موضوع : پژوهش | مقاله

یوآن از سایه دلار بیرون می آید؟


چینی ها در روند انتقال انحصار دلار امریکا هستند. آنها در حال کاهش میزان اوراق قرضه امریکا، انباشت ذخایر طلا و افتتاح بانک های توزیع منطقه ای برای ارز ملی خود هستند. این امر دسترسی آسان تر آنها به بازار سرمایه را فراهم می کند و آنها را از دستکاری هـای مالی واشینگتـن و وال استریت مصون می دارد.
کاهش کمی [اوراق قرضه] پکن، واکنش یا پاسخی به دستکاری های مالی واشینگتن و وال استریت است. علاوه بر این، واشینگتن هیچ گاه تصور نمی کرد که چین با آزادسازی اوراق قرضه خزانه داری امریکا به آنها پاسخ دهد. بنا به هشدار پیتر شیف، اقتصاددان امریکایی، به جای هیستری ناشی از اقتصاد چین، «فروپاشی قریب الوقوع دلار امریکا باید تمام توجه سرمایه گذاران را به خود جلب کند». شیف یکی از چندین تحلیلگری است که می گویند بحث در مورد افت و نزول اقتصاد چین اغراق آمیز و بدخواهانه است.

جنگ مالی علیه چین و روسیه: جنگ امریکا علیه «جامعه سرنوشت»
ازآنجاکه معماری مالی جهان توسط چین و روسیه در حال تغییر است، دلار امریکا به عنوان سلاح انتخابی واشینگتن به سوی خنثی شدن پیش می رود. حتی انحصار نظام برتون وودز واشینگتن که توسط صندوق بین المللی پول (IMF) و بانک جهانی شکل گرفته، به طور مستقیم به چالش کشیده شده است. با وجودی که آنها جایگزینی برای اقتصاد نئولیبرالی به حساب نمی آیند، بانک توسعه خبری (BRICS NDB) و بانک سرمایه گذاری زیرساخت‎‎‎های آسیایی پکن (AIIB) از طریق یک ساختار مالی رقیب، نظام برتون وودز را به چالش می کشند.
امپراتوری ایالات متحده از حرکت به سوی ایجاد یک نظم مالی رقیب آگاه بوده است. سیاست گذاران در واشینگتن بلت وی، پنتاگون و وال استریت تمام نقاط اوج دوگانه BRICS و سازمان همکاری شانگهای در شهر روسی اوفا را مد نظر قرار داده اند.
تا آن زمان، اطلاعات، تبلیغات، انرژی، بازار مالی، جنگ ارزی، و به طور کلی جنگ اقتصادی را علیه فدراسیون روسیه به راه انداخته بودند. آنها پس از اوفا، جنگ اقتصادی و بازار مالی خود را تا چین گسترش دادند.
بانک ها و دولت های اتحادیه اروپا، استفاده چین از ارز ملی (رنمینبی/ یوآن) را به عنوان ذخیره ارزی مورد توجه قرار داده اند. دلیل این امر، جذابیت ثبات رنمینبی (پول رسمی کشور چین) به‎عنوان ارزی بود که واشینگتن و وال استریت را نگران ساخت و یکی از عواملی بود که موجب گسترش جنگ مالی و ارزی علیه روسیه و چین شد.
ایالات متحده با استفاده از حدس و گمان به عنوان یک سلاح روانی برای دستکاری بازار، یک اعتصاب مالی را علیه چین راه انداخت. این امر از طریق تلاش برای غرق کردن یا در هم شکستن بازار سهام چین و خدشه دار کردن اعتماد سرمایه گذاران در اقتصاد چین و سهام های آنها انجام شد. با این حال پکن بی درنگ با اعمال کنترل هایی بر برداشت و بازپس گیری سرمایه گذاری ها، واکنش نشان داد و مانع تشدید تنزل قیمت های سهام شد و بمب مالی ایالات متحده را خنثی کرد.
با افزایش ارزش رنمینبی، پکن به منظور کاهش ارزش ارز ملی خود، کاهش کمی را به عنوان ابزاری برای تداوم تجارت صادرات آغاز کرد. کنگره امریکا و کاخ سفید صراحتا به این امر اعتراض کردند. آنها چینی ها را به دستکاری مالی متهم کردند و از چین خواستند تا در خصوص ارزش رنمینبی اقدامی انجام ندهد. آنچه مردم واشینگتن بلت وی خواستار آن بودند این بود که چینی ها اجازه دهند ارزش رنمینبی به عنوان راهی برای اخلال در بازار و اقتصاد چین افزایش یابد.

حمله متقابل اژدهای چینی
«چین را به عقب بران، آنگاه چین تو را به عقب خواهد راند!» دلار (یا به بیان صحیح تر، رنمینبی/ یوآن) با معرفی مقررات پکن متوقف نشد. چین گام هایی برداشت که وال استریت را شگفت زده کرد و به واشینگتن هشدار داد.
وقتی که نهاد‎‎های مالی ایالات متحده با این مدعا که اقتصاد چین با سرعت بسیار پایینی پیش می رود و بازار چین در حال سقوط آزاد است و با استفاده از تاکتیک های روانی، تلاش برای خدشه دار کردن اعتماد سرمایه گذاران در چین را آغاز کردند، چین اعلام کرد در طول یک ماه، ششصد تن طلا خریداری کرده و بانک خلق چین نیز هفده میلیارد دلار امریکا را از ذخایر ارزی خود خارج کرده است. ذخایر ارزی چین ـ به استثنای ذخایر خارجی منطقه ویژه اداری هنگ کنگ و منطقه ویژه اداری ماکائو ـ در ماه می 2015، حدود 71/3 تریلیارد دلار امریکا بوده که تا ماه ژوئن 2015، به 69/3 تریلیارد دلار امریکا کاهش یافته است.
در صفحه اینترنتی بازار مالی زیرو هج (Zero Hedge) که این تحولات را دنبال می کرد، شرح داده شده که آنچه پیش بینی کرده، در حال وقوع بوده است: «از این رو ما تغییر چین در ذخایر ارزی خارجی را در کنار کل موجودی خزانه داری چین گذاشتیم و دریافتیم رابطه دراماتیکی که برای نخستین بار در ماه می سال گذشته از آن آگاه شدیم، همچنان به قوت خود باقی است».
نکته مهم در اینجا این بود که اوراق قرضه امریکایی چین «به شدت به فروش می رسد که تا این لحظه از سال 2015، به 107 میلیارد دلار در فروش خزانه داری رسیده است». با پیروی از معاملات مالی چین در بلژیک، طبق محاسبات حقیقی زیرو هج، پکن 143 میلیارد دلار امریکا را در سه ماه گذشته کاهش داده است. چند ماه بعد، در ماه اوت، چینی ها اوراق قرضه امریکایی به ارزش صد میلیارد دلار دیگر را نیز تنها ظرف دو هفته کاهش دادند.
یک روز بعد، در تاریخ 27 اوت، بلومبرگ آنچه را که زیرو هج شناسایی کرده بود، تایید کرد. گزارش بلومبرگ این مطلب را شرح داده بود: «بانک خلق چین برای حمایت از نرخ ارز، دلار‎‎ها را تخلیه می کند و یوآن می خرد و این سیاستی است که طی دوازده ماه گذشته، به کاهش 315 میلیارد دلاری در ذخایر ارزی خارجی کمک
کرده است».
با توجه به برآورد متوسط تحقیقات بلومبرگ، به‎دلیل این مداخله، در ماه های باقیمانده 2015 نیز ذخیره 365 میلیارد دلاری چین تا حدود 40 میلیارد دلار در ماه کاهش خواهد یافت.
به گفته یک اقتصاددان در بازار‎‎های مالی ری ارینت (Reorient، با مسئولیت محدود)، با وجودی که گزارش بلومبرگ حاکی از آن است که چینی ها از دلار امریکا برای خرید ارز ملی خود استفاده می کردند، این گزارش همچنین نشان می دهد که «به لحاظ استراتژیک، احتمالا قصد چین پیدا کردن زمان مناسب برای شفاف سازی انباشت مازاد خزانه داری امریکا بوده است».

تحت الشعاع قرار گرفتن دلار
وال استریت به جای تلاش برای تضعیف چین باید نگران مشکلات اقتصادی خود در امریکا باشد. بحث هایی درباره کاهش سرعت اقتصاد چین تا حدودی دیوانگی است و توجه را از سقوط ایالات متحده منحرف می کند و هدف از آن، تقویت تلاش های واشینگتن و وال استریت برای مهار پکن است. با این حال چین همچنان به حرکت مصمم و رو به جلوی خود ادامه می دهد.
پکن در ماه آوریل 2015، قطر را به عنوان نخستین مرکز تهاتری رنمینبی در خاورمیانه و آفریقای شمالی برای بازار‎‎های ارزی منطقه ای انتخاب کرد. نام این مرکز تهاتری، مرکز رنمینبی قطر است که ساختار‎‎های مالی ایالات متحده را دور خواهد زد و برای بانک خلق چین دسترسی بیشتری به نفت و گاز طبیعی خاورمیانه و آفریقای شمالی فراهم خواهد کرد.
با وجود تمایل وال استریت و واشینگتن، نظام ابریشمی جهان همچنان رو به جلو حرکت می کند.

منبع: / هفته نامه / پنجره شماره ۲۴۹
کاریکاتوریست : مهدی داریوش نظام الرعایا

نظر شما