موضوع : پژوهش | مقاله

پیروزی اسلام گرایان در مصر و فرافکنی رسانه های غربی

در پی برگزاری مرحله نخست انتخابات پارلمانی مصر و پیروزی حزب اسلام گرای اخوان المسلمین در آن، رسانه های غربی با ارایه گزارش ها و تحلیل های گوناگون به فرافکنی پرداخته و کوشیدند اوضاع داخلی مصر را در جهت اهداف خود توصیف کنند.
رسانه های خارجی همزمان با پایان مرحله اول انتخابات پارلمانی در مصر ضمن انتشار اخبار مربوط به این موضوع هریک تحلیل های مختلفی را به منظور توصیف وضعیت موجود در مصر در جریان این انتخابات ارایه کردند. اغلب این تحلیل ها بر پایه معرفی حزب اسلام گرای اخوان المسلمین به عنوان حزبی میانه رو و نزدیک به احزاب دموکرات و لیبرال بنا شده است. به ادعای این رسانه ها اخوان المسلمین که با کسب 40 درصد آرا پیروز مرحله اول انتخابات مصر شده است، می کوشد تا فاصله خود را با اسلام گرایان سلفی که آنان نیز 20 درصد آرا انتخابات را به دست آورده اند حفظ کرده و بدین ترتیب مرز میان عقاید خود و سلفی ها را به نمایش بگذارند. پیش از این رسانه های غربی نسبت به پیروزی اخوان المسلمین در انتخابات هشدار داده بودند.
محورهای مطرح شده در اخبار رسانه هایی چون بی بی سی، صدای آمریکا، دویچه وله، رادیو فرانسه، یورونیوز و العربیه عبارتند از؛
- تاکید بر نگرانی های ایجاد شده در مصر پس از پیروزی اسلام گرایان و همزمان معرفی کردن اخوان المسلمین به عنوان حزبی با دیدگاه های نزدیک به احزاب لیبرال و دموکرات
- تاکید بر حضور پر رنگ مصری ها در انتخابات و مسالمت آمیز معرفی کردن این انتخابات با هدف کمرنگ جلوه دادن مخالفت ها علیه شورای نظامی مصر
- توصیف شرایط جاری در مصر و ذکر میزان آرا به دست آمده از سوی احزاب شرکت کننده

تاکید بر معرفی اخوان المسلمین به عنوان حزبی لیبرال
تارنمای دویچه وله برای به نمایش کشیدن تفاوت دیدگاه اخوان‌المسلمین با سایر احزاب اسلامگرا در مصر نوشت؛ اخوان المسلمین با جدیت تلاش می‌کند مرز خود را با نیروهای افراطی اسلام‌گرا به نمایش بگذارد و در هفته‌های اخیر مدام با نمایندگان مطبوعات در تماس بوده‌اند تا دیدگاه‌های خود را روشن کنند. در ادامه آمده است که سعد قطاطنی رژیم سابق را مقصر شکاف میان گروه‌های مذهبی در مصر می‌داند و به فرستنده تلویزیونی الجزیره گفته است که دشمنی میان مسیحیان و مسلمانان میراث رژیم مبارک است.
تارنمای رادیو فرانسه نیز در این رابطه نوشت چشم انداز به قدرت رسیدن احزاب اسلامی نگرانی هایی را در مصر بر انگیخته است. در مقابل اسلاگرایان تلاش می کنند تا با ارایه و توضیح برنامه های آینده خود در مصر، این نگرانی ها را بر طرف کنند. در این رابطه یکی از مسئولان ارشد حزب آزادی و عدالت که از احزاب اصلی اخوان المسلمین در مصر است، اعلام کرد که اخوان المسلمین قصد اسلامی کردن جامعه مصر را ندارد، مبارزه با فروش مشروبات الکلی و تحمیل حجاب اجباری به زنان مصری در برنامه کار نبوده و هدف اصلی اخوان المسلمین تنها مبارزه با فساد و دوباره به راه انداختن چرخ های اقتصادی کشور است.
به نوشته تارنمای رادیو فرانسه، ائتلاف بین اخوان المسلمین و سلفی ها که می توانند جمعاً بین 60 تا 70 در صد آرای مردم مصر را بدست آورند با موانع عمده ای روبرو خواهد شد. نخست ارتش این کشور را به عنوان نیروی بازدارنده این ائتلاف در برابر خود خواهند داشت و ارتش مصر در چنین شرایطی به هیچ وجه قدرت سیاسی را به آنها منتقل نخواهد کرد. دوم آنکه اخوان المسلمین با توجه به وضعیت اقتصادی مصر که عمدتاً بر صنایع توریستی استوار است از استقرار یک اسلام سیاسی که خواسته سلفی هاست و قوانین آن صرفاً بر اساس شریعت می باشد احتراز خواهد کرد. در ادامه آمده است که مدل سیاسی مورد نظر اخوان المسلمین بیشتر به حزب توسعه و عدالت ترکیه شبیه خواهد بود.

تاکید بر حضور پر رنگ مصری ها در انتخابات
تارنمای دویچه وله فارسی در این خصوص نوشت که تا یک هفته پیش کسی تصورش را نمی‌کرد که برگزاری انتخاباتی مسالمت‌آمیز در مصر ممکن باشد. به نوشته این رسانه در این دو روز، امید به انتخاباتی بدون درگیری و خشونت ماموران دولتی، یا برگه‌های از پیش پرشده و تقلب، انبوهی را در این کشور به حوزه‌های رای‌گیری کشاند.
تارنمای بی بی سی فارسی همزمان با برگزاری اولین دور انتخابات پارلمانی در مصر نوشت که بنا به اظهارات یکی از اعضای شورای نظامی حاکم انتظار می‌رود که میزان مشارکت مردم در اولین دور رای گیری از مرز هفتاد درصد بگذرد.
بی بی سی در ادامه افزود که به جز مشکلات تدارکاتی ناظران انتخاباتی از نقض مقررات یا برخوردهای خشونت بار جدی گزارشی نداده اند.
به گفته این رسانه بان کی مون، دبیرکل سازمان ملل متحد برگزاری انتخابات مصر را که بطور کلی با نظم و آرامش نجام گرفته ستوده است.
پایگاه خبری صدای آمریکا نیز شمار شرکت کنندگان در انتخابات پارلمانی را بی سابقه توصیف کرد و نوشت مسئولان انتخابات در مصر می گویند شمار شرکت کنندگان در نخستین مرحله اولین انتخابات پارلمانی پس از انقلاب بی سابقه بوده است.
تارنمای یورونیوز هم نوشت انتخابات پارلمانی مصر با مشارکت گسترده رو به رو شد. به گفته عبدالمعز ابراهیم، رییس کمیته برگزاری انتخابات، میزان مشارکت شهروندان در این رای گیری دو روزه 62 درصد بوده است.
تارنمای العربیه نیز تاکید کرد که اغلب ناظران می گویند که در تاریخ مصر، این میزان استقبال از انتخابات بی سابقه بوده است. با این حال نسبت به انتخابات دوران طولانی مبارک از خشونت و تخلف بسیار کمتری برخوردار بوده است.

توصیف شرایط جاری مصر و ذکر میزان آرا
تارنمای دویچه وله در توصیف وضعیت احزاب مصر اینگونه نوشت: احزاب و گرو‌ه‌های شرکت کننده در انتخابات زیاد و داشتن ارزیابی از تک تک آن‌ها دشوار است. در کنار احزاب اسلام‌گرا، 'حزب برابری و توسعه' قرار دارد که حزبی با جهت‌گیری سوسیال دمکراتیک است و فهرستی طولانی از احزابی نظیر حزب 'اعتماد به نفس' یا 'حزب انقلابی مصر' که البته از طرفداران رژیم سابق تشکیل شده است و تلاش خود را بر حفظ قدرت توسط زمامداران پیشین گذاشته است.
واژه 'آزادی' نیز به کرات از سوی گرو‌ه‌های مختلف به کار برده می‌شود: 'حزب مصر آزاد' و یا 'حزب آزادی مصر' که اسامی‌شان به قدری شبیه به هم است که بسیاری را دچار سردرگمی می‌کند. خیلی از احزاب تازه تاسیس شده نیز چنان در مضیقه مالی قرار دارند که به گفته عماد جاد، از 'مرکز پژوهش‌های استراتژیک الاهرام'، احتمالا پس از حداکثر یک سال فعالیت، اثری از آن‌ها باقی نخواهد ماند.
'حزب مصریون آزاد' نیز یکی از احزاب مربوط به میلیاردها است که تمایلات لیبرال دارد و خود را رقیب حزب 'آزادی و عدالت' می‌داند.
تارنمای بی بی سی نیز احزاب اصلی شرکت کننده در انتخابات را این طور معرفی کرد. حزب آزادی و عدالت وابسته به اخوان المسلمین که خود را یک حزب مذهبی، اما دموکراتیک می داند، حزب حریه که توسط برخی از اعضای سابق حزب دموکراتیک ملی تشکیل شده و حزبی سکولار است، حزب جدید وفد و حزب مصریان آزاد که خود را یک تشکل لیبرال معرفی می کند.
مرحله نخست انتخابات پارلمانی در مصر طی دو روز (هفتم و هشتم آذر) در این کشور برگزار و نتایج آن جمعه شب از سوی رسانه های مصر اعلام شد. پایگاه خبری الیوم السابع مصر جمعه شب در خبری اعلام کرد که گروه اخوان المسلمین در قالب حزب آزادی و عدالت 40 درصد آراء مرحله اول انتخابات مصر را به خود اختصاص داد.
این پایگاه خبری اعلام کرد؛ ائتلاف دموکراتیک به رهبری حزب 'آزادی و عدالت' 40 درصد، حزب سلفی ' النور' 20 درصد، فراکسیون ' المصریه' 15 درصد 'الوفد' پنج درصد و 'العدل ' یک درصد آراء را کسب کردند.
در این مرحله از انتخابات ساکنان قاهره، اسکندریه و هفت منطقه دیگر آراء خود را به صندوق‌ها ریختند. در دو ماه ‌آینده انتخابات نه منطقه دیگر برگزار می‌شود. این انتخابات در سه مرحله انجام خواهد شد و تا دهم ژانویه سال ‌آینده میلادی به طول خواهد انجامید. در صورتی که در یک منطقه هیچ‌یک از نامزدها رای کافی نیاورند‌، انتخابات در آن‌جا به دور دوم کشیده می‌شود. دوسوم نامزدها در لیست‌های انتخاباتی قرار دارند. بقیه نامزدها به نمایندگان مستقل اختصاص دارد. گفته می شود که نتایج نهایی انتخابات روز 13 ژانویه سال آتی میلادی اعلام خواهد شد. در همین حال رسانه های غربی در حالی انتخابات پارلمانی مصر را در بستری آرام و به دور از جنجال توصیف کردند که همزمان با آن بسیاری از مصری ها در خیابان های قاهره و سایر شهرهای مصر خواستار کناره گیری نظامیان از قدرت شدند. این رسانه ها همچنین به دلیل وحشت از روی کار آمدن اسلام گرایان تلاش کردند ائتلاف میان گروه های اسلام گرا را در آینده سیاسی مصر غیرممکن جلوه دهند.

 

منبع:  خبرگزاری / ایرنا ۱۳۹۰/۰۹/۱۳

نظر شما