موضوع : دانشنامه | گ

ناصر کمالیان

دکتر ناصر کمالیان استاد پیشکسوت رشته پاتولوژی دانشگاه علوم پزشکی تهران و موسس اغلب بخشهای پاتولوژی دانشگاههای علوم پزشکی کشور ،در سال 1310 در شهر قم بدنیا آمد.ایشان دوره تخصص پاتوبیولوژی را از دانشگاه تهران و دوره‌های انترنی و رزیدنتی را در بیمارستان مموریال موریستون نیوجرسی گذراند. دکتر کمالیان در شهریور 1380 بعد از 40 سال خدمت آموزشی، درمانی و پژوهشی در دانشگاه علوم پزشکی تهران به افتخار بازنشستگی نائل آمد.
پدر دکتر کمالیان بنگاه دار مسافرتی معتبر بود که در حمل ونقل بین شهری فعالیت می‌کرده است. مادرش خانه‌دار و دارای هنر خیاطی منحصر به فردی بوده است که به گفته استاد حق زیادی به گردن بچه‌هایش دارد.
دکتر کمالیان از دوران کودکی خود چنین یاد می‌کند:
پدرم که علاقه زیادی به تحصیلات من داشت، مرا در سن 7 سالگی به دبستانی کاملا مذهبی فرستاد سپس دوره دبیرستان را در سال 1332 در دبیرستان حکیم نظامی قم به پایان رساندم. در خصوص جو آن‌زمان شهرستان قم،باید گفت که به عقیده مردم آنزمان تحصیلات جدید انسان را بی دین می‌کند. ولی به طور اتفاقی محل کار پدر بنده مقابل مطب یک پزشک بود و در نهایت پدرم با دیدن احترام و وضعیت پزشک مرا برای ادامه تحصیل در رشته پزشکی ترغیب می‌کرد.
دکتر ناصر کمالیان از دوان تحصیل خود چنین یاد می کند:
من شاگرد دوم امتحان نهایی دوره متوسطه آن دوره بودم و در کنکور پزشکی نیز رتبه ششم را اخذ کردم و پس از 5 سال دوره دانشکده را در سال 1337 به پایان رساندم. پس از آن برای خدمت نظام وظیفه رفتم که این دوره نیز به بخشودگی خورد. و از آنجا که بنده جزو ده نفر اول پذیرفته شده در رشته پزشکی بودم به حکم دکتر جهانشاه صالح رئیس وقت دانشگاه تهران در خوابگاه امیرآباد ساکن شده و از بهترین تسهیلات نیز بهره‌مند شدم.
مرحوم دکتر سپهر (استاد تشریح) و مرحوم دکتر آرمین از اساتید دکتر کمالیان بوده اند.
دکتر ناصر کمالیان پس از اخذ دوره های آناتومی و نوروپاتوبیولوژی از بیمارستان مموریال موریتسون در نیوجرسی با شرکت در برد تخصصی به دلیل گذراندن همزمان دو برد، جزو 50 نفر Elit انتخاب شد. ایشان در سال 1352 به کشور مراجعت نمود و در سمت دانشیاری در دانشکده پزشکی تهران به کار خود ادامه داد. دکتر کمالیان بخش پاتولوژی بیمارستان شریعتی را تاسیس کرد.

نظر شما