نظریه جرمشناسی نوجوان بزهکار دبویست و ژوس
دبویست و ژوس (Ch. Debuyst et J. Joos)، جرمشناسان بلژیکی، رویکردی روانشناختی و جامعهشناختی به بزهکاری نوجوانان ارائه دادهاند. نظریه آنها بر سبک زندگی بزهکارانه نوجوانان و عوامل درونی و ذهنی مؤثر بر رفتارهای مجرمانه تمرکز دارد. این رویکرد تلاش میکند تا تفاوت بین نوجوانانی که بهطور موقت مرتکب جرم میشوند و آنهایی که بزهکاری را بهعنوان یک سبک زندگی انتخاب میکنند، تحلیل کند.
1. مبانی نظریه دبویست و ژوس
1.1. رویکرد ذهنی و درونی
- رویکرد دبویست و ژوس بر عوامل ذهنی و روانشناختی نوجوانان بزهکار تأکید دارد.
- آنها معتقدند که بزهکاری نوجوانان ناشی از انتخابهای ارزشی و فرایندهای روانی است که در دوران نوجوانی شکل میگیرند.
1.2. سبک زندگی بزهکارانه
- دبویست و ژوس مفهوم سبک زندگی بزهکارانه را معرفی میکنند و آن را از سرقت ناشی از تقلب یا بیصداقتی تفکیک میکنند.
- سرقت ناشی از سبک زندگی: سرقتی که به دلیل انتخاب یک سبک زندگی خاص و پذیرش ارزشهای بزهکارانه رخ میدهد.
- سرقت ناشی از تقلب: سرقتی که به دلیل شرایط خاص یا انگیزههای موقت اتفاق میافتد.
1.3. انتخاب بین دو سیستم ارزشی
- نوجوانان بزهکار بین دو سیستم ارزشی متضاد قرار میگیرند:
- سیستم ارزشی اجتماعی: ارزشهایی که توسط جامعه پذیرفته شده و بر احترام به قانون تأکید دارند.
- سیستم ارزشی گذرا و لحظهای: ارزشهایی که بر لذتجویی، خواستههای فوری و اقناع لحظهای تأکید دارند.
- انتخاب بین این دو سیستم ارزشی، تعیینکننده رفتار نوجوانان است.
2. فرایندهای منتهی به سبک زندگی بزهکارانه
دبویست و ژوس سه فرایند اصلی را معرفی میکنند که میتوانند به سبک زندگی بزهکارانه منجر شوند:
2.1. فرایند نخست: واکنش حیاتی دفاعی
- این فرایند زمانی رخ میدهد که نوجوان در واکنش به طرد شدن یا محدودیتهایی که آنها را ناعادلانه میداند، به بزهکاری روی میآورد.
- نوجوان از طریق واکنش دفاعی، تلاش میکند تا آینده خود را تضمین کند و با احساس بیعدالتی مقابله کند.
- این فرایند معمولاً با احساس عدم امنیت و حقارت همراه است.
2.2. فرایند دوم: هدایت تحمیلی
- در این فرایند، نوجوان بدون تعارض قبلی با محیط اجتماعی، به سمت سبک زندگی بزهکارانه هدایت میشود.
- نوجوان به جای پذیرش محرومیتهای اجتنابناپذیر برای احترام به ارزشهای اجتماعی، به دنبال ارضای فوری خواستهها و نیازهای خود است.
- این افراد ممکن است به دلیل فرصتهای موجود یا تأثیر محیط اطراف، به سمت بزهکاری کشیده شوند.
2.3. فرایند سوم: اجتماعی شدن در محیط بزهکاری
- این فرایند زمانی رخ میدهد که نوجوان در محیطی رشد میکند که بزهکاری بهعنوان یک رفتار عادی و پذیرفتهشده تلقی میشود.
- در این حالت، نوجوان به تدریج به یک بزهکار حرفهای تبدیل میشود.
3. ویژگیهای شخصیتی نوجوانان بزهکار
3.1. خودبینی
- دبویست و ژوس تأکید میکنند که خودبینی یکی از ویژگیهای برجسته نوجوانان بزهکار است.
- خودبینی به معنای تمرکز بیش از حد بر خود و خواستههای شخصی است که میتواند به نادیده گرفتن ارزشهای اجتماعی منجر شود.
3.2. احساس عدم امنیت و حقارت
- نوجوانان بزهکار معمولاً با احساس عمیق عدم امنیت و حقارت مواجه هستند.
- این احساسات میتوانند به واکنشهای دفاعی و تلاش برای جبران از طریق رفتارهای بزهکارانه منجر شوند.
3.3. ساختار شخصیتی دوگانه
- شخصیت نوجوانان بزهکار دارای ساختاری دوگانه است:
- ساختار تعاملی و واکنشی: نوجوان بهطور آگاهانه در شکلگیری این ساختار مشارکت دارد.
- ساختار دفاعی: نوجوان از این ساختار برای مقابله با احساسات منفی و نارضایتیهای خود استفاده میکند.
4. تأثیر سن بر بزهکاری نوجوانان
- دبویست و ژوس معتقدند که تفاوتهای شخصیتی بین نوجوانان بزهکار و غیربزهکار از سن 14 سالگی شروع به ظهور میکند.
- این تفاوتها در سنین 15 و 16 سالگی تشدید میشوند.
- در این سنین، نگرش نوجوانان بزهکار به نگرش بزرگسالان بزهکار حرفهای نزدیک میشود.
5. نقد و تحلیل نظریه دبویست و ژوس
5.1. نقاط قوت
- تمرکز بر عوامل ذهنی و روانشناختی:
- نظریه دبویست و ژوس بهخوبی تأثیر عوامل ذهنی و روانشناختی را در بزهکاری نوجوانان تحلیل میکند.
- توجه به فرایندهای اجتماعی شدن:
- این نظریه به نقش محیط اجتماعی و فرآیندهای اجتماعی شدن در شکلگیری بزهکاری توجه دارد.
- تفکیک بین انواع سرقت:
- تفکیک بین سرقت ناشی از سبک زندگی و سرقت ناشی از تقلب، به تحلیل دقیقتر رفتارهای بزهکارانه کمک میکند.
5.2. نقاط ضعف
- نادیده گرفتن عوامل ساختاری و اقتصادی:
- این نظریه بیشتر بر عوامل ذهنی و روانشناختی تمرکز دارد و تأثیر عوامل ساختاری مانند فقر و نابرابری اجتماعی را کمتر مورد توجه قرار میدهد.
- عدم توجه به نقش سیستم عدالت کیفری:
- نظریه دبویست و ژوس به تأثیر سیاستهای کیفری و نظام عدالت کیفری بر بزهکاری نوجوانان کمتر پرداخته است.
6. کاربردهای نظریه دبویست و ژوس
6.1. پیشگیری از بزهکاری
- این نظریه میتواند در طراحی برنامههای پیشگیری از بزهکاری مورد استفاده قرار گیرد.
- راهکارها:
- آموزش مهارتهای اجتماعی به نوجوانان.
- تقویت ارتباطات خانوادگی و کاهش احساسات منفی مانند حقارت و عدم امنیت.
6.2. تحلیل رفتار بزهکارانه
- نظریه دبویست و ژوس میتواند به تحلیل رفتارهای بزهکارانه نوجوانان و شناسایی عوامل مؤثر بر تکرار جرم کمک کند.
6.3. سیاستگذاری اجتماعی
- این نظریه میتواند به طراحی سیاستهای اجتماعی و آموزشی برای کاهش بزهکاری نوجوانان کمک کند.
7. جمعبندی و نتیجهگیری
نظریه دبویست و ژوس با تأکید بر سبک زندگی بزهکارانه و عوامل ذهنی و روانشناختی نوجوانان، یکی از نظریههای برجسته در زمینه جرمشناسی نوجوانان است. آنها با معرفی سه فرایند اصلی (واکنش حیاتی دفاعی، هدایت تحمیلی و اجتماعی شدن در محیط بزهکاری)، تلاش میکنند تا رفتارهای بزهکارانه نوجوانان را تحلیل کنند.
این نظریه میتواند به طراحی برنامههای پیشگیری از جرم، تحلیل رفتار بزهکارانه و سیاستگذاری اجتماعی کمک کند. با این حال، برای تکمیل این نظریه، باید تأثیر عوامل ساختاری و اقتصادی نیز مورد توجه قرار گیرد.
کلیدواژهها:
- نظریه جرمشناسی دبویست و ژوس
- سبک زندگی بزهکارانه
- عوامل ذهنی و روانشناختی در بزهکاری
- فرایندهای منتهی به بزهکاری
- نقش خودبینی در بزهکاری نوجوانان
- تأثیر سن بر بزهکاری
- تحلیل رفتارهای بزهکارانه
- پیشگیری از بزهکاری نوجوانان
- سیاستگذاری اجتماعی برای کاهش بزهکاری
- نقد نظریه دبویست و ژوس
نظر شما