موضوع : پژوهش | مقاله

نظرات سخنگوی مسیحیان سوسیال دموکرات برای جلب مسلمانان ساکن سوئد به عرصه سیاست

مجله  اسلام و غرب  آبان 1378، شماره 27 

نویسنده : ترجمه: سید مجتبی محدث
27
یکی از مسؤولیتهای نوین سوسیال دموکراتها و جنبش مسیحیان سوسیال دموکرات سوئد، کمک به جلب و ورود مهاجرین مسلمان به درون جامعه سوئد و عرصه سیاست است.

آقای "برنت - اکهلم"، دبیرکل تشکیلات مسیحیان سوسیال دموکرات سوئد که به "جنبش اخوت و برادری (مسیحیان)" شهرت دارد، همزمان با کنگره سراسری این تشکیلات و بزرگداشت هفتادمین سالگرد تاسیس تشکیلات سوسیال دموکراتهای مسیحی در سوئد که از روز 29 جولای با شرکت 120 نفر به نمایندگی از مجموع 4200 نفر اعضای "جنبش اخوت مسیحیان سوسیال دموکرات" در شهر "اوره بروو" آغاز گردید، طی گفت و گویی با نمایندگان جراید گفت:

"ما باید از مسلمانان مهاجر ساکن سوئد برای حضور و شرکت در حیات و عرصه سیاسی کشور دعوت نماییم".

به نوشته رزنامه سونسکاداگبلادت، دبیرکل "جنبش اخوت" معتقد است که باید آیین نامه و راه کارها برای ایجاد زمینه جهت جذب و جلب نیروی جوان، مورد ملاحظه و توجه قرار گیرد. جنبش اخوت سوسیال دموکراتها مدتها است که اعضای خود را در کلیساها و همچنین جنبش و تشکیلات جوانان سوسیال دموکرات از دست داده و برای جلب نیروی جوان، با مشکل مواجه بوده است.

آقای "اکهلم" معتقد است که وجود "جنبش اخوت"، اتحادیه سراسری جوانان سوسیال دموکرات" و همچنین اتحادیه زنان سوسیال دموکرات، برای تقویت و تزریق نیرو به حزب مادر (حزب سوسیال دموکرات) لازم و ضروری است.

از چند سال پیش یک گروه کاری مرکب از نمایندگان تشکیلات "جنبش اخوت" - مسیحیان سوسیال دموکرات - و نمایندگان شورای اسلامی سوئد (اس.ام.آر) نوعی همکاری را آغاز نموده، طرحی را برای همکاریهای دراز مدت در دست مطالعه دارند. یکی از اهداف همکاریها این است که حزب سوسیال دموکرات تا قبل از برگزاری انتخابات سال 2002، از وجود 2000 نفر عضو مسلمان برخوردار باشد. تعداد 300 نفر از این اعضای مسلمان می باید تا آن زمان از آموزشهای سیاسی پایه ای برخوردار باشند و نام نمایندگانی از آنها به عنوان کاندیدای انتخاباتی در فهرست اسامی نامزدهای انتخابات برای پارلمان، فرمانداریهای استان و انجمن شهرها، وجود داشته باشد.

یکی از مسؤولیتها و وظایف عمده، از بین بردن پیشداوریها و باورهای غلط عمومی درباره تلقی هیولایی از اسلام است. این کار باید به موازات و همزمان با انتقاد از تجاوزات و تعدیهایی که توسط برخی از کشورهای اسلامی صورت می گیرد و عملا به رشد پیش داوری و بدبینی نسبت به اسلام کمک می کند، تحقق یابد. حدود صد هزار نفر مسلمانی که در سوئد زندگی می کنند، باید بتوانند برای ادای بهتر فرائض دینی خود، از کمک و مایت برخوردار شوند.

برطبق اظهارات آقای "برنت - اکهلم"، این امر باید در برگیرنده تاسیس مسجد و همچنین شامل بهبود شرایط کار و فعالیت مسلمانان در بازار و محل کار و همچنین توجه به اهمیت ایام تعطیلات مذهبی آنان باشد.

آقای "اکهلم" اظهار داشته است که

"اگر واقعا قصد داریم در زمینه ادغام و ایجاد جامعه به هم پیوسته (انتگراسیون) فرهنگی موفق شویم از بروز تنش در جامعه جلوگیری نماییم، باید این مسائل را مد نظر قرار دهیم. اینکه فقط در گفتمانهای عمومی صرفا از جامعه چند فرهنگی سخن بگوییم و عمل نکنیم، کافی نیست".

منبع:

سفارت ج.ا.ا استکهلم، به نقل از روزنامه "سوسنکاداگبلادت"، 6/5/78

نظر شما