جنگنده رادارگریز F-22 به کار گرفته شده‌اند.

این دستاورد نه تنها به ارتقای دانش چینی‌ها در حوزه فضا و ارتباطات کمک می‌کند، بلکه نشان‌دهنده توانایی‌های فناورانه رو به رشد این کشور در عرصه علمی و نظامی است.

نظر شما