ماموریت “اروپا کلیپر” ناسا برای جستجوی حیات در قمر مشتری با تاخیر مواجه شد
موضوع : تکنولوژی | فضا و نجوم

ماموریت “اروپا کلیپر” ناسا برای جستجوی حیات در قمر مشتری با تاخیر مواجه شد

کیپ کاناورال، فلوریدا – پرتاب فضاپیمای “اروپا کلیپر” ناسا که قرار بود روز یکشنبه انجام شود، به دلیل طوفان میلتون در فلوریدا به روز دوشنبه موکول شد. این ماموریت هیجان‌انگیز، با هدف بررسی احتمال وجود حیات در قمر یخی مشتری، “اروپا”، طراحی شده است.

“اروپا”، یکی از ۹۵ قمر شناخته شده مشتری، زیر سطح یخی خود اقیانوسی پنهان دارد که دانشمندان گمان می‌کنند حجم آن دو برابر اقیانوس‌های زمین است. این اقیانوس با لایه ای از یخ به ضخامت ۱۵ تا ۲۴ کیلومتر پوشیده شده است، در حالی که عمق خود اقیانوس ممکن است به ۱۲۰ کیلومتر یا بیشتر برسد.

در گذشته، وجود آب مایع در سطح سیارات پیش‌نیاز حیات در نظر گرفته می‌شد. اما کشف اقیانوس‌های زیرسطحی در قمرهایی مانند “اروپا”، این فرضیه را به چالش کشیده و امیدها را برای یافتن حیات در نقاط دور از انتظار منظومه شمسی زنده کرده است.

“اروپا کلیپر” مجهز به ۹ ابزار علمی پیشرفته، پس از سفری بیش از پنج ساله، در سال ۲۰۳۰ به “اروپا” خواهد رسید و ماموریت علمی خود را در سال ۲۰۳۱ آغاز خواهد کرد. این فضاپیما در نهایت، در سال ۲۰۳۴ با برخورد به “گانیمد”، بزرگترین قمر مشتری، ماموریت خود را به پایان خواهد رساند. دانشمندان معتقدند که “گانیمد” نیز احتمالاً مانند “اروپا”، اقیانوسی زیر سطح یخی خود دارد، هرچند ضخامت یخ در “گانیمد” بسیار بیشتر است. لازم به ذکر است که اندازه “اروپا” تقریباً با ماه زمین برابری می‌کند.

نظر شما