موضوع : نمایه مطبوعات | خبرگزاری

توصیه های صفارزاده برای مطالعه تحقیقی

تاریخ انتشار جمعه ۱۷ فروردین ۱۳۸۶
 

توصیه های صفارزاده برای مطالعه تحقیقی

به گزارش خبرگزاری کتاب ایران(ایبنا)،"طاهره صفارزاده شاعر  "طنین در دلتا" در جواب این سوال  که سال جدید را با مطالعه چه کتابی آغاز کنیم گفت:از کتاب‌های زیادی می‌‌توانم نام ببرم،امانهج‌البلاغه در هر صورت از کتاب هایی است که می‌توانم پیشنهاد کنم. این کتاب بزرگ را باید بارها و بارها بخوانیم. 

وی ضمن بیان این نکته که نهج‌البلاغه کتابی برای همه تاریخ است، افزود:خوانندگان این کتاب را باید بخوانند تا ببینند این اسوه حسنه چه رفتار و کرداری داشته و عدالت خواهی‌اش چه قدر با ما متفاوت بوده است. 

شاعر آوانگارد سال های دور و شعر معروف "آسانسور" که در سال‌های اخیر بیش‌تر به ترجمه کتاب‌های درسی از زبان انگلیسی و پژوهش‌های ارزشمند قرآنی مشغول بوده احتمالا به دلیل حجم زیاد کارهای تحقیقی کتاب جدیدی در سال جدید نخواهد داشت.


دکتر

طاهره صفارزاده: از کتاب‌های زیادی می‌‌توانم نام ببرم، اما نهج‌البلاغه در هر صورت در کتاب هایی است که می‌توانم پیشنهاد کنم. این کتاب بزرگ را باید بارها و بارها بخوانیم.

"میرجلال الدین کزازی" نویسنده و پژوهشگر ادبیات نیزدر پاسخ به این سوال (ایبنا) گفت:آن چه ما ایرانیان دراین روزگار باید بخوانیم و بدانیم ، کتاب‌هایی است که ما را با گذشته شکوهمند و فرهنگ گران سنگ ایران، بیش از بیش آشنا می‌گرداند.

وی افزود : در این روزگار به شناخت فرهنگ ایرانی نیازمندیم، از این روی در برنامه کتابخانی مان باید مطالعه این‌ گونه کتابها را بگنجانیم . کتابهایی درباره تاریخ ایران ، دستاوردهای دانشوران ایرانی و چهره‌های نامدار ایرانی .

دکتر کزازی سرگرم نوشتن اثری پژوهشی است که فرصت مطالعه را از او گرفته است،در عین حال آخرین اثر مطالعه شده توسط وی، کتابی با عنوان "زندگی‌های بسیار، استادان بسیار" نوشته روانپزشک نامدار امریکایی ، پرفسور رایس است که در مورد بیماران خود با آزمونی شگرف رو به ‌رو می‌شود.

بنا به این گزارش، عبدالجبار کاکایی، شاعر و منتقد ادبی، حضور فعال جوانان در عرصه شعر را خرسند کننده‮ترین رویداد ادبی سال 58 دانست و پیش بینی کرد، شعر فارسی در سال آینده از عصبیت و معناگریزی دور شود و به عقلانیت روی آورد.

شاعر ترانه "سمفونی خلیج فارس" در این مورد به ایبنا گفت:در مقابل دهه پر تنش 60 که اشعار اجتماعی اوج گرفت و دهه هفتاد که شاهد نوعی آنارشیسم و هرج و مرج ادبی

.

بودیم، در سال‮های اخیر، عقل و اعتدال به این حوزه راه پیدا کرده و آرام آرام راه خود را باز می کند. به همین جهت سال آینده را سال تسلط عقل و اعتدال و معنا بر حوزه شعر و ادب می‮دانم.

کاکایی همچنین حضور فعال جوانان را از خرسند کننده‮ترین اتفاقات سال جاری دانست و افزود:از مجموعه‮هایی همچون "نقل های کوچک رنگی" راضیه بهرامی، "ملکوت سکوت" سید حسن حسینی و مجموعه سروده‮های آیدا عمیدی می‌توانم به عنوان آثار برگزیده سال جاری یاد کنم.

وی با اشاره به درگذشت تنی چند از شاعران و چهره‮های فرهنگی و یا سینمایی،این اتفاقات را وقایع تاسف بار سال 85 دانست و ابراز امیدواری کرد که در سال آینده شاهد چنین اتفاقاتی نباشیم.

این شاعر در پایان از اهالی شعر و ادب خواست که در سال آینده از افراط و تفریط دوری گزینند و برای حضور بیشتر معنا و عقل در آثار خود، احترام بیشتری قائل شوند.

نظر شما