گوگل، توییتر را فراموش نکرده است
در هفته گذشته، صفحههای گوگل پلاس برای کسب و کارها (Google+ Pages for Businesses) رونمایی شد و تمامی صحبتها درباره چگونگی گذرکردن شبکه اجتماعی غول جستجو از صفحه طرفداری فیسبوک بود. تعدادی از برندهای جهانی و کسب و کارهای محلی قبلا صفحههای گوگل پلاس خود را برقرار کرده بودند. قابل ذکرترین قابلیت صفحههای گوگل پلاس برای کسب و کارها، تابع اتصال مستقیم است که به کسب و کارها اجازه میدهد با استفاده از یک + بعد از تایپ نام یک برند، براحتی یافت شوند. صاحبنظران رسانههای اجتماعی به این مساله اشاره کردهاند که صفحههای گوگل پلاس نمیتواند جای صفحههای پرطرفدار فیسبوک را بگیرد (البته فعلا). بله، 800 میلیون کاربر درمقابل 40 میلیون کاربر میتواند باتوجه به ارزش یک شبکه اجتماعی، یک جنگ تمامعیار راه بیندازد!
آیا گوگل فقط برای این که یک شبکه اجتماعی داشته باشد، گوگل پلاس را منتشر کرده است؟ صحبتهای زیاد درباره نبرد گوگل پلاس با فیسبوک نشان میدهد که فیسبوک واقعا یک رقیب خطرناک برای شبکه اجتماعی گوگل بهحساب میآید. ولی کمی صبر کنید ؛ گوگل پلاس توییتر را فراموش نکرده است. همه ما میدانیم که محتوا به وب نیرو میدهد و بدون محتوایی که توسط کاربر تولید میشود، شبکههای اجتماعی به یک مکان متروک تبدیل خواهند شد.
آیا گوگل پلاس میتواند به یک ابزار CRM موثر تبدیل شود؟
مدت زیادی است که توییتر یک ابزار CRM قدرتمند برای کسب و کارها بهحساب میآید. رشد غول میکروبلاگها میتواند هم خوب باشد و هم بد: میلیونها کاربر همانند سیستمهای کند عمل میکنند و توییتر توانسته است این کاربران را بهحرکت دربیاورد! توییتر یک ابزار فوقالعاده برای نظارتکردن است همانطور که سرویس مشتریان دل (Dell) یک موفقیت بهحساب میآید (مایکل دل ـ رئیس کارخانه دل ـ واقعا فکر میکند که قابلیت Hangout گوگل پلاس یک ابزار CRM فوقالعاده است و قصد دارد از آن در سرویس مشتریان خود استفاده کند).
توییتر باید یک ابزار نظارت مناسب برای شکایات و پیشنهادهای مشتریان باشد، ولی اگر بخواهیم صادقانه بررسی کنیم، 140 کاراکتر برای رسیدگی به شکایات مشتریان واقعا کافی نیست. این جایی است که نرمافزارهای گوگل وارد بازی میشوند که میتوانند مستقیما به کسب و کارها، هنگامیکه شخصی از آنها در گوگل پلاس شکایت کند، کمک کنند تا با این مشکل روبهرو شوند. معمولا مشتریان یک مکالمه خوب را انتظار دارند. این مساله رویکرد CRM را شخصیتر میکند؛ ولی بهمنظور درک بهتر این مساله گوگلپلاس باید روی بازکردن APIهایش برای نرمافزارهای بیرونی بیشتر فکر کند.
گوگل پلاس در خدمت تبلیغات پیشرفته
بسترهای نرمافزاری اجتماعی باید ازطریق تبلیغات اجتماعی پولی، سرویسهایشان را به منبع درآمد تبدیل کنند. شبکههای اجتماعی رایگان هستند و باید از دارایی عظیمشان، یعنی اطلاعات کاربران درآمدزایی کنند. در چند هفته گذشته توییتر، توییتهای پیشرفتهتری را منتشر کرد که بهوسیله آنها میتوان تبلیغات را به توییتهای افراد معتبر و مشهور اضافه کرد. تمایلهای افراد بسیار بانفوذتر از تبلیغات اجتماعی است؛ چرا که این تمایلات از یک شخص به دیگری انتقال پیدا میکنند.
در حالی که توییتر تلاش میکند از طریق سرویسهایش درآمد کسب کند، گوگل میخواهد به کاربرانش این امکان را بدهد تا برای خودشان درآمدزایی داشته باشند. از آنجا که کسب و کارها تمایل دارند یک رویکرد اجتماعیتر را برای بالابردن آگاهی از برند خود و افزایش ROI (بازگشت سرمایه) پیشرو قرار دهند، گوگل علاوه بر صفحههای گوگل پلاس برای کسب و کارها، «چرا این تبلیغات؟» را برای بهبود رتبه یک کسب و کار محلی در صفحههای نتیجه موتورهای جستجو منتشر کرد. اگر قصد دارید به یک کشور دیگر سفر کنید و میخواهید رستورانهای محلی آنجا را پیدا کنید، با یک جستجو میتوانید علاوه بر شعب رستورانهای معروف، محلیها را نیز ببینید.
تصویر بهوسیله گوگل
همراه با تبلیغات منطقهای پیشرفته، صفحههای گوگل پلاس برای کسب و کارها نهتنها SEO را برای کسب و کارهای محلی افزایش میدهد، بلکه تعامل کاربر را نیز بخوبی بهبود میبخشد. صفحه گوگل پلاس یک کسب و کار میتواند به URL وبسایت و همچنین حساب AdWords آنها متصل شود. هنگامی که آن URLها، +1 دریافت میکنند، رتبه کسب و کار افزایش پیدا خواهد کرد.
یک پیشرفت بزرگ برای ناشران اخبار
در اینجا یک دلیل برای این که چرا گوگل پشتیبانی از hashtag و تحلیلهای بلادرنگ را منتشر کرد، وجود دارد. همچنین این شرکت بزرگ در زمینه جستجو، تگ برجسته (Stand-Out tag ) را برای سازمانها و بلاگهای جدید انتشار داد تا بتوانند بهترین قابلیتهایشان را در دید کاربر برجسته کنند. گوگل میخواهد صفحههای گوگل پلاس را با وبسایتها ادغام کند. این کار محتوا را مناسب و تازهتر میکند بویژه برای ناشران اخبار و خبرنگاران.
توییتر تنها توییتهای 5 روز گذشته را نشان میدهد و اشاره نمیکند که منبع اصلی مقاله کجاست. گوگل پلاس توسط قابلیت «چهچیزی جدید است؟»، گسترش یک خبر را برای سازمانهای خبری سادهتر کرده است. علاوه بر آن، قابلیت Ripple کاربران را قادر میسازد تا بفهمند منبع اصلی یک محتوا چیست و چگونه بهاشتراک گذاشته شده است. این مساله میتواند یک امتیاز بزرگ برای تحلیلهای بلادرنگ گوگل، بهمنظور اندازهگیری مدت حیات یک محتوای خاص باشد. گوگل میداند که قراردادن آخرین محتوا در دسترس همگان چهمیزان باارزش است و سازماندهی محتوا، کاری است که گوگل به بهترین شکل آن را انجام میدهد.
چهچیزی برای یک کاربر عادی وجود دارد؟
مردم عضو شبکههای اجتماعی میشوند، چراکه میخواهند محتوایشان را بهاشتراک بگذارند. کسب و کارها وارد شبکههای اجتماعی میشوند تا محتوا را بپرورانند و محتوایی را که توسط کاربر قرار داده شده است بهدست بیاورند. هم بازرگانان و هم مشتریان از چیزی که گوگلپلاس میتواند از نظر بهاشتراکگذاری محتوا ارائه کند، سود ببرند. برای مثال، فرض کنید یک شیرینیفروش تصویر یک شیرینی تازه را در صفحه گوگل پلاس خود قرار دهد. در این حالت هرکسی که آن را +1 کند در شبکه او نیز بهاشتراک گذاشته میشود. یک تصویر ساده نمیتواند جمعیت زیادی را یکباره وارد شیرینیفروشی کند، ولی مردم را درباره آن شیرینی آگاه میکند. گوگل پلاس، آگاهی درباره برند کسب و کارها و حضور آنلاین آنها را بهبود میبخشد.
گوگل جایی است که میتوانید یک سرویس را مخلوط کنید و آن را برای پیشرفت کسب و کارتان به کار ببرید. توییتر تنها یک قرارداد با موزیلا منعقد کرد تا توییتر را به یکی از گزینههای پیشفرض جستجوی مرورگر جدید فایرفاکس (نسخه 8) تبدیل کند. توییتر کار فیسبوک را دنبال میکند؛ بهیاد بیاورید که چه زمانی فیسبوک از کاربران خواست تا یک ایمیل فیسبوک بهعنوان ایمیل خود داشته باشند. توییتر یک موتور جستجو نیست و بنابراین باید به چیزی که در آن بهترین است بپردازد.
راه درازی پیش روی گوگلپلاس وجود دارد تا کاربران، متوجه عملکرد فوقالعاده آن شوند. برخی از متخصصان اظهار میکنند که گوگلپلاس برای تبدیلشدن به یک چیز باارزش برای برندها و کسب و کارها، هنوز کاربر کافی ندارد. مانند فیسبوک 800 میلیون و مثل توییتر 300 میلیون کاربر ندارد ولی گوگل یک موتور جستجوست و فیسبوک و توییتر 2 سایت محض. وب روی محتوا اجرا میشود. گوگل پلاس اطمینان دارد که جستجوی اجتماعی جایگاه خود را پیدا خواهد کرد؛ ولی برای رسیدن به آن نقطه رشد بیشتری نیاز است. با هر قابلیت جدید، گوگل پلاس امیدوار است به 40 میلیون کاربر فعلی خود بیفزاید.
منبع: روزنامه جام جم ۱۳۹۰/۰۹/۱۳
نویسنده : محمدحسین کردونی
نظر شما