چاقی؛ عامل ۴۰ درصد موارد ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه
موضوع : تکنولوژی | پزشکی

چاقی؛ عامل ۴۰ درصد موارد ابتلا به سرطان پستان در زنان یائسه

پژوهشگران اسپانیایی به این نتیجه رسیدند که حدود ۴۰ درصد از موارد سرطان پستان از نوع گیرنده هورمونی مثبت (سرطان‌هایی که به هورمون‌ها حساس هستند) پس از یائسگی با چربی اضافی بدن مرتبط است.

به گزارش گروه علمی ایرنا به نقل از وبگاه مدیکال اکسپرس، این پژوهشگران از شاخص توده بدنی (BMI) که یکی از معیارهای پرکاربرد است، برای بررسی ارتباط بین چاقی و سرطان پستان استفاده کردند. یافته‌ها نشان می‌دهد که تأثیر چاقی بر خطر ابتلا به سرطان پستان احتمالاً بیش از آنچه تاکنون تصور می‌شده است، می‌باشد.

نکته مهم این است که شاخص توده بدنی همیشه ابزار دقیقی برای سنجش میزان چربی بدن، به‌ویژه در زنان مسن‌تر، نیست؛ زیرا این شاخص سن، جنسیت و قومیت را در نظر نمی‌گیرد. به همین دلیل، پژوهشگران در این مطالعه از ابزار سنجش چربی بدن بیمارستان دانشگاه ناوارا (CUN-BAE)، که معیار معتبرتری است و سن و جنسیت را لحاظ می‌کند، نیز استفاده کردند.

نتایج این مطالعه نشان داد که چربی اضافی بدن به عنوان یکی از عوامل خطرناک برای سرطان پستان گیرنده هورمونی مثبت در زنان یائسه شناخته می‌شود و اهمیت توجه به کنترل وزن و سلامت بدن را برجسته می‌کند.

نظر شما