پژوهشگران به حل معمای منشأ کووید-۱۹ نزدیک‌تر شدند؛ حیوانی یا آزمایشگاهی؟
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

پژوهشگران به حل معمای منشأ کووید-۱۹ نزدیک‌تر شدند؛ حیوانی یا آزمایشگاهی؟

پژوهشگران در تحلیل ژنتیکی جدیدی به بررسی گونه‌های حیواناتی پرداخته‌اند که در بازار ووهان چین حضور داشتند و ممکن است کووید-۱۹ را به انسان‌ها منتقل کرده باشند. این تحقیق که در مجله علمی Cell منتشر شده، به تحلیل بیش از ۸۰۰ نمونه ژنتیکی از بازار عمده‌فروشی غذاهای دریایی هوانان پرداخته است.

اگرچه مقامات چینی قبلاً داده‌های ژنتیکی این نمونه‌ها را منتشر کرده بودند، اما شناسایی حیوانات آلوده به ویروس انجام نشده بود. در این پژوهش، مایکل وروبی از دانشگاه آریزونا و همکارانش، داده‌ها را به طور دقیق تحلیل کرده‌اند. به گفته وروبی: «این مطالعه آخرین قطعه یک پازل است که تصویری تقریبا کامل از منشأ پاندمی کووید-۱۹ به ما ارائه می‌دهد.»

محققان در این تحقیق به سگ راکون معمولی به عنوان یکی از اصلی‌ترین گونه‌های حاضر در بازار اشاره کردند که نمونه‌های آلوده به ویروس SARS-CoV-2 از غرفه‌های فروش این حیوان جمع‌آوری شده است. همچنین دی‌اِن‌اِی گربه زباد و موش بامبو نیز در نمونه‌های محیطی آلوده شناسایی شد.

آیا منشأ کووید-۱۹ حیوانی است؟

فلورنس دبار از مرکز ملی تحقیقات علمی فرانسه توضیح داد که بسیاری از حیوانات کلیدی قبل از ورود تیم‌های تحقیقاتی چین از بازار خارج شده بودند. او افزود: «ما نمی‌توانیم به طور مستقیم ثابت کنیم که این حیوانات آلوده بودند، اما ردپای DNA و RNA آن‌ها در نمونه‌های محیطی آلوده مشاهده شده است.»

مارک وولهوس از دانشگاه ادینبرو بریتانیا اظهار داشت که این تحلیل ژنتیکی نشان می‌دهد که پاندمی ریشه‌های تکاملی خود را در بازار ووهان دارد. او گفت: «این تحقیق فرضیه منشأ حیوانی ویروس را تقویت می‌کند، اما هنوز نتیجه قطعی در دست نیست.»

با وجود این یافته‌ها، هنوز مشخص نیست ویروس چگونه به بازار ووهان راه پیدا کرده است و مناقشه درباره منبع اصلی آن ادامه دارد.