موضوع : پژوهش | مقاله

گزارش; سمینار فرهنگی سالانه انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا

مجله  اسلام و غرب  فروردین 1378، شماره 20 

49
انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا در اوایل دهه 60 میلادی با همیاری جمعی از مسلمانان ایرانی، پاکستانی و عرب تاسیس گردید. حوادث مهم جهان اسلام در دهه مذکور و بویژه سالهای 1963 به بعد که منجر به تبعید حضرت امام خمینی (ره) به دست رژیم ضد اسلامی شاه، اعلام ممنوعیت فعالیتهای جماعت اسلامی پاکستان و به شهادت رساندن مولانا مودودی، متفکر بزرگ اسلامی این کشور، شهادت متفکر بزرگ و مسلمان مصری، سید قطب، پیروزی مسلمانان الجزایر علیه نیروهای اشغالگر فرانسه و ... امثالهم گردید، این انجمن را بیش از پیش تحت تاثیر هدایتها و رهنمودهای حضرت امام خمینی (ره) و فلسفه انقلاب اسلامی قرار داد. این انجمن بعد از پیروزی انقلاب اسلامی تا زمان حال، با توجه به اصل ولایت فقیه و پیروی از مقام معظم رهبری، همچنان به صورت یک تشکل انقلابی دانشجویی، به فعالیتهای فرهنگی و تشکیلاتی خود ادامه می دهد.

این انجمن امسال نیز طبق روال هر ساله، سمینار فرهنگی سالیانه خود را در جهت ایجاد فضایی معنوی و سیاسی برای رسانیدن پیام اسلام ناب محمدی (ص) و حضرت امام (س) و ولایت امر، مقام معظم رهبری و روحانیت اصیل به این دیار دور افتاده از ارزشهای صحیح، در تاریخ 26 الی 29 نوامبر 1998 در شهر شیکاگو، از ایالت ایلی نویز، با حضور بیش از هزار نفر برگزار نمود.

به منظور تشکیل و برگزاری بیست و هشتمین سمینار فرهنگی سالانه انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا، کمیته ای تحت عنوان کمیته برگزاری سمینار از دو الی سه ماه قبل از آغاز سمینار تشکیل گردیده، با استفاده از نیروهای داوطلب و تقسیم کار بین 9 کمیته مختلف به قرار زیر، کارها صورت پذیرفت:

1- کمیته فرهنگی، شامل دعوت از بیش از ده سخنران از نقاط مختلف جهان و همچنین برگزاری 15 جلسه موازی به زبانهای فارسی، عربی، انگلیسی و اردو و همچنین برگزاری 4 جلسه مشترک به زبان انگلیسی در طول سمینار.

2- کمیته تدارکات، شامل برنامه های ثبت نام، خرید و بازار و ....

3- کمیته ایاب و ذهاب، شامل فراهم آوردن وسایل ایاب و ذهاب سخنرانان و مدعوین از فرودگاه به محل هتل و بالعکس، فراهم نمودن وسایل نقلیه جهت تورهای فرهنگی و تفریحی جوانان و نوجوانان و ....

4- کمیته جوانان و نوجوانان که به عهده کلوپ جوانان مسلمان بوده، شامل برنامه های سخنرانی، مسابقات فرهنگی، مقاله نویسی و مسابقات قرآن بود.

5- کمیته تزئینات، شامل تزئینات محوطه داخل سالنهای سخنرانی و سایر محلهای هتل از جمله سالن انتظار (لابی) بازار، محل ثبت نام و غیره که با استفاده از پلاکاردهایی از آیات قرآن و سخنانی از حضرت امام خمینی (ره)، مقام معظم رهبری و رئیس جمهوری و همچنین تصاویری از این بزرگان نوین گردیده، شکوه و جلوه ای به سالنها بخشیده بود.

6- کمیته سمعی بصری، شامل تنظیم صدا و نور، ضبط برنامه های سخنرانی و سایر برنامه های سمینار، پخش پیامهای ویدیویی و همچنین پخش دو فیلم سینمایی که همزمان با پخش در سالن، از طریق یکی از کانالهای تلویزیونی هتل نیز پخش می گردید.

7- کمیته هنر، شامل تدارک و برگزاری بیش از چهار تئاتر و میان پرده و اجرای سرود به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی توسط نوجوانان و نوباوگان.

8- کمیته پذیرایی و سرو غذا که به طور مرتب و به مقدار کافی، غذاهای داغ و حلال در اختیار مهمانان قرار می داد.

9- کمیته حفاظت که مسؤول آرامش سالنهای سخنرانی، نظم لابی هتل، محل غذاخوری، بازار و غیره را عهده دار بود.

در این سمینار، برنامه های ویژه ای از قبیل: نمایشگاه عکس 8 سال دفاع مقدس، نمایشگاه عکس فعالیت زنان در جمهوری اسلامی ایران، مراسم دعای کمیل، جلسه رسمی افتتاحیه، سخنرانی و خطبه های نماز جمعه برگزار گردید.

اولین سخنرانی در روز جمعه به صورت مشترک و به زبان انگلیسی توسط حجت الاسلام والمسلمین شیخ سرتاج از مرکز زینبیه در شهر دیترویت صورت پذیرفت. نامبرده پیرامون «امامت و ولایت » به تفصیل سخنانی گفته، با استفاده از آیات قرآن و احادیث پیرامون امامت و ولایت حضرت رسول اکرم (ص)، ائمه اطهار (ع) و همچنین پیروی از اولی الامر بیانات مبسوطی ارائه داد. وی همچنین اشاره نمود که موفقیت و پیروزی مسلمانان در این برهه از تاریخ، منوط به حلقه زدن به دور اصل ولایت فقیه است که تنها عامل اتحاد بین مسلمانان و بویژه شیعیان است.

در نماز جمعه ای که برگزار گردید، بیش از 600 نفر شرکت داشتند. خطیب نماز جمعه، برادر شیخ محمد العاصی، امام منتخب مسجد مرکزی شهر واشنگتن دی سی، بودند که ضمن استفاده از آیات و احادیث، در مورد ویژگیهای اسلام، پیامبر اکرم (ص) و اخوت بین مسلمانان به تفصیل بیاناتی ارائه کرده، سپس با استفاده از همین مطالب، به افشای مسایل پشت پرده صلح اعراب و اسرائیل و نقش مقامات اسرائیلی، آمریکایی و بویژه بیل کلینتون و همچنین خیانتهای یاسر عرفات و سران سرسپرده کشورهای عربی پرداخت. شایان ذکر است که بارها به موجب تکبیر نمازگزاران، خطبه نماز جمعه متوقف گردید.

دومین روز سمینار شنبه صبح بعد از تلاوتی چند از کلام الله مجید و بعد از قرائت پیام انجمن به مناسبت درگذشت دانشمند و متفکر اسلامی، علامه محمدتقی جعفری (ره) با نمایش ویدیویی پیام ایشان به بیست و هفتمین سمینار فرهنگی سالانه انجمن اسلامی ادامه یافت. در ادامه برنامه های این روز، آقای دکتر ناصر هادیان، استاد دانشکده حقوق و علوم سیاسی دانشگاه تهران و عضو سابق انجمن اسلامی دانشجویان در آمریکا و کانادا، پیرامون «تشکیل احزاب در جمهوری اسلامی ایران » سخنانی ایراد کردند. وی در سخنان خود ضمن تاکید بر مشارکت عمومی مردم در تمامی زمینه ها، به عنوان اصل اساسی و مهم در پیشرفت اجتماعی، اظهار داشت: مردم باید در رابطه با انتخابات شوراها و پیگیری آن دقت نظر بیشتری به خرج دهند. در ادامه، ضمن تاکید به حضور و فعالیت احزاب در جامعه های امروزی، به عنوان نقش کلیدی در جهت بازسازی و تعاون در جامعه، اظهار داشت : در واقع، نقش احزاب، پر کردن شکافهای موجود در جامعه است. وی همچنین در رابطه با موانع اساسی تشکیل احزاب چهار محور را به شرح زیر اعلام نمود:

1- ماهیت دولتهای موجود در ایران و عدم تمایل آنان به فعالیت احزاب. وی این امر را ناشی از تکیه این دولتها به درآمدهای هنگفت نفت دانسته، اظهار داشت: به همین دلیل، این دولتها، مگر در مواردی آن هم به دلیل کسب مشروعیت، خود را مستقل و بی نیاز از جامعه می پنداشتند.

2- ساختار جامعه، وی در رابطه با ساختار جامعه افزود: متاسفانه جامعه ما به خاطر اهمیت دادن بیش از حد به مساله قومیت گرایی، ساختار مناسبی جهت تشکیل احزاب ندارد. در نتیجه، این امر خود مانع بزرگی بر سر راه ایجاد یک نوع ائتلاف منطقی بین اقوام مختلف گردیده است.

3- فرهنگ موجود در جامعه: وی در این مورد اظهار داشت که متاسفانه سؤظنهای موجود و همچنین طرز تفکرهای قدرت طلبانه حاکم در سطح جامعه، شوق و ذوق مشارکت در کارهای جمعی را از همه گرفته است. 4- پیشینه تاریخی احزاب در ایران، در این رابطه نامبرده اظهار داشت: متاسفانه وابستگیهای احزاب در گذشته، دلیل محکمی بر گریز جامعه از این تشکیلات بود. با شروع و در اوایل انقلاب، چند تشکیلات در سطح بزرگ، از جمله حزب جمهوری اسلامی ایران به وجود آمد، منتها ساختار و بافت آنها، ساختار و بافت حزب نبود و به ناچار منحل گردیدند. در حال حاضر، احزاب به طور رسمی فعال نیستند، ولی تشکلهایی از جمله مجمع روحانیون مبارز، جامعه روحانیت مبارز و امثالهم هستند که فعالیت دارند، اما در مقابل جامعه پاسخگو نیستند. بنابراین می توان گفت، معضلات حزب را دارند، اما فاقد جنبه های مثبت حزب می باشند. وی اظهار داشت: یکی از نقاط بسیار مثبت احزاب، مسؤولیت پذیری و پاسخگویی به جامعه در قبال مسائل اقتصادی، سیاسی، فرهنگی و غیره است. وی افزود: برای تشکیل احزاب به معنای واقعی و موفقیت آنها، لازم است قوانین عادلانه ای وضع و به طور مساوی در همه موارد اجرا گردد. شاید از این طریق بتوان تحرک لازم و رقابت سازنده ایجاد نمود.

از سخنرانان دیگر روز شنبه، حجت الاسلام ایلیا از مرکز اسلامی حضرت زینب (س) از سیاتل بود که پیرامون «ولایت و حکومت در بافت اسلام » سخنان مبسوطی ارائه نمود. نامبرده اظهار داشت: بیشترین موضوعی که در معارف اسلامی از آن سخن گفته شده است، همین مساله ولایت است تا آنجا که احکام شرعی از جمله نماز، روزه، حج، زکات، خمس و غیره منهای ولایت امری بی محتوا قلمداد شده است.

نشریه ایرانیان واشنگتن (از نشریات ضد انقلاب)، مورخ جمعه 13 آذر ماه 1377، در مورد این سمینار چنین می نویسد: «... بنا به گزارش رسیده «دفتر حفاظت منافع جمهوری اسلامی در واشنگتن » اتاقی را در هتل هیلتون در اختیار داشت که در آن، مامور دفتر مذکور، اطلاعات مورد نظر را در اختیار شرکت کنندگان در سمینار قرار می داد و عملا آن گونه که دیده شد، در هماهنگی با دیگر مسؤولان، سمینار مشغول به کار بودند. این گزارش می افزاید که چندین سالن هتل در اختیار سمینار بود که بر دیوارهای این سالنها شعارهایی از [امام] خمینی به زبان های فارسی، عربی و انگلیسی آویخته شده بود، شعارهایی مانند «مخالفت با ولایت فقیه، مخالفت با اصل و اساس نظام است »، «بهترین اصل در قانون اساسی، اصل ولایت فقیه است.» به گفته گزارشگر «ایرانیان واشنگتن »، «در بخش «بازار» سمینار، پوشاک اسلامی بانوان نیز به فروش می رسید و این در حالی بود که همه بانوان و دختران و حتی دختر بچه های شرکت کننده در سمینار، با پوشش اسلامی در محل برگزاری سمینار حضور یافته بودند. در وقت اقامه نماز، تمام بخشهای سمینار، حتی «بازار» آن نیز تعطیل می شد. نماز جمعه به امامت محمد العاصی، پیش نماز سابق مسجد واشنگتن، برگزار شد. نسخه های بسیار زیادی از کتابهای [امام] خمینی و نیز کتابهای منتشره توسط نهادهای انقلاب اسلامی به زبانهای فارسی، عربی و انگلیسی به طور رایگان و یا با قیمت بسیار نازل در اختیار شرکت کنندگان در سمینار قرار داده شد.

برای کودکان که ورود آنها به محل سخنرانیها ممنوع شده بود، برنامه های ویژه ای تدارک شده بود. عکاسی و فیلمبرداری در سالن سخنرانیها ممنوع بود و تنها عده ای که از سوی برگزارکنندگان مجوز دریافت کرده بودند اجازه عکاسی و فیلمبرداری داشتند. با این همه، این افراد نیز تنها می توانستند از سخنرانها عکس و فیلم بگیرند و عکاسی و فیلمبرداری از دیگر حاضران، در سالن سخنرانی برای آنان نیز ممنوع شده بود.»

منبع: نمایندگی ج. ا. ا - واشنگتن

نظر شما