موضوع : دانشنامه | ز

حمید زرین کوب

حمید زرین کوب اول فروردین ۱۳۱۵ در بروجرد زاده شد .پس از تحصیلات ابتدایی به دانشسرای مقدماتی تهران رفت واز انجا دیپلم گرفت . سپس به زادبومش بازگشت و اموزگار شد. در سال ۱۳۴۱ به اخذ درجه لیسانس ودر سال ۱۳۴۸ موفق به اخذ درجه فوق لیسانس شد. در سال ۱۳۵۲ رساله دکتری خود را با عنوان "بررسی ونقد فنی و تاریخی در باب صنایع بدیعی با توجه به سیر تکاملی تشبیه در شعر فارسی از رودکی تا ارزقی" دفاع نمود و با موفقیت، دانشنامه دکتری خود را دریافت کرد. در سال ۱۳۵۴ برای سفری مطالعاتی به امریکا رفت. وی در بیشتر مباحث ادبی تبحر داشت. همچنان که در علم بدیع و بلاغت غور میکرد، در شناخت ادبیات معاصر ایران نیز صاحب نظر بود . "چشم انداز شعر نو فارسی" در سال ۱۳۵۸ کار ارزشمندی است که در واقع به بحث درباره شعر امروز فارسی به ویژه ازجهت محتوا و بنیان های فکری شاعران ایران از مشروطیت تا عصر حاضر اختصاص دارد. وی چندی در دانشگاه مشهد تدریس کرد وسردبیری مجله دانشکده ادبیات مشهد ( ۱۳۵۰) را بر عهده داشت . دکتر حمید زرین کوب به زبان انگلیسی وعربی تسلط کامل داشت .
مقالات بسیاری از او در جراید ادبی به چاپ رسیده است که جوانب گوناگون ادبیات از کهن تا نو را در بر می گیرند .از تصحیح کتابهای حوزه ادبیات میتوان به "دیوان مجمر اصفهانی" که ناتمام ماند، "قلندر نامه خطیب فارسی"، "سیرت جمال الدین" که با حواشی و تعلیقات وی به چاپ رسید نام برد ." قلندرنامه " منظومه ای متعلق به قرن هشتم هجری قمری که ۱۷۷۰ بیت دارد و موضوع ان زندگی نامه سید جمال الدین ساوجی مجرد و دیگر پیران معروف به قلندریه است .به قول زنده یاد حمید زرین کوب :
"اگر بتوان از بعضی مسامحات خطیب فارسی در این کتاب چشم پوشید، باید آن را یکی از مآخذ جالب توجه و مفید در باب قلندریه دانست". این اثر در سال ۱۳۶۲ به چاپ رسیده است.
زرین کوب در سال ۱۳۶۴ دانشیار دانشکده ادبیات دانشگاه تهران شد .
مجموعه مقالات، چشم انداز شعر معاصر، مجموعه سخنرانیهای دومین کنگره تحقیقات ایران (دو جلدی)، فرهنگ لغات واصطلاحات ادبی و بلاغت وبدیع ، سخنرانیهای اولین و دومین هفته نامه فردوسی ( ۱۳۶۶) از جمله اثار اوست .
حمید زرین کوب در مردادماه ۱۳۶۶، در اوج شکوفایی، در اثر سکته قلبی درگذشت.
منبع : کتاب هفته

نظر شما