وضعیت اصیل در نظریه عدالت جان رالز
چکیده
“وضعیت اصیل” (Original Position) یکی از مفاهیم کلیدی در نظریه عدالت جان رالز است که بهعنوان چارچوبی فرضی برای انتخاب اصول عدالت اجتماعی و توزیعی معرفی میشود. این وضعیت، برخلاف “وضع طبیعی” در نظریههای قرارداد اجتماعی هابز و لاک، یک موقعیت تاریخی یا واقعی نیست، بلکه شرایطی فرضی و ایدهآل است که در آن افراد، تحت محدودیتهای خاصی مانند “پرده بیخبری” (Veil of Ignorance)، اصول عدالت را بدون تأثیر از منافع شخصی یا شرایط خاص اجتماعی انتخاب میکنند. این مقاله به بررسی مفهوم وضعیت اصیل، ویژگیهای افراد در این وضعیت، نقش پرده بیخبری، و نقدها و تحلیلهای مرتبط با این مفهوم میپردازد.
مقدمه
جان رالز، در نظریه عدالت خود، بهجای ارائه تعریفی از عدالت، بر روش دستیابی به اصول عدالت تمرکز میکند. او با رویکردی قراردادگرایانه و تدوینگرایانه، ایده “وضعیت اصیل” را بهعنوان چارچوبی برای انتخاب اصول عدالت اجتماعی و توزیعی معرفی میکند.
وضعیت اصیل، برخلاف “وضع طبیعی” در نظریههای قرارداد اجتماعی سنتی، یک موقعیت تاریخی یا واقعی نیست، بلکه شرایطی فرضی است که در آن افراد، بدون آگاهی از موقعیت اجتماعی، تواناییها، یا منافع شخصی خود، اصول عدالت را انتخاب میکنند. رالز معتقد است که این شرایط، منصفانهترین موقعیت برای تصمیمگیری درباره اصول عدالت است و توافق حاصل از آن، عادلانه و مشروع خواهد بود.
این مقاله به بررسی مفهوم وضعیت اصیل، ویژگیهای افراد در این وضعیت، نقش پرده بیخبری، و نقدها و تحلیلهای مرتبط با این مفهوم میپردازد.
۱. مفهوم وضعیت اصیل
۱.۱. تعریف وضعیت اصیل
وضعیت اصیل، بهعنوان چارچوبی فرضی در نظریه عدالت رالز، شرایطی است که در آن افراد، اصول عدالت را برای ساختار اساسی جامعه انتخاب میکنند. این وضعیت:
- فرضی و غیرتاریخی: برخلاف “وضع طبیعی” در نظریههای قرارداد اجتماعی، وضعیت اصیل به یک مقطع زمانی یا تاریخی خاص اشاره ندارد.
- شرایط منصفانه: شرایطی است که در آن افراد نمیتوانند تصمیماتی جانبدارانه و مبتنی بر منافع شخصی اتخاذ کنند.
رالز معتقد است که وضعیت اصیل، منصفانهترین موقعیت برای تصمیمگیری درباره اصول عدالت است و توافق حاصل از آن، عادلانه و مشروع خواهد بود.
۱.۲. جایگاه وضعیت اصیل در نظریه عدالت
وضعیت اصیل، سنگبنای روششناسی نظریه عدالت رالز است. او معتقد است که اصول عدالت باید نتیجه توافق افراد در این شرایط فرضی باشند. این توافق، که بر اساس انتخاب عقلانی و منصفانه صورت میگیرد، مبنای مشروعیت اصول عدالت خواهد بود.
۲. ویژگیهای وضعیت اصیل
۲.۱. پرده بیخبری
یکی از ویژگیهای کلیدی وضعیت اصیل، “پرده بیخبری” است. پرده بیخبری شرایطی را فراهم میکند که در آن افراد:
- از موقعیت اجتماعی، تواناییها، منافع شخصی، و شرایط خاص خود بیاطلاع هستند.
- نمیدانند به کدام طبقه اجتماعی تعلق دارند، چه تواناییهایی دارند، یا چه اهداف و تمایلاتی دارند.
- از شرایط اجتماعی، اقتصادی، و سیاسی جامعه خود نیز بیاطلاع هستند.
این ناآگاهی، تضمین میکند که افراد نمیتوانند تصمیماتی جانبدارانه و مبتنی بر منافع شخصی اتخاذ کنند.
۲.۲. آگاهی از حقایق عام
افراد در وضعیت اصیل، اگرچه از واقعیتهای خاص (مانند موقعیت اجتماعی یا تواناییهای فردی خود) بیاطلاع هستند، اما به حقایق عام (مانند اصول اقتصادی، قوانین روانشناسی انسانی، و ساختارهای اجتماعی) آگاهی دارند. این آگاهی، به آنها کمک میکند تا تصمیمات عقلانی و منطقی درباره اصول عدالت اتخاذ کنند.
۲.۳. ویژگیهای افراد در وضعیت اصیل
افراد در وضعیت اصیل:
- عقلانی (Rational): تلاش میکنند تا بهترین اصول را برای دستیابی به اهداف خود انتخاب کنند.
- خودخواه (Selfish): به منافع آتی خود اهمیت میدهند، اما حسادت یا خصومت نسبت به دیگران ندارند.
- بیطرف (Impartial): نمیخواهند با سلب منافع دیگران به منفعت خود برسند.
۲.۴. محدودیتهای انتخاب
انتخاب افراد در وضعیت اصیل، به اصولی محدود میشود که:
- کلی (General): مطلق و غیرمشروط باشند.
- عام (Universal): قابل انطباق بر همه افراد و شرایط باشند.
۳. نقش وضعیت اصیل در دستیابی به اصول عدالت
۳.۱. توافق بر اصول عدالت
رالز معتقد است که وضعیت اصیل، منصفانهترین شرایط برای انتخاب اصول عدالت است. توافق حاصل از این شرایط، عادلانه و مشروع خواهد بود.
۳.۲. نقش پرده بیخبری
پرده بیخبری، دو نقش اصلی در وضعیت اصیل دارد:
- فراهم کردن شرایط منصفانه: با حذف اطلاعات خاص و شخصی، امکان تصمیمگیری بیطرفانه را فراهم میکند.
- حصول توافق: با حذف عوامل اختلافزا، امکان حصول توافق بر اصول عدالت را تسهیل میکند.
۴. نقد و بررسی وضعیت اصیل
۴.۱. نقاط قوت
- بیطرفی و انصاف: وضعیت اصیل، شرایطی منصفانه برای تصمیمگیری درباره اصول عدالت فراهم میکند.
- روششناسی نوآورانه: رالز با استفاده از مفهوم وضعیت اصیل، یک روششناسی منحصربهفرد برای دستیابی به اصول عدالت ارائه میدهد.
۴.۲. نقاط ضعف
- انتزاعی بودن: برخی منتقدان معتقدند که وضعیت اصیل، بیش از حد انتزاعی است و با واقعیتهای اجتماعی و انسانی سازگار نیست.
- نادیده گرفتن تنوع فرهنگی و اجتماعی: شرایط فرضی وضعیت اصیل، ممکن است در جوامعی با ارزشها و هنجارهای متفاوت، قابل اجرا نباشد.
- فرضی بودن افراد: منتقدان میپرسند که چگونه توافقات افراد فرضی در وضعیت اصیل میتواند برای افراد واقعی تعهدآور باشد.
۵. امکان ورود به وضعیت اصیل
رالز در پاسخ به این نقد که وضعیت اصیل کاملاً فرضی است و ارتباطی با واقعیت ندارد، تأکید میکند که:
- هر فرد در هر زمان میتواند با رعایت محدودیتهای وضعیت اصیل، به اصول عدالت دست یابد.
- پرده بیخبری، تضمین میکند که اطلاعات شخصی و خاص، مانع تصمیمگیری بیطرفانه نشوند.
- اصول عدالت، نتیجه انتخاب عقلانی در این شرایط هستند و به همین دلیل، قابل تصدیق و پذیرش برای همه افراد و نسلها خواهند بود.
نتیجهگیری
وضعیت اصیل، یکی از مفاهیم کلیدی در نظریه عدالت جان رالز است که بهعنوان چارچوبی فرضی برای انتخاب اصول عدالت اجتماعی و توزیعی معرفی میشود. این وضعیت، با استفاده از مفاهیمی مانند پرده بیخبری، شرایطی منصفانه و بیطرفانه برای تصمیمگیری درباره اصول عدالت فراهم میکند.
اگرچه وضعیت اصیل با نقدهایی مانند انتزاعی بودن و فرضی بودن مواجه است، اما همچنان بهعنوان یکی از نوآورانهترین مفاهیم در فلسفه سیاسی و اخلاقی معاصر شناخته میشود. رالز معتقد است که این مفهوم، منصفانهترین شرایط برای انتخاب اصول عدالت را فراهم میکند و توافق حاصل از آن، عادلانه و مشروع خواهد بود.
منابع
- رالز، جان. نظریه عدالت.
- رالز، جان. عدالت به مثابه انصاف.
- نوزیک، رابرت. آنارشی، دولت و آرمانشهر.
- سن، آمارتیا. ایده عدالت.
- والزر، مایکل. ساحتهای عدالت.
نظر شما