تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی بر آینده زبان
موضوع : پژوهش | مقاله

تهدیدات و فرصت‌های هوش مصنوعی بر آینده زبان

به گزارش سیتنا به نقل از ایندیپندنت، فناوری‌هایی نظیر رابط‌های مغز و رایانه، هوش مصنوعی، پیش‌بینی و تکمیل خودکار متن تحولات چشمگیری در استفاده از زبان ایجاد کرده‌اند.

اما این تغییرات چگونه رخ می‌دهند و تا چه حد اهمیت دارند؟ لایو ساینس در این خصوص با فیلیپ سرجنت، نویسنده کتاب “آینده زبان”، گفتگو کرده است.

ترجمه فوری و هوش مصنوعی

فیلیپ سرجنت به این پرسش که آیا به نقطه‌ای نزدیک شده‌ایم که هوش مصنوعی می‌تواند به عنوان مترجم جهانی عمل کند، این‌گونه پاسخ می‌دهد: «به نظر می‌رسد ما در آستانه‌ای قرار داریم که فناوری‌ها به زودی امکان ترجمه فوری و در لحظه بین زبان‌هایی که داده کافی برایشان داریم را فراهم خواهند کرد. کیفیت این ترجمه‌ها بسیار خوب و قابل استفاده است.»

زبان گفتاری و فناوری‌های نو

سرجنت درباره تغییرات محتمل در زبان و ایده استفاده از رابط‌های مغز و رایانه و ورود به آینده‌ای بی‌نیاز از زبان گفتاری اظهار دارد که هنوز با چنین سناریویی فاصله بسیاری داریم. او می‌گوید: «در حال حاضر، افراد می‌توانند با استفاده از امواج مغزی، مطالبی را بسیار کند و آهسته تایپ کنند، که ایلان ماسک این فناوری را «تله‌پاتی» نامیده است. اما این تکنولوژی بعید است جایگزین روش‌های سنتی استفاده از زبان شود؛ زیرا زبان تنها برای انتقال اطلاعات نیست، بلکه صدا بخشی جدایی‌ناپذیر از جنبه‌های مختلف زندگی است. به عنوان مثال، چگونه می‌توان آواز را با تله‌پاتی خواند؟»

همزیستی فناوری‌های جدید و قدیم

وی بر این باور است که فناوری‌های جدید زبانی به جای اینکه جایگزین فناوری‌های قدیمی شوند، در کنار آن‌ها وجود خواهند داشت و به شیوه‌هایی جالب با آن‌ها ترکیب خواهند شد. به عنوان مثال، ایموجی‌ها برای یک دوره به عنوان جایگزین کلمات مطرح شدند، اما این اتفاق نیفتاد و اکنون همراه با کلمات استفاده می‌شوند.

تاثیر واسطه‌ها بر آزادی زبان

سرجنت در ادامه به استفاده از رابط‌های مغز و رایانه و هوش مصنوعی به عنوان واسط‌های زبانی و پیامدهای این امر بر آزادی زبان اشاره دارد و می‌گوید: «هر چه میزان واسطه‌ها بیشتر باشد، احتمال تنظیم و کنترل ارتباطات نیز افزایش می‌یابد. قوانین آزادی بیان در تلاش است تا از این واسطه‌گری سوءاستفاده نشود. با وجود هوش مصنوعی، امکان سانسور آنی در همان لحظه‌ای که فرد در حال صحبت است، بسیار آسان‌تر می‌شود. به عنوان مثال، در رسانه‌های اجتماعی چین، سخنان حتی قبل از بیان فیلتر می‌شوند و کاربران ممکن است از این موضوع آگاه نباشند، زیرا فیلترینگ در فناوری واسطه تعبیه شده است.»

ارتباط با هوش فرازمینی

سرجنت همچنین درباره استفاده از هوش مصنوعی برای پیش‌بینی مشکلات ارتباطی با موجودات فرازمینی می‌گوید: «در مورد رمزگشایی زبان حیوانات، ما اطلاعاتی از زندگی و توانایی‌های شناختی آنان داریم. اما درباره موجودات فرازمینی حتی این اطلاعات اولیه نیز در دسترس نیست. بنابراین، هر چه بگوییم، بر مبنای حدس و گمان است. ارسال پیام از ورای میلیون‌ها سال نوری و رسیدنش به کسی بسیار نامحتمل است.»

دانش زبان‌شناسی و سوالات بی‌پاسخ

وی در خاتمه اظهار می‌کند که در زبان‌شناسی شناختی و نحوه تولید زبان در مغز، همچنان پرسش‌های جذاب بسیاری باقی است. «همواره پرسش‌هایی در مورد زبان وجود خواهد داشت و دانش بشر در این زمینه هرگز تثبیت نمی‌شود.» این موضوع نشان می‌دهد که نحوه شناخت ما از زبان، حتی اگر از منظر علمی نادرست باشد، بر شیوه استفاده ما از آن اثرگذار است.

نظر شما