تحلیل فقهی حرمت خرید و فروش ماهواره
مجله پلکان شماره چهارم، سال دوم، بهار 1391
نویسنده : دعاگوئی، محمد مرتضی
نقش ماهواره در جنگ نرم و اشاعه فحشا و تزلزل بنیان خانواده
چکیده
در این مقاله با توجه به هجمه عظیم دشمن بر علیه اسلام و تشیع و بنیان خانواده در رسانه ها، علی الخصوص ماهوراه در نظر داریم به گوشه ای از مضرات این رسانه بپردازیم.
شاید از مهمترین مضرات این شبکه های ماهواره که توسط دشمن طراحی و ایجاد شده است، بحث اشاعه فحشاء، القائات جنگ روانی و اهانت به مقدسات می باشد که در این میان شبکه های فارسی زبان نقش مهمی را ایفا می کنند.یکی از این شبکه ها فارسی وان می باشد که به طور خاص به آن می پردازیم.
مقدمه
دنیای امروز عبارت است از فضایی مملو از فرصت و خطر. این فرصت ها و تهدید ها زمانی وضوح پیدا کردند که تکنولوژی ارتباطات سایه خود را بر سرتاسر جهان گسترش داد. به گونه ای که در جوامع مختلف با عقائد، سنن و فرهنگ ها متفاوت، وارد شد تا بتواند به اهداف خویش دست پیدا کند.
مضرات ماهواره بسیار بیشتر از منفعت آن می باشد که امروزه اکثر جوانان ماهواره را برای استفاده از برنامه های علمی آن انتخاب نمی کنند بلکه بیشتر تمایل دارند به دیدن برنامه هایی که در تلویزیون داخل کشور نمی یابند وآنها برنامه هایی می باشندکه به دنبال اشاعه فحشا در جامعه و سست کردن بنیان خانواده ها می باشد که ما به مضرات ان می پردازیم.
طبقه بندی شبکه های ماهواره
شبکه های ماهواره ای را عموما به لحاظ محتوایی به سه دسته اصلی می توان تقسیم کرد؛ بخش عمده این شبکه ها، مربوط به کانال های دولتی و یا کانال های مرجع کشورهایی هستند که برای جذب مخاطب بیشتر و یا دسترسی راحت تر مخاطبین خود، سیستم پخش ماهواره ای را برمی گزینند و از این طریق، نه تنها دیگر مردم جهان می توانند با برنامه های آنها با مردم، فرهنگ و سرزمینشان آشنا شوند، بلکه مخاطبین داخلی و هم زبانان خارج از کشور نیز می توانند برنامه ها را باکیفیت مطلوبتری دریافت دارند.
در کنار این ها شبکه های دیگری هم هستند که ظاهرا تنها با هدف تجاری راه اندازی می شوند؛ افزون بر اینکه بسیاری از شبکه های فیلم و سریال، مد و لباس، و شو و... از آنجا که این موضوعات را وسیله ای برای به دست آوردن آگهی های تجاری و درآمدزایی می دانند، در این طبقه بندی قرار می گیرند.
دسته سوم ازشبکه های ماهواره ای، مربوط به کانال های تخصصی با موضوعات ویژه همچون مستندهای علمی، ورزش وموسیقی، تبلیغات دینی و مذهبی، هنر و همین طور فیلم و سریال است که برخی از آنها، با احتساب هزینه بوده و دسترسی به بیشتر آنها تنها با کارت های اعتباری خاص صورت می گیرد که در غیر این صورت، دیدن آنها عموما با مشکلاتی همراه است.
به نظر می رسد که به این طبقه بندی باید دسته چهارمی را هم اضا فه کرد.یعنی شبکه های سیاسی واپوزسیون که با هدف تحت تاثیر قرار دادن مخاطبین کشور در ابعاد سیاسی، اجتماعی و مذهبی به فعالیت می پردازند و عمدتا از طریق بنگاه های خاصی مورد حمایت قرار میگیرند.این شبکه ها از شبکه های بسیار مهم به شمار می روند و بیشترین مخالفت را درسطح مسئولان و دولتمردان هر کشور به دنبال دارند.
آنچه مسلم است، اینکه قطعا شبکه های مفید و سازنده در این میان وجود دارند اما اغلب این شبکه ها تاثیراتی بر مخاطب دارند که نمی توان آن را مثبت و مفید خواند.
شبکه فارسی زبان فارسی وان:
در حال حاضر بیش از سی شبکه فارسی زبان از امریکا واروپا برای ایرانیان برنامه پخش می کنند که از طریق میلیون ها گیرنده ماهواره ای در ایران دریافت می شوند که عمده برنامه این شبکه ها را سریال های خانوادگی تشکیل می دهند.
یکی از این شبکه های فارسی زبان، شبکه فارسی وان می باشد که خبر راه اندازی آن را یک شبکه جدید ماهواره ای که مختص فارسی زبان ها می باشد(استار)، در 23 دسامبر 2008 اعلام کرد. که بر اساس این خبر شبکه جدید فارسی زبان ها از سال 2009 و با هدف پخش برنامه برای بیش از صد میلیون مخاطب فارسی زبان در سراسر آسیا آغاز به کار خواهدکرد. همین اتفاق افتاد و در مرداد 1388 شبکه فارسی وان بوسیله سعد محسنی و به پشتیبانی روبرت مرداک یهودی شروع به فعالیت کرد.
در مورد عموم ایرانیها، ذوق و شوق داشتن ماهواره بیشتر به همان روزهای اول، ختم می شود. کسی که تاکنون حداکثر با هشت کانال مواجه بوده بهناگهان با یک فهرست حداقل 1000 تایی مواجه می شود.
اما کمکم بیننده می فهمد که بسیاری از این کانال ها به کارش نمی آیند.کانال های – مثلاً - سیاسی بیشتر دستمایه طنز تلویزیون خودمان می شوند، برنامه های رقص و آواز معمولاً تکراری اند و یا به راحتی در دسترس قرار دارند.
فیلم های مستند(حیات وحش و. ..) را شبکه های سیمای جمهوری اسلامی ایران، دوبله شده پخش می کند و فیلمهایی که با زیرنویس پخش می شوند، خیلی زودتر، در داخل کشور تکثیر و عرضه می شوند. برخی شبکه ها نیز محصولات رسانه ای داخل(فیلم،سریال و...)را پخش می کنند. البته مخاطبان حرفه ای را باید از تحت این تقسیم بندی مستثنا دانست.
در پی روند تکراری شدن ماهواره بود که راهاندازی چند شبکه جدید ماجرا را عوض کرد. فارسی وان آمده بود که جاهای خالی را پر کند.« روبرت مرداک » با آن همه تجربه و پول و «سعد محسنی» با آن همه انگیزه برای داشتن یک کانال غیر افغانی، قرار نبود تجربه تقریبا شکستخورده تلویزیون های لسآنجلسی را تکرار کنند و همان راهی را بروند که آنها رفته بودند.
آنها می دانستندکه اگر بخواهند درخانواده ایرانی نفوذ کنند، نمی توانند فرهنگ و مذهب ایرانی را حذف کنند. به همین دلیل لابهلای سریالهایی که پر بود از نمایش شهوتانگیز زنها، هنگام اذان مغرب به افق تهران، برنامههایشان را قطع و اذان پخش کردند؛
آن روزها در صدا و سیمای ما همه حرف این بود که آیا صدای شجریان را پخش کنند یا نه! شب های قدر، شبکه فارسی وان باز لابهلای همان برنامه ها، نواهایی درباره شهادت حضرت امیر(ع) پخش کرد و به مناسبت عید فطر، درست مثل تلویزیون داخل کشور ویژهبرنامه پخش کرد. در همان ایام یک سایت خبری پربیننده نوشت: «رقیب جدید آقای ضرغامی!».
فارسی وان با تفاوت های زیادی کارش را شروع کرد که یکی از آنها پخش محدود آگهی است و این یعنی شبکه معطل چند هزار دلار پول نیست که علیالدوام زیرنویس بدهد و شماره حساب اعلام کند و برای کسب درآمد مبنای کار خود را بر دو مشخصه متمایز گذاشت؛ دوبله فارسی و پخش سریال های بلند و متوالی. در فارسی وان همهچیز در نهایت ربطی به عشق و رابطه عاشقانه پیدا می کند.
با نگاهی عمیقتر و تحلیل محتوای برنامه های این شبکه، این نکته ظریف آشکار میشود که بسیاری از این داستانهای در ظاهر جذاب و دیدنی، حاوی مفاهیم خیانت، جنایت و عدم تعهد به خانواده هستند و با این که سریال های شبکه فارسی وان از میان برنامه های روز آمریکا و اروپا انتخاب می شوند،
اما تحلیل محتوایی آن ها نشان میدهد که این انتخاب ها با دقت و وسواسی خاصی صورت میپذیرد. چنانکه با اندکی ظرافت می توان خط پنهان، اما محکمی میان تمامی سریال های پخش شده از این شبکه را پیدا کرد. تا آن جا که گویی هر سریال، سریالی دیگر را تکمیل و تثبیت می کند.
این قضیه تا آن جا پیش رفته است که بسیاری از کارشناسان و حتی خانواده های ایرانی دهان به انتقاد گشودند و بسیاری از سریال های این شبکه را فاقد ارزش دیداری دانستند.
آنها با دقت، تعمد و وسواس خاص، سریال هایی را برای مخاطب ایرانی و فارسی زبان پخش می کنند که موضوع اصلی همه آنها، روابط خانوادگی و زناشویی است. مشکل بزرگ اینجاست که فارسی وان چهره خانوادگی گرفته بطوری که اعضای یک خانواده کنار هم می نشینند و فیلم های این شبکه(نظیر ویکتوریا) را تماشا می کنند.
ویکتوریا در ابتدا زنی است که فداکارانه برای زندگی تلاش می کند. اما در سالگرد ازدواجش متوجه می شود که شوهرش به او خیانت کرده و با منشی شرکت، رابطه جنسی دارد. او هم مدتی بعد رابطه با مردی جوان را کلید می زند و... همه فیلم می خواهد این را بگوید که: «تو هم می توانی تجربه کنی».
حال شاید این سوال پیش بیاید که فارسی وان چه افقی را برای خود ترسیم نموده است. نیازی به توضیح نیست که «روبرت مرداک» به سبب علاقه به مردم ایران، اقدام به راه اندازی این شبکه سرگرم کننده نکرده است.
چه آن که چنین تاجر زبده ای سرمایه اش را در هر جایی خرج نمی کند و تنها به منافع خود می اندیشد. پس باید بررسی کرد که این شبکه به دنبال چه چیزی است و چه افقی برای خود ترسیم نموده است.
فارسی وان اولین شبکه فارسی زبانی نیست که از سوی کشورهای دیگر برای مخاطبان ایرانی راه اندازی شده است. اما هیچ یک از این شبکه ها تا این حد روی خانواده های ایرانی به عنوان گروه هدف سرمایه گذاری نکرده بودند.
با نگاهی به موضوعات سریال های فارسی وان متوجه خواهید شد که بسیاری از مولفه های ترغیب خانواده های ایرانی در آن ها رعایت شده است. برای روشن تر شدن ابعاد موضوع، به تعدادی از این مولفه ها اشاره می کنیم.
یکی از مهم ترین اصول سریال سازی که در تمام دنیا پذیرفته شده است، این است که اگر سریالی بتواند با خانم ها در خانه ارتباط برقرار کند، به تدریج همه ی خانواده را جذب می کند
و این اصل به خوبی در سریال های شبکه ی ماهواره ای فارسی وان رعایت شده است. سریال های این شبکه عموماً موضوعات زنانه دارد و در آن مؤلفه های جذب زنان به شدت رعایت شده است.
به طور مثال، از موضوعات اکشن و حادثه ای در این سریال ها معمولاً خبری نیست و اگر هم سریال اکشنی در نوبت پخش قرار بگیرد، ساعت پخش آن به نحوی انتخاب می شود که بیشتر جوانان خانواده پای آنها بنشینند مانند سریال مشهور 24 که هر شب در ساعات پایانی شب پخش می شود.
اکثر سریال های این شبکه شامل موضوعات درون خانواده ای و زنانه ای هستند که هر خانواده ای می تواند با آن ها هم ذات پنداری کند. مثلا از جمله ی این موضوعات می توان به تم خیانت مرد به زن اشاره کردکه هر بار که کارگردان های وطنی هم سراغ آن رفته اند، توانسته اند در جذب مخاطب موفق باشند.
در واقع این موضوعی است که بسیاری از زنان را به فکر فرو می برد و آنان بلافاصله درذهن خود با شخصیت زن سریال که به او خیانت شده است، هم ذات پنداری می کنند و درگیر موضوع می شوند.با اطمینان می توان ادعا کرد که تم خیانت در قریب به اتفاق سریال های این شبکه موضوع اصلی است.
در این سریال ها به وفور با مردان و زنانی روبرو هستیم که با چند جنس مخالف به طور همزمان رابطه دارند. نقطه عطف این سریال ها هم جایی است که زن یا مرد به خیانت همسر خود پی می برد.
اینجاست که دنیا برای او تیره و تار می شود.اما سناریو پردازهای این شبکه زیرکتر از این هستند که این مشکل را بدون ارائه راه حل رها کنند. راه حل در همین سریال ها به مخاطب نشان داده می شود.
به عبارت دیگر، در این سریال ها درست در حالی که مرد خانواده به یک عشق دوّم گرفتار شده است، همسر او نیز به طور پنهانی با مرد دیگری رابطه دارد.
تمام مخاطبان این شبکه به این موضوع اذعان دارند که این موضوع اصلی بسیاری از سریال های این شبکه، به خصوص سریال های مربوط به آمریکا، کلمبیا و مکزیک ( از جمله مونس و ویکتوریا) می باشد.
بدین ترتیب با گذشت مدتی کوتاهی از تماشای این شبکه، مخاطب دیگر در برابر موضوع خیانت حس قبلی را نخواهد داشت و چه بسا اینکه در صورت غفلت، مخاطب خود به فکر آغاز چنین رابطه های خیانت محوری بیفتد.
در واقع این شبکه شیوه ی زندگی خانواده های غربی را به عنوان الگو به خورد مخاطب ایرانی می دهد و خانواده های ایرانی را تحت تاثیر قرار می دهد. اما بدآموزی های این شبکه فقط محدود به این چند مورد نمی شود.
با تماشای چند قسمت از هر یک از سریال های این شبکه متوجه می شویم که نقش مسائل جنسی در آنها بسیار پررنگ است.علاوه بر این که موضوع اصلی بسیاری از این سریال ها روابط نامشروع است،
شیوه ی پوشش بازیگران این سریال ها نیز به شدت تحریک کننده و غیر اخلاقی است و به طوری که نمی توان شخصیتی را در این سریال ها پیدا پیدا کرد که درگیر مسائل جنسی نباشد.
نکته ی مهمتر و البته تاسف آورتر اینجاست که اگر پیش از این،فقط جوانان خانواده، پای این چنین شبکه هایی می نشستند،این روزها باید مخاطبان این شبکه رادر بین مادران فعلی جامعه ی ایرانی جستجو کرد.
به عبارت دیگر، فارسی وان با داشتن مولفه های فوق، موفق به جذب بخشی از جامعه ی زنان شده است و این موضوع باعث می شود که قبح این بدپوششی ها و مفاهیم جنسی این بار توسط زنان خانواده شکسته شود که ناگفته پیداست چنین اتفاقی به مثابه یک فاجعه خواهد بود.
مطمئناً مادری که پای سریال های این شبکه می نشیند،دیگر نمی تواند فرزندانش را از دیدن چنین صحنه هایی و چنین فیلم ها و سریال هایی منع کند. آیا این یک فاجعه نیست؟
این شبکه برای خانواده های مقید به ارزش های اخلاقی هم برنامه دارد. مالکان این شبکه برای جذب این دسته ازخانواده ها، اقدام به پخش سریال های شرقی نمودند که در آنها مسائل اخلاقی تا حدود زیادی رعایت شده است.
این سریال های عموما کره ای، در واقع ترفندی هستند برای جذ ب مخاطبان اخلاق مدار که به مرور متقاعد شدند که باقی سریال های این شبکه را نیز ببینند. سریال های خواهر دوست داشتنی من و افسانه ی افسونگر از جمله ی میکند که همین سریال ها هستند.
بدین ترتیب این بار شاهد این خواهیم بود که خانواده هایی که فقط طالب سرگرمی هستند، در دام این شبکه می افتند و بی آنکه بخواهند، تحت تاثیر مضامین سریال های این شبکه قرار می گیرند. از همین رو بسیاری از کارشناسان، این شبکه را خطرناکتراز تمام همتایان ماهواره ای فارسی زبان خود (مانند ام بی سی پرشیا) می دانند؛گرچه تجربه ای به مراتب کمتر از این شبکه ها دارد.
برسی برخی مضرات ماهواره
1-ترویج خشونت
شاید بتوان یکی از آشکار ترین آسیبی که با گسترش استفاده از ماهواره در جامعه کنونی دچار آن شده ایم را ترویج خشونت دانست.
در برنامه های تولید شده در تلویزیون های ماهواره عموما صحنه های خشن بدون سانسور و توجه به سن مخاطب به وفور نمایش داده می شود، ومسلما افراد چه بخواهند و چه نخواهند دیدن چنین صحنه هایی در ضمیر ناخودآگاه آنان تاثیر می گذارد.
گاهی این صحنه ها به قدری هنرمندانه و واقعی ساخته شده اند که افراد با دیدن این صحنه گویی دارند آموزش نحوه بروز خشونت در چنین شرایطی را می بینند. و همین مطلب سبب می شود، افرادی تحت تاثیر ماهواره در شرایط مشابه از خودشان رفتار هایی خشونت آمیز بروز دهند.
2-سست شدن بنیان خانواده
از دیگر تبعات حضور بدون کنترل و حتی با کنترل ماهواره، سست شدن بنیان خانواده است. ورود ماهواره به خانه را می توان به منزله ورود یک فرد نامحرم و لاابالی دانست که دوست ناباب برای فرزندان است و درصدد اختلاف افکنی بین زن ها و همسرانشان است، به ناموس افراد چشم طمع دارد، دین افراد را می گیرد، مرزها و حریم های خانواده را می شکند، به آسانی حقیقت های سیاسی و اجتماعی را وارونه جلوه می دهد، دزد وقت افراد است و اگر بتواند حتما سری هم به کیف پول افراد خواهد زد.
خرید ماهواره به منزله دعوت این فرد ناباب به منزل هاست.این کار را شبکه فارسی وان به طور خاص انجام و آموزش می دهد که فرد چه طور در برابر خیانت،فرد دیگری را وارد زندگی خود کند که این کار به سست شدن بنیان خانواده کمک می کند و قس علی هذا که در فیلم های شبکه فارسی وان و برنامه های دیگر شبکه های ماهواره به وفور دیده می شود.
3-هجوم فرهنگی
از زمانی که مقام معظم رهبری هشدار دادند دشمن در حال تدارک یک جنگ تمام عیار فرهنگی و یک شبیخون فرهنگی است باید هوشیار می بودیم، چرا که دشمن از هر وسیله و رسانه ای که در اختیار داشت برای مورد حمله قرار دادن فرهنگ کشور عزیزمان بهره برده است و ماهواره یکی از این رسانه هاست.
در بعد فرهنگی،دشمن با تمام قوای خویش سرمایه گذاری کرده است تا شبکه های ماهواره با تهی کردن جامعه از درون،اسباب از هم پاشیدگی جمهوری اسلامی را که متکی بر پشتیبانی مردم مسلمان می باشد را فراهم آورد..
دشمنان به درستی درک کرده اند که تنها راه شکست جمهوری اسلامی دور کردن مردم از اسلام و آموزه ها اصیل اسلامی و فرهنگ اسلامی است که با پخش برنامه ها وفیلم های خود فرهنگ غرب را جایگزین فرهنگ غنی اسلامی بکنند که البته تا حدودی موفق بوده و توانسته اند تاثیر گذار باشند.
4- دخالت سیاسی
یکی دیگر از آسیبهایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیکی دیگر از آسیب هایی که جامعه ما با ورود ماهواره به خانه ها به آن دچار شده است، دخالت سیاسی قدرت های بیگانه در امور داخلی کشور می باشد.
این قدرت ها با راه اندازی شبکه هایی که علی الظاهر دارند سعی می کنند خیلی بی طرفانه واقعیت های رخداده را به اطلاع بینندگان بی خبر و در سانسور قرار گرفته داخلی برسانند، خیلی زیرکانه اخبار و اطلاعات را جهت دهی نموده و خواسته های خویش را به مخاطبین القاء نموده و حتی گاهی پا را فراتر از این گذاشته و مستقیما از مخاطبینشان می خواهند که به مبارزه با نظام مقدس جمهوری اسلامی بپردازند.
برخی از شبکه های ماهواره ای نیز به شایعه سازی ایجاد فضای بدبینی و کاهش اعتماد اجتماعی در جامعه مشغولند که صد البته بودجه آنها نیز از طرف سازمان سیا و نهادهای مشابه آن تامین می شود.
برخی از اهداف سیاسی مداخله جویانه حضور ماهواره در خانه ها عبارتند از:
- راه اندازی انواع شبکه های قاره ای و محلی توسط کشورهای غربی به زبانهای مختلف و القای تفکرات خود به بیننده.
- دروغ پردازی و فرافکنی علیه دولت ها و ملتهایی که با آنها مخالفند.
- تحرکات نرم به نفع خشونت گرایی و تروریسم و نسبت دادن آنها به اسلام و مسلمانان.
- تخریب شخصیت های تأثیر گذار مثبت در جهان علی الخصوص در جهان اسلام.
- حمایت علنی از گروه های مخرّب و تروریسم و ارائه تریبون به آنها و ایجاد رعب و وحشت.
- تخریب و تقویت بی مورد و بی دلیل دولت ها و ملت ها با انگیزه های سلطه جویانه از جمله نمونه جلوه دادن کشورهای همراه با آنها.
5-تبلیغ ضد مذهب
کارکرد دیگر ماهواره که هر چه می گذرد تبدیل به آسیبی جدی تر برای جامعه ما می شود، تبلیغات ضد مذهبی است.در سال های اخیر شاهد رشد قارچ وار شبکه هایی هستیم که با رویکرد تبلیغات ضد مذهبی به زبان فارسی پا گرفته اند و به ترویج مرام و مسلکی خاص پرداخته یا به تخریب و شبهه پراکنی می کنند.
عموم کارکرد این شبکه ها عبارت است از:
- تبلیغ ضد تشیع (شبکه های مروّج وهابیت).
- دامن زدن به اختلافات مذهبی و قومی.
- ترویج مسیحیت تبشیری.
- ترویج مذاهب خرافی و عرفان های کاذب.
- تخریب و ناکارآمد معرفی کردن فرهنگ های اصیل و آداب مثبت سنتی.
- زیر سئوال بردن و خرده فرهنگ معرفی کردن فرهنگ دین و جایگزین کردن فرهنگ شهروندی و مردم سالاری منهای دین.
- تبلیغ سکولاریزم و القای شخصی بودن دین.
- ایجاد شک و تردید حتی در مسلمات دینی.
6-سوء استفاده مالی از مردم
گروه دیگری از شبکه های ماهواره ای با محوریت تبلیغات بازرگانی و معرفی کالاهای بی کیفیت، داروهای آسیب ساز و بی اثر از قبیل کرم های معجزه گر، دمپایی های بلند کننده قد و امثال آنها که هیچ گونه تاییدی از سوی نهادهای بهداشتی به ویژه وزارت بهداشت ایران ندارند مشغول خالی کردن جیب تماشاچجیان ساده اندیش هستند
چرا ماهواره نبینیم؟
دو دلیل برای جواب این سوال می توان گفت:
ا-دلیل فرهنگی
مسئله استفاده از شبکه های ماهواره ای آنجا نمود بیشتری پیدا می کند که خانواده های تازه تشکیل شده بیش از خانواده های با سابقه تر به آن گرایش نشان می دهند.
این امر از آن جهت برای فرهنگ آینده کشور خطرناک تر است که خانواده های تازه تشکیل شده هنوز فرزندی ندارند و یا فرزندان آنها در دوره کودکی به سر می برند.
از لحاظ فرهنگی هر کودکی خوب و بد، زشت و زیبا و تمامی ارزشها را از والدین خود می آموزد. هر آنچه که پدر و مادر ان را مناسب بدانند او هم خواهد دانست و این ارزش ها اگر در کودکی بر روح او تثبیت شوند تا انتهای زندگی همراه او خواهند بود.
کودکی را در نظر بگیرید که والدینش با اشتهای تمام در حال دیدن برنامه های ماهواره هستند. آیا کودک چنین برنامه ها و رفتارهای انها را مطابق ارزش نخواهد دانست؟
بسیار ی از کودکان جدید به جای دانستن ارزش علم، راستگویی و درستی و به جای شناخت شخصیت های دینی و چهره های مثبت ملی، رقاصه ها و خوانندگان غربی و ایرانی را می شناسند و رفتار آنها را الگوی خود قرار می دهند چرا که اگر این ها بد باشند پدر و مادر با چشمانی باز و در بهترین اوقات خود آنها را به تماشا نمی نشینند. اگر به فرهنگ فعلی خود علاقه داریم، آیا نباید نگران باشیم که آینده کشورمان در دست چنین کودکانی خواهد بود؟.
2-دلیل مذهبی
بسیاری از مردم دیدن شبکه های ماهواره ای را در تعارض با مذهب و فرهنگ اسلامی و ایرانی نمی دانند که دلیل این امر را می بایست در کم کاری علمای حوزه و اندیشمندان مذهبی در دانشگاه ها جستجو کرد.
اگر بسیاری از افراد بدانند که طبق نص صریح آیات 30 و 31 سوره نور آنها از دیدن اندام نامحرمان بر حذر داشته شده اند و دیدن اکثر برنامه های ماهواره نیز مصداق همین آیه هستند آنگاه کمی هوشیارانه تر عمل نمی کنند؟.
در ذیل این آیه در حدیثی از امام علی g میخوانیم که حضرت می فرمایند:«تمام چشم ها در قیامت گریان است مگر سه چشم.چشمی که از ترس خدا گریه کند، و چشمی که از گناه بسته شود و چشمی که در راهخدا بیدار بماند»(قمی مشهدی،1368ش: 415).
آیا چشمی که ماهواره می بیند از گناه بسته شده است؟
در جایی دیگر پیامبر اکرم a می فرمایند: «هر کس چشم خود را از حرام پر کند، در قیامت چشم او از آتش پر خواهد شد. مگر اینکه توبه کند»(مجلسی،1494ق: 76/336).
لازمه ایمان حفظ نگاه از حرام است.آیا کسی که ماهواره می بیند ایمان دارد؟ چون ماهواره پر از صحنه هایی می باشد که نگاه کردن آن حرام است در نتیجه نگاه کردن ماهواره با ایمان منافات دارد.
در این حالت فرد یا مومن به قرآن و احادیث است یا نیست.اگر نباشد که حرفی نیست اما اگر ایمان دارد چگونه این تناقض را حل می کند؟آیا این تناقض رفتاری برای بسیاری از مردم مشهود نیست؟.
مردم مسلمان و مؤمن به قرآن چگونه به خبرهای شبکه های ماهواره ای اعتماد می کنند و آنها را اصل می شمارند درحالی که مطابق آیه 6 سوره حجرات نباید به خبر فاسقان اعتماد کرد؟ مگر معنی فاسق کسی نیست که آشکارا گناه کرده و به آن افتخار می کند؟
مگر ماهواره ها آشکارا گناه را تبلیغ نکرده و نشان نمی دهند؟ اگر به تفسیر این آیه شریف مراجعه کنیم متوجه می شویم که واژه{ فسق} 54 مرتبه در قران در قالب های گونان به کار رفته است که به برخی از آنها اشاره می کنیم:
- در مورد افراد چند چهره و منافق(توبه/67).
- در مورد آزار دهندگان انبیا و سر کشان از دستورات انان(مائده/24- 26).
- در مورد حیله گران(اعراف/163).
- در مورد گناهان علنی و انحرافات جنسی و شهوت رانی های ناروا(عنکبوت/34).
- در مورد بهره گیری از غذا های حرام.(مائده/3).
آیا مجریان آنها به غیر مذهبی بودن خود افتخار نداشته و آن را تبلیغ نمی کنند؟ چگونه می شود چنین افرادی صد در صد راستگو باشد که بتوان کامل به آنها اعتماد کرده و مطابق خواسته آن عمل نمود؟ آنان که تمامی این موارد فسق که نامبرده شد را در وجود خود دارند.
آیا هدف یک مروج بی دینی، می تواند خیر و راستی برای یک مسلمان باشد که رفتارهای آن مانند خبرهایش در این جهت باشند؟ جواب همه این سوال ها مشخص است و آن اینکه اگر بخواهیم دین دار واقعی و با ایمان باشیم نباید به تماشای ماهواره نشست زیرا دیدن ماهواره با آنچه در اعتقادات ما می باشد کاملا مغایرت دارد و حرام می باشد.
نتیجه
با توجه به مضراتی که برای دیدن ماهواره برشمردیم و همچنین بحث مسلمان بودن و مذهبی بودن ما که مطرح می شود،خود این امر باعث می شود که ما ماهواره را نگاه نکنیم و سعی کنیم به سمت آن نرویم و الّا علاوه بر اثرات سوئی که می تواند برای جامعه اسلامی داشته باشد با اعتقادات ما کاملا منافات دارد و انسان نمی تواند به مقصد نهایی خود که ایمان به خدا باشد برسد.
آنچه مهم است یافتن راه حلی برای بازگشت به ریشه ها و به دست آوردن انگیزه هایی است که پیکر جامعه اسلامی را در برابر این گونه میکروب ها حفظ و مقاوم کند و همچنین رسیدن به راههای اساسی و بنیادی برای حل معضل مفاسد اجتماعی،به دلیل آلوده شدن به گناهان، که امری طاقت فرسا است.
در بسیاری از موارد ثابت شده که عامل اصلی عقب افتادگی مسلمین و افول تمدن آنها و تأخر در امر دین و دنیا، روی گردانی و تخلف از قوانین و مقررات الهی در زندگی است، پروردگار متعال می فرماید{مَن أعرَضَ عَن ذِکرِی فإنّ لَهُ مَعِیشَهً ضَنکاً و نَحشُرُه یَومَ القیَامَهِ أعمَی}(طه/ 124).
« هرکس از یاد من (و تبعیت از احکام دین) روی گردان شود، زندگی تنگ و سختی خواهد داشت».
فهرست منابع
* قرآن کریم.
1- مجلسی، محمد باقر، (1494ق)،بحارالانوار، بیروت: موسسه الوفا.
2- مکارم شیرازی، ناصر،(1385 ش ) تفسیر نمونه، تهران: دارالکتب العلمیه.
3- قمی مشهدی، محمد ابن محمدرضا، (1368ش ) تفسیرکنزالدقائق، تهران: سازمان چاپ و انتشارات وزارت ارشاد اسلامی،
احمد داعی
نظر شما