موضوع : پژوهش | مقاله

آموزشیاری، هنرمندی و ابتکار

مجله  پیام زن  شهریور 1376، شماره 66 

نویسنده : مریم حقیقت گو
46
گفتگویی کوتاه با خواهر روح انگیز عزیزی
یکی از ارگانهای مهم و اساسی در بالا بردن سطح فرهنگ جامعه اسلامی ما که پس از پیروزی انقلاب اسلامی و به فرمان حضرت امام خمینی(ره) تأسیس شد، نهضت سوادآموزی است. این نهاد از ابتدای تأسیس تاکنون با همکاری و همراهی آموزشیاران نهضت، توانسته است بخش زیادی از بی سوادان جامعه را به سوی سوادآموزی سوق دهد. آموزشیارانی که همواره با عشق و ایثار علاوه بر تحمل مشکلات توانسته اند خلاقیتهای خاصی را در جذب سوادآموزان ارائه دهند. به همین مناسبت هر ساله تعدادی از آموزشیارانی که بیش از همه موفق بوده اند به عنوان «آموزشیار نمونه» انتخاب و معرفی می شوند. یکی از این عزیزانی که در سال گذشته انتخاب شد خانم روح انگیز عزیزی

است.

ـ خانم عزیزی، چند سال است که در
نهضت سوادآموزی خدمت می کنید و چگونه شد که وارد این کار شدید؟

ـ من حدود 6 سال است که آموزشیار هستم. در سال 1368 دیپلم گرفتم و دو سال برای کنکور درس می خواندم. در سال 1369 وقتی که پیام حضرت امام را به مناسبت روز نهضت سوادآموزی از تلویزیون شنیدم تصمیم

گرفتم وارد نهضت شوم. در همان سال در آزمون شرکت کردم و در سال 1370 جواب قبولی ام را گرفتم و از مهر 1370 شروع به کار نمودم.

ـ آیا از ابتدای کار خود خاطره ای به یاد
دارید؟

ـ بله خاطره ام بیشتر در مورد مشکلاتی است که در اول کارم با آنها مواجه بودم و همچنین تشویقهای پدر و مادرم که همیشه می گفتند حالا که پسر نداریم ما می خواهیم تو مثل یک پسر اما در پشت جبهه خدمت کنی. به هر حال خاطره ام از روز اول کارم است که نتوانستم در مرحله اول هیچ خانم بی سوادی را جذب کلاس کنم اما ناامید نشدم و با کمک خواهرم به در خانه ها رفتیم و با صمیمیت و رابطه عاطفی که با آنها ایجاد کردیم، توانستیم 42 نفر را جذب کلاسها کنیم. اما از این 42 نفر چند نفر به خاطر مستأجر بودن و چند نفر هم

به خاطر بارداری نتوانستند به کلاسها بیایند و در آخر تعداد سوادآموزان به 36 نفر رسید و من در همان لحظه امدادهای غیبی و کمکهای خداوند را در کنار خودم احساس کردم.

ـ به نظر شما آموزشیار موفق چه کسی
است؟

ـ به نظر من آموزشیار موفق باید هنرها و ابتکارهای خاصی را در کلاس پیاده کند. او نباید باعث خستگی و کسالت سوادآموزان شود. آموزشیار موفق باید به خواسته های سوادآموزان بپردازد و مشکلات آنان را در نظر بگیرد. همچنین باید علاوه بر دستورالعملهای تدریس، به فعالیتهای فوق برنامه بپردازد، به نحوی که علاقه سوادآموزان را جلب کند.

ـ ملاک انتخاب آموزشیار نمونه چیست؟
ـ ملاک ارزیابی کار آموزشیار از روی دفترچه هایی است که در ابتدای هر دوره به آموزشیار داده می شود تا همه برنامه ها و مطالب را دقیقا در آن ثبت کند و این دفترچه ها در پایان هر دوره مورد ارزیابی قرار می گیرد. همچنین تعداد سوادآموزانی که در ابتدا ثبت نام کرده اند، نباید کم شود. همچنین نمرات و معدل هر سوادآموز و میزان رضایت آنها از کلاس نیز مهم است.

ـ چه عواملی باعث شد شما به عنوان
آموزشیار نمونه انتخاب شوید؟

ـ جذب خوب سوادآموزان از راههای مختلف مثل برپایی کارهای فوق برنامه آشپزی، شیرینی پزی و گلدوزی و مسائل مورد علاقه سوادآموزان که بیشتر در امور مذهبی است. در این زمینه روزنامه دیواری هم پیرامون قرآن، احادیث، تسبیحات حضرت زهرا(س) و زندگانی امامان(ع) تهیه شد. در این رابطه نیز نوشتن سوره های کوچک توسط سوادآموزان در کلاس پیاده شد که این کار دو مزیت داشت: اول اینکه همه سوادآموزان با وضو سر کلاس می آمدند، دیگر اینکه به راحتی توانستند نوشتن، خواندن و قرائت سوره ها را یاد بگیرند و آنها را به راحتی حفظ کنند.

همچنین تهیه مواد خواندنی، تهیه یک جزوه پیرامون انضباط کاری و وجدان اجتماعی و تهیه و تنظیم اهم وظایف و کارهای اداری به طور خلاصه که به طور سراسری چاپ شد.

ضمنا ایجاد ارتباط صمیمی و قوی با سوادآموزان باعث شد که آنان همواره در کلاس حاضر شوند و تمام مشکلاتشان را با مشورت دیگر سوادآموزان و من حل کنند. این کار ضمن بالا بردن درصد قبولی سوادآموزان که بیش از 80% است، باعث شد تا اضطراب و نگرانی آنها هنگام حضور راهنمای تعلیماتی در کلاس از بین برود.

ـ خانم عزیزی، به نظر شما مشکلات
آموزشیاران نهضت چیست؟

تنها مشکلشان در رسمی شدن آنان است چرا که هنوز آموزشیاران قراردادی هستند و برای رسمی شدن بعد از 6 سال می توانند وارد آموزش و پرورش شوند و رسمی بشوند اما هنوز هم خبری نیست. همچنین نداشتن مرخصی و تعطیلات از مشکلات عمده آموزشیاران بخصوص خانمهای آموزشیار است که عموما دارای خانواده و فرزند هستند.

ـ به نظر شما سوادآموزی چه تأثیری روی
زنان گذاشته است؟

ـ زنان و مادران عامل بالا بردن سطح فرهنگ خانواده و جامعه هستند. بنابراین باسوادی باعث بالا رفتن سطح آگاهی زنان جامعه شده و این امر مستقیما در فرزندان آنان نیز مؤثر است.

ـ با آرزوی موفقیت برای شما و همه
عزیزان آموزشیار.

نظر شما