ویلفرد بیون
موضوع : دانشنامه | ب

ویلفرد بیون

بررسی زندگی و دستاوردهای روان‌کاو برجسته، ویلفرد بیون

ویلفرد بیون، روان‌کاو نام‌آور در تاریخ ۸ سپتامبر ۱۸۹۷ در بخش انگلیسی‌نشین هندوستان به دنیا آمد و در تاریخ ۸ نوامبر ۱۹۷۹ در شهر آکسفورد انگلستان دار فانی را وداع گفت. بیون پس از پایان جنگ جهانی اول، به تحصیل تاریخ در کالج کویینز دانشگاه آکسفورد پرداخت. در همین دوران بود که آثار زیگموند فروید، بنیان‌گذار روان‌کاوی، توجه و کنجکاوی وی را برانگیخت و مسیر زندگی حرفه‌ای‌اش را تغییر داد.

تحصیلات و شروع فعالیت‌های روان‌کاوی

بیون برای دنبال‌کردن علاقه‌اش به روان‌شناسی از سال ۱۹۲۴ تا ۱۹۳۰ در رشته پزشکی بیمارستان کالج دانشگاهی لندن تحصیل کرد و توانست مدال طلای جراحی و مدال نقره بیماری‌شناسی را کسب کند. سال ۱۹۴۵ نقطه عطفی در زندگی حرفه‌ای او بود؛ بیون در این سال دوره‌ی روان‌کاوی خود را با ملانی کلاین، یکی از بزرگترین روان‌کاوان جهان، آغاز کرد. با آغاز این دوره، وی توانست در سال ۱۹۵۰ به عضویت انجمن روان‌کاوی بریتانیا درآید.

دهه پایانی زندگی و فعالیت‌های بین‌المللی

در دهه پایانی زندگی خود، بیون به فعالیت‌های آموزشی بسیاری در آمریکای لاتین پرداخت و نقشی برجسته در ترویج و آموزش روان‌کاوی در این منطقه ایفا کرد. او در سال ۱۹۷۸ به عنوان عضو افتخاری انجمن روان‌کاوی لس‌آنجلس و در سال ۱۹۷۹ به عنوان عضو افتخاری بنیاد رایس انتخاب شد.

سهم‌گذاری‌ها و ایده‌های نوآورانه در روان‌کاوی

ویلفرد بیون بیشترین سهم خود را در زمینه تکنیک‌های روان‌کاوی و حوزه‌ی شناخت‌شناسی داشت. وی به‌ویژه به فرآیند تفکر توجه نشان می‌داد و این موضوع را از زوایای مختلف مورد بررسی قرار داد:

  1. کار در گروه‌ها
  2. مطالعه روی بیماران روان‌پریش، اسکیزوفرنیک و مرزی
  3. بررسی فرد متفکر و نبوغ در مواجهه با فشارهای درونی و بیرونی

مفاهیم اساسی معرفی شده توسط بیون شامل:

  • خیال‌پردازی با توجه آزادانه
  • آلفا-کارکرد که بیون باور داشت می‌تواند جایگزین نظریه فروید در باب فرایندهای اولیه و ثانویه شود
  • عناصر آلفا و بتاعناصر آلفا و بتا
  • مفهوم دربرگیرنده و دربرگرفته (ظرف و مظروف)
  • چشم‌انداز وارونه

میراث و تاثیرگذاری

نوشته‌های او بسیاری را به تفکر وا داشتند و در عین حال به دلیل پیچیدگی‌شان، دشواری‌های زیادی را برای خوانندگان ایجاد کردند. اندیشه‌های بیون، با وجود این‌که ریشه‌های عمیقی در نظریات فروید و کلاین داشتند، به دلیل نوآوری‌های خود، مدت‌ها با چالش‌ها و مخالفت‌های زیادی روبرو شدند و تا پیش از دهه ۱۹۷۰ کمتر مورد پذیرش قرار گرفتند. اما با گذشت زمان، ایده‌های او جایگاه برجسته‌ای در روان‌کاوی پیدا کردند و همچنان منبع تحقیقی و آموزشی مهمی به شمار می‌روند.

نظر شما