زنان با یائسگی زودرس در معرض خطر بیشتر بیماری‌های خودایمنی هستند
موضوع : جامعه | زن و خانواده

زنان با یائسگی زودرس در معرض خطر بیشتر بیماری‌های خودایمنی هستند

تحقیقات جدید نشان می‌دهد زنانی که به نارسایی زودرس تخمدان (POI) مبتلا هستند و قاعدگی آنها قبل از ۴۰ سالگی متوقف می‌شود، بیشتر در معرض ابتلا به بیماری‌های خودایمنی قرار دارند.

در نارسایی زودرس تخمدان، تخمدان‌ها دیگر به‌درستی کار نمی‌کنند و تولید تخمک متوقف می‌شود. این وضعیت منجر به بی‌نظمی در قاعدگی و در نهایت توقف کامل آن می‌شود و حدود ۱ درصد از زنان در سراسر جهان را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

افزایش خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی

مطالعات جدید نشان می‌دهند که زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان، دو الی سه برابر بیشتر در معرض خطر ابتلا به بیماری‌های خودایمنی شدید مانند دیابت نوع ۱، پرکاری تیروئید، لوپوس و بیماری‌های التهابی روده هستند. دکتر سوزانا ساووکوسکی، پزشک زنان و زایمان بیمارستان اولو فنلاند، تأکید کرد که این یافته‌ها فرضیه‌ها درباره نقش بیماری‌های خود ایمنی در بروز یائسگی زود هنگام را تقویت می‌کند.

نتایج تحقیق

این مطالعه که در نشریه Human Reproduction منتشر شده است، بزرگ‌ترین پژوهش در زمینه بررسی ارتباط بین بیماری‌های خودایمنی و نارسایی زودرس تخمدان در زنان است. محققان فنلاندی حدود ۲۰ هزار زن را به مدت حداقل ۱۲ سال تحت نظر قرار دادند و نزدیک به ۴ هزار زن زیر ۴۰ سال که به نارسایی زودرس تخمدان مبتلا بودند را شناسایی کردند. از این میان، ۱۲.۷ درصد از آنها پس از تشخیص نارسایی زودرس تخمدان، به بیماری‌های خودایمنی مبتلا شدند.

احتمال ابتلا به بیماری‌های خودایمنی در زنانی که به یائسگی زود هنگام دچار می‌شوند ۲.۶ برابر بیشتر از زنان دیگر است. همچنین این زنان تقریباً دو برابر بیشتر به بیماری‌هایی مانند پرکاری تیروئید و روماتیسم مفصلی و ۲۶ برابر بیشتر به بیماری‌های خودایمنی چندگانه مبتلا می‌شوند.

نگرانی‌ها و ضرورت تحقیقات بیشتر

دکتر لوئیز کنی، استاد سلامت مادر و جنین در دانشگاه لیورپول، همچنین به نیازمندی به تحقیقات بیشتر تأکید دارد تا نقش سیستم ایمنی در این زمینه بهتر درک شود. باسل واتار، استاد دانشگاه آنگلیا راسکین، نیز بر لزوم مراقبت‌های چندرشته‌ای و جامع برای زنان مبتلا به نارسایی زودرس تخمدان تأکید دارد.

این مطالعه نشان نمی‌دهد که نارسایی زودرس تخمدان به دلیل اختلالات خودایمنی است یا ترکیب این دو بیماری ممکن است خطرات را تشدید کند. بنابراین، تحقیقات بیشتری مورد نیاز است تا به سوالاتی همچون علت بروز نارسایی زودرس تخمدان و ارتباط آن با بیماری‌های خودایمنی پاسخ دهد.

پیامد‌ها و توصیه‌ها

وی همچنین تأکید کرد که زنانی که در معرض خطر بالای نارسایی زودرس تخمدان قرار دارند، باید در سنین جوانی باردار شوند. با در نظر داشتن اینکه بیماری‌های خودایمنی می‌توانند خطر عوارض بارداری را نیز به‌طور قابل توجهی افزایش دهند، توجه به این موضوع ضروری است. محققان نیز در حال بررسی این موضوع هستند که آیا استفاده طولانی‌مدت از هورمون‌درمانی می‌تواند از بروز بیماری‌های دیگر در میان این زنان پیشگیری کند.

نظر شما