مقاومت به انسولین در زنان: عاملی برای افزایش خطر ۲۶ بیماری و مرگ زودرس
موضوع : جامعه | زن و خانواده

مقاومت به انسولین در زنان: عاملی برای افزایش خطر ۲۶ بیماری و مرگ زودرس

نتایج یک پژوهش تازه نشان می‌دهد که مقاومت به انسولین نه تنها خطر ابتلا به دیابت را افزایش می‌دهد، بلکه احتمال ابتلا به ۲۶ بیماری دیگر را نیز در زنان بالا می‌برد. این پژوهش همچنین نشان داده است که این مقاومت با افزایش خطر مرگ زودرس در زنان مرتبط است.

محققان دانشگاه شاندونگ چین با بررسی داده‌های بیش از ۴۳۰ هزار شرکت‌کننده از پروژه «بیوبانک بریتانیا» دریافته‌اند که مقاومت به انسولین، یکی از عوامل اصلی بیماری‌های مزمن در زنان محسوب می‌شود. این مقاومت زمانی رخ می‌دهد که سلول‌های بدن به هورمون انسولین پاسخ مناسبی نمی‌دهند و نمی‌توانند به طور کارآمد گلوکز خون را جذب کنند. در نتیجه، خطر بروز بیماری‌های مرتبط با چاقی، فشار خون بالا، نقرس، سیاتیک، بیماری‌های قلبی و برخی دیگر از شرایط پزشکی افزایش می‌یابد.

جینگ وو، نویسنده اصلی این تحقیق، اعلام کرد که مقاومت به انسولین، علاوه بر دیابت، می‌تواند احتمال ابتلا به بیماری‌های دیگر مانند افسردگی، اختلالات خواب، عفونت‌های باکتریایی و پانکراتیت را نیز افزایش دهد. به طور خاص، این پژوهش نشان داد که هر واحد افزایش مقاومت به انسولین، خطر ابتلا به نقرس را تا ۶۵ درصد و ابتلا به سیاتیک را تا ۱۰ درصد افزایش می‌دهد.

کاهش خطر برخی بیماری‌ها

با این حال، مقاومت به انسولین به طور جالبی با کاهش خطر ابتلا به پنج بیماری دیگر از جمله پارکینسون، کم خونی و پوکی استخوان همراه بود. این یافته‌ها حاکی از پیچیدگی‌های بیشتر در ارتباط بین مقاومت به انسولین و شرایط پزشکی است.

این تحقیق که سوابق سلامتی شرکت‌کنندگان را به مدت ۱۳ سال دنبال کرد، نشان داد که زنان به دلیل مقاومت به انسولین، در معرض خطر مرگ زودهنگام قرار دارند؛ به طوری که هر واحد افزایش مقاومت به انسولین، ۱۱ درصد خطر مرگ را در زنان افزایش می‌دهد. با این حال، چنین ارتباطی در مردان مشاهده نشده است.

این یافته‌ها قرار است در نشست سالانه انجمن اروپایی برای مطالعه دیابت (EASD) در اسپانیا ارائه شوند و از اهمیت آگاهی عمومی نسبت به این موضوع پرده برمی‌دارند. دکتر وو تأکید کرد که با مداخله زودهنگام و ایجاد تغییرات در سبک زندگی مانند ورزش منظم و رژیم غذایی سالم، می‌توان خطر مقاومت به انسولین و در نتیجه بسیاری از بیماری‌ها را کاهش داد.

نظر شما