موضوع : دانشنامه | خ

هومن خلعتبری

(زاده ۲۷ فروردین ۱۳۴۸ تهران) نوازنده پیانو، رهبر ارکستر و اپرا

او فراگیری پیانو را از ۶ سالگی نزد نیره اسکویی آغاز کرد و بعدها نزد لیلی سرکیسیان و ملیک اصلانیان ادامه داد. همزمان هارمونی و کنترپوان را نزد فریدون ناصری، آهنگسازی را نزد احمد پژمان و اصول رهبری ارکستر را از توماس کریستین داوید و حشمت سنجری آموخت.
در کنار تحصیل علم موسیقی، حضور و تجربه آکُمپانیمان "همراهی آواز با ساز پیانو" شاگردان کلاس آواز آریا زند و شاگردان کلاس ویلون حشمت سنجری سبب آشنایی بیشتر او با موسیقی کلاسیک شد.
وی به‌عنوان پیانیست در تالار رودکی فعالیت داشت و تجربه آکمپانیمان با سولیست‌ها و گروه کر اپرای تهران، باعث آشنایی بیشترش با رپرتوار آواز کلاسیک و اپرا و سایر فعالیت‌های هنری‌اش شد. او همچنین در مستر کلاس‌های پیانو هنرمندان: نوین افروز، گرهارد گرت اشلگر و هوتزل، شرکت کرد و بر دانش و سطح نوازندگی‌اش در پیانو افزود.

فعالیت حرفه‌ای:
وی در طی دوران تحصیلات دانشگاهی، ردیف و دستگاه‌های موسیقی ایرانی را زیر نظر مهربانو توفیق (سه‌تار) و دروس موسیقی جهانی (کلاسیک) را زیر نظر افراد دیگر، شریف لطفی، هوشنگ کامکار، امیراشرف آریانپور و کامبیز روشن روان آموخت و در سال ۱۳۷۵ از دانشکده موسیقی دانشگاه هنر تهران فارغ‌التحصیل شد.
ضبط و اجرای پیانو در موزیک متن بسیاری از فیلمهای سینمایی، آثار تولیدی صداوسیما و همچنین انتشار ۲ سی‌دی «بارون بارونه» با ویلون حسین یوسف زمانی و «ای وطن» با تار کیوان ساکت و آواز فاضل جمشیدی از آثار اوست.
او طی سال‌های ۱۳۶۷ تا ۱۳۷۵ پیانیست ارکستر سمفونیک تهران، دستیار گرگین موسسیان درگروه کر ارکستر سمفونیک تهران، پیانیست ارکستر و گروه کر فرهنگسرای بهمن زیرنظر مهدی شمس نیکنام و آسیستان توماس کریستین داوید در ارکستر فیلارمونیک جوانان انستیتوی فرهنگی اتریش در تهران بود.
وی درسال ۱۳۷۵ برای ادامه تحصیلات دانشگاهی عازم اتریش شد و در دانشگاه هنر و موسیقی شهر گراتس آموزش دید و تحصیلاتش را در دو رشته رهبری کر و رهبری ارکستر با درجه عالی به‌پایان رسانید.
وی در کنار رهبری اپرا و کنسرت با ارکستر فیلارمونیک ماریبور، ارکستر دو له سیته پاریس، ارکستر فیلارمونیک برنو چک، ارکستر ماوارین چک، ارکستر بوهوسلاو مارتینوی زلین و ارکستر فیلارمونیک زومبتای مجارستان، به‌عنوان تک‌نواز پیانو نیز در اروپا، ایالات متحده، کانادا و آسیا شرکت جسته‌ است.
او به‌عنوان نوازنده پیانو با خوانندگان: پری زنگنه، گوگوش، سروش ایزدی، نسرین عسگری، شیرین عسگری، نسرین حُبّی، سارا حمیدی و همچنین حسین سرشار، احمد پارسی، رشید وطن‌دوست، اسفندیار قره‌باغی و رامتین قضوی بر روی صحنه، اجرا و همکاری داشته‌ است.
او بنیانگذار، مدیر هنری و رهبر فستیوال
از سال ۱۳۷۸ تا ۱۳۸۱، دستیار ارکستر و رهبر کر فستیوال اپرایی Junger Künstler Graz شهر گراتس در جنوب اتریش بوده و از سال ۱۳۸۳ یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر فستیوال بین‌الملی موسیقی کلاسیک قصر کیرشتِتِن Internationaler Klassik Festival Schloss Kirchstetten در شمال اتریش است.
همچنین یکی از بنیانگذاران، مدیر هنری و رهبر فستیوال بین‌الملی موسیقی کلاسیک قصر کیرشتِتِن در شمال اتریش است.
اپراهایی که به رهبری وی در این فستیوال به‌روی صحنه آمده عبارتند از:
۲۰۰۱ - " ازدواج فیگارو " - موتزارت.
۲۰۰۲ - " فلوت سحرآمیز " - موتزارت.
۲۰۰۳ - " دون ژوان " - موتزارت.
۲۰۰۴ - " آرایشگر شهر سویل " - جواکینو روسینی.
۲۰۰۵ - " توسکا (اپرا) " - پوچینی.
۲۰۰۶ - " همه زن‌ها اینگونه‌اند " - موتزارت.
۲۰۰۷ - " دستبرد به حرمسرا " - موتزارت.
۲۰۰۸ - " سیندرلا (اپرا) " - جواکینو روسینی.
۲۰۰۹ - " لا تراویاتا " - جوزپه وردی.
۲۰۱۰ - " رئیس تئاتر " - موتزارت و " اول موسیقی بعداً کلام " - آنتونیو سالیری + مشهورترین قطعات کُر از اپراهای معروف ۱.
۲۰۱۱ - " خفاش (اپرا) " - یوهان اشتراوس (پسر) + مشهورترین قطعات کُر از اپراهای معروف ۲.
۲۰۱۲ - " ازدواج فیگارو " - موتزارت + سمفونی شماره ۹ (بتهوون).
۲۰۱۳ - " ریگولتو " - جوزپه وردی + "تابلوهای یک نمایشگاه" - موسورگسکی.
 

نظر شما