انتشار دستگاه‌های موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده
موضوع : فرهنگ | سینما و تئاتر

انتشار دستگاه‌های موسیقی ایران به آهنگسازی حسین علیزاده

 مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» به آهنگسازی و تألیف حسین علیزاده شامل ۱۳ دستگاه و آواز موسیقی ایرانی، به زودی منتشر و رونمایی خواهد شد.

به گزارش ایرنا، این مجموعه در قالب ۱۷ لوح فشرده و ۱۳ کتاب نُت، حاصل تلاش‌های سالیان این آهنگساز و نوازنده پیشکسوت تار و سه‌تار در زمینه موسیقی ردیف دستگاهی و آموزش آن است. حسین علیزاده با حفظ اصالت‌ها، تلاش کرده است نغمه‌های موسیقی دستگاهی ایران را با رویکردی خلاق و پویا ارائه دهد.

علیزاده در مقدمه کتاب «دستگاه‌های موسیقی ایران» به اهمیت این مجموعه برای همگان، از جمله علاقه‌مندان موسیقی و مردم عادی، اشاره کرده و تأکید کرده است که این نغمات به عنوان میراثی تاریخی و فرهنگی در ذهن‌ها محفوظ بمانند.

این اثر که از پایان سال ۱۳۹۹ و در دوران شیوع ویروس کرونا آغاز شد، با همکاری ۴۳ نوازنده و خواننده به اجرا درآمده است. اشعار این مجموعه توسط سیروس جمالی سروده شده‌اند تا به یادگیری و حفظ گوشه‌های موسیقی کمک کنند.

رونمایی از مجموعه «دستگاه‌های موسیقی ایران» ۳۱ شهریورماه برگزار می‌شود.

حسین علیزاده، متولد یکم شهریور ۱۳۳۰، از چهره‌های برجسته موسیقی ایران است. وی با آثار شاخصی همچون نی‌نوا، راز و نیاز، فریاد و بی تو به سر نمی‌شود، در زمینه موسیقی فیلم نیز به‌ شمار می‌آید و تاکنون سه بار نامزد جایزه گرمی شده است. همچنین، او با چهار سیمرغ بلورین از جشنواره فیلم فجر، از تحسین‌شده‌ترین آهنگسازان موسیقی متن در ایران به‌شمار می‌آید.

نظر شما