موضوع : پژوهش | مقاله

تهدیدها و فرصت های ظهور داعش

مجله  فرهنگ زیارت  فروردین ماه 1393شماره 21 

داعش که ابتدا یکی از شاخه های القاعده شناخته می شد، پس از قدرت یافتن، خود را «دولت اسلامی عراق و شام» خواند و سپس رهبران آن، ادعای «خلافت اسلامی» را مطرح و «ابوبکر البغدادی» را خلیفه مسلمانان جهان معرفی کردند. با رهبری البغدادی بر داعش، عملیات و حملات تروریستی این گروه، ابعاد گسترده تری یافت. مبانی متفاوت تفکر داعش با دیگر گروه های تروریستی، انجام عملیات های تروریستی غیرانسانی و نیز پشتیبانی مذهبی، سیاسی و نظامی برخی دولت های عربی و غربی، داعش را به قدرتمندترین سازمان تروریستی دنیا تبدیل کرده است. همان گونه که در این نوشتار بیان شده، حضور این گروه تروریستی در منطقه خاورمیانه، افزون بر آنکه فوایدی برای پدیدآورندگان آن و تهدیدهایی برای دولت ها و ملت های منطقه، به ویژه شیعیان به همراه داشته است، فرصت هایی نیز در اختیار شیعیان قرار داده که با درایت دولت ها و مراجع شیعی، می تواند زمینه ساز رخدادهای مهمی برای شیعیان و نیز تمام مردم جهان باشد.
نویسنده : محمود مطهری نیا صفحه : 169
جریان مخوف و هولناکی که این روزها در عراق و سوریه بر جان و مال و ناموس مردم سلطه یافته و حرث و نسل را به نابودی کشانده و خود را «دولت اسلامی عراق و شام» یا «داعش» می نامد، رشدی همانند سلول های سرطانی دارد. ابتدا فتنه خونبار خود را در سوریه به نمایش گذاشتند و سپس با خیانت برخی مقامات محلی، به ناگاه و با سرعتی شگفت انگیز بر بخش های قابل توجهی از عراق سلطه یافتند. پیروان دولت رعب و خرافه، پس از ورود به عراق، هوس جدیدی به سرشان زد و دم از «خلافت اسلامی» زدند و مدعی شدند که می خواهند حکومت عباسیان را از گورستان تاریخ بیرون بیاورند.

جریان یادشده تکیه بسیاری بر استفاده از رسانه های مجازی دارد و با مجموعه ای از اخبار که با گزارش های ساختگی درهم آمیخته شده، مردم منطقه و جهان را از خود به هراس افکنده اند. این وحشت رسانه ای، در گسترش سریع حوزه نفوذ دولت رعب و خرافه کم تأثیر نبوده است. در نوشتار حاضر ابتدا به سیر تشکیل این جریان و وجوه تفاوت آن با دیگر جریان های فعال در منطقه پرداخته شده؛ سپس با در نظر گرفتن اولویت آن در مناسبات و مسائل معاصر منطقه و جهان اسلام، نگاهی خواهیم داشت به پدیدآورندگان این جریان و فوایدی که از ایجاد آن، شامل حالشان خواهد شد. در پایان مقاله نیز فرصت هایی که پدید آمدن و نابودی این جریان ها می تواند به دنبال داشته باشد را بررسی خواهیم کرد.

آغاز فعالیت های داعش در عراق و سیر تاریخی آن
گروه «توحید و جهاد» به سرکردگی ابومصعب الزرقاوی در سال 2004 تشکیل شد و پس از بیعت او با اسامه بن لادن سرکرده سابق القاعده، این گروه به شاخه سازمان القاعده در عراق تبدیل شد. این گروه با گسترش عملیات خود، به یکی از قدرتمندترین گروه های تروریستی در عراق تبدیل شد، تا این که زرقاوی در سال 2006 در اظهاراتی ضبط شده به صورت مصور از تشکیل شورای مجاهدین به سرکردگی عبدالله رشید البغدادی خبر داد.

پس از آن، هسته اصلی داعش در 15 اکتبر 2006 طی نشستی بین گروه های مسلح و در ضمن توافقی به نام «پیمان مطیبین» اعلام موجودیت کرد. این سازمان از ائتلاف چند گروه مسلح عضو القاعده و با نام «قاعدة الجهاد فی بلاد الرافدین (عراق)» شکل گرفت و ابوعمر البغدادی به عنوان اولین رهبر آن معرفی شد.

پیمان مطیبین، پیمانی بود که جمعی موسوم به مجلس شورای مجاهدان عراق آن را به وجود آوردند. این اتحاد بین گروه های «مجلس شورای مجاهدان در عراق و شام»، «ارتش فاتحان»، «سربازان صحابه» و «گردان های یاران توحید و سنت» شکل گرفت. این پیمان در حقیقت اعلام نارضایتی این گروه از القاعده در عراق بود که پس از کشته شدن ابومصعب زرقاوی معروف به «ابوحمزه مهاجر»، تصمیم گرفت «ابوایوب مصری» را به عنوان جانشین وی معرفی کند.

«شیخ ابواسامه العراقی»- که پایگاه های اینترنتی سلفی ها وی را یکی از رهبران جهادی عراق معرفی می کردند- در یک نوار ویدئویی که در اینترنت منتشر شد، از اسامه بن لادن رهبر وقت القاعده خواست تا ابوایوب مصری را از رهبری گروه در عراق برکنار کند. ابواسامه در آن ویدئو که مؤسسه ای به نام «کلمه حق» آن را منتشر کرد، شکست های «ابوایوب مصری» در عراق را فهرست کرده بود.

در 19 آوریل 2010 میلادی، نظامیان آمریکایی و عراقی طی یک عملیات نظامی در منطقه «الثرثار»، محلی را هدف قرار دادند که ابوعمر البغدادی و ابوحمزه المهاجر در آن حضور داشتند. در این درگیری، دو سرکرده تروریست ها به هلاکت رسیدند و تصویر اجساد آنها در رسانه ها منتشر شد. یک هفته بعد، این گروه تروریستی در بیانیه ای هلاکت البغدادی و المهاجر را رسما اعلام کرد و پس از حدود 10 روز، مجلس شورای دولت اسلامی عراق و شام، «ابوبکر البغدادی» را به عنوان جانشین ابوعمر البغدادی و «الناصر لدین الله سلیمان» را به عنوان وزیر جنگ خود انتخاب کرد. با روی کار آمدن ابوبکر البغدادی، دامنه عملیات و حملات این گروه تروریستی دوباره گسترش یافت و همزمان با آغاز بحران در سوریه، عناصر این گروه در سوریه نیز فعال شدند.

این گروه تا 19 آوریل 2010 که ابوعمر البغدادی کشته شد، عملیات های متعددی را در مناطق مختلف عراق انجام داد. از نکات قابل توجه در این دوره، انحصار عملیات تروریستی گروه در داخل عراق بود؛ در حالی که خاک سوریه، عقبه لجستیکی گروه برای انتقال سلاح و نیرو بود.

تحلیلگران، گروه داعش را بازوی اصلی القاعده در منطقه می دانند، اما به دلیل اختلافات، جنایات و وحشی گری های علنی آن، القاعده به طور رسمی ادعای داعش مبنی بر وابستگی به خود را در سال های بعد رد کرد. پس از مرگ ابوعمر و روی کارآمدن ابوبکر البغدادی، عراق شاهد گسترش بسیار چشمگیر کمی و کیفی عملیات تروریستی بود که از آن میان می توان به عملیات حمله به بانک مرکزی عراق، وزارت دادگستری و حمله به زندان های ابوغریب و الحوت که منجر به فرار هزاران تروریست شد، اشاره کرد.

پس از آغاز بحران سوریه و درگیری گروه های تروریستی و مسلح مختلف با ارتش سوریه، گروه های تروریستی نیز در بین خود دچار اختلافات بسیاری شدند و به چند گروه تقسیم شدند که علاوه بر جنگ با ارتش سوریه، با همدیگر نیز به جنگ و نبرد می پردازند. در اواخر سال 2011، گروهی موسوم به «جبهه النصره» به سرکردگی ابومحمد الجولانی اعلام موجودیت کرد و طولی نکشید که توانمندی این گروه تروریستی با توجه به حمایت های گسترده برخی کشورهای منطقه ای به طور چشم گیری افزایش یافت تا این که در طی چند ماه، به یکی از مهم ترین و قدرتمندترین گروه های مسلح در سوریه تبدیل شد.

از زمانی که ابوابراهیم موصلی (یکی از رهبران معروف دولت اسلامی) در نواری صوتی که سایت «منبر رسانه جهادی» آن را منتشر کرد، ایمن الظواهری را مورد حمله لفظی قرار داد،

اختلاف بین جولانی و البغدادی به اختلاف بین البغدادی و الظواهری تبدیل شد. پیام موصلی در این نوار صوتی این بود: پیامی از دولت اسلامی عراق و شام برای گروه جهادی القاعده. سخنان برق آسای آتشین ما خطاب به ایمن الظواهری تشنجی منحرف. . . حوادثی که در میدان جهاد در عراق و شام شاهد آن هستیم و طوفان هایی که پایه های دولت اسلامی عراق و شام را لرزاند، چیزی نبود جز نتیجه مکر و حیله افرادی که نه به پیروزی های خود، بلکه به پیروزی های رهبران جهادی مباهات می کنند و به آن دل خوش کرده اند و مکر و حیله کسانی مانند ابوخالد السوری (از رهبران بارز القاعده که در حلب در شمال سوریه کشته شد) و گروهک دست نشانده شیخ دروغین ایمن الظواهری که دائم درآتش فتنه می دمند. . . .

آخرین مورد از حملات لفظی دولت اسلامی به رهبری ابوبکر البغدادی به ایمن الظواهری زمانی بود که نواری صوتی از الظواهری منتشر شد و در آن قتل ابوخالد السوری از رهبران جهادی معروف را به شدت محکوم و آن را به دولت اسلامی عراق و شام نسبت داد. در پاسخ به آن، در روز نهم آوریل 2013 میلادی، یک پیام صوتی از طریق شبکه «شیوخ الاسلام» منسوب به ابوبکر البغدادی پخش شد که در آن اعلام می کرد جبهه النصره امتداد دولت اسلامی عراق است. وی در این نوار، تشکیل گروه دولت اسلامی عراق و شام (داعش) را با ادغام جبهه النصره و دولت اسلامی عراق اعلام کرد. این امر با مخالفت ابومحمد جولانی، رهبر جبهه النصره روبه رو شد. جولانی اعلام کرد که گروه متبوعش، تابع گروه اصلی القاعده به رهبری الظواهری است.

سابقه ارتباط بین جولانی و البغدادی به پیش از بحران سوریه بازمی گردد؛ یعنی زمانی که جولانی با گروه البغدادی بیعت کرد تا تحت فرماندهی وی در عراق بجنگد. بنابر اعترافات جولانی، جبهه النصره با کمک مالی و نظامی دولت اسلامی در عراق تشکیل شده بود و از همین رو البغدادی جبهه النصره را شاخه ای از گروه خود می دانست که به دست یکی از سربازانش تشکیل شده و با کمک مالی خود، آن را اداره می کند. اما جولانی با رد پیشنهاد البغدادی و اعلام پیروی از گروه القاعده نشان داد که گروه النصره و البغدادی با هم تفاوت دارند.

بعدها ایمن الظواهری سرکرده القاعده، تصمیم ابوبکر البغدادی رئیس گروه دولت اسلامی در عراق برای ادغام گروه خود با جبهه النصره را لغو کرد. الظواهری تأکید کرد که فعالیت های دولت اسلامی در عراق فقط به عراق منحصر شود؛ ولی این موضوع خوشایند سرکرده داعش نبود و البغدادی در نواری صوتی اعلام کرد که با درخواست ایمن الظواهری درباره انحلال گروه داعش و جدایی از جبهه النصره، مخالف است. گروه دولت اسلامی عراق و شام تا زمانی که نبضشان می زند و خون در رگ های شان جاری است، باقی خواهد ماند و حاضر به عقب نشینی و چانه زدن نیست. البته با وجود این اختلافات، این دوگروه چندین عملیات تروریستی مشترک را در عراق و سوریه با همکاری هم انجام دادند.

داعش با بهره گرفتن از تسلیحات پیشرفته و کمک های مالی قابل توجه، به سرعت خود را به مناطقی که گروه های مسلح مخالف سوریه در نبرد با ارتش این کشور تصرف کرده بودند تحمیل کرد و به نوعی مناطق گسترده ای از امتداد رود فرات و بخش گسترده ای از شمال سوریه را محل تاخت و تاز خود کرد.

ابوبکر البغدادی کیست؟
اطلاعات دقیق و تأیید شده ای از البغدادی در دست نیست. در زندگی نامه منتشر شده درباره او توسط حامیانش، نام واقعی او «ابراهیم عواد ابراهیم علی البدری السامرایی» و تاریخ تولدش 1971 در شهر سامراء ذکر شده است. وی دارای نام ها و القاب بسیاری است؛ از جمله: «علی البدری السامرایی»، «ابودعاء»، «دکتر ابراهیم»، «الکرار» و «ابوبکر البغدادی».

اطلاعات درباره او گنگ و گاه متناقض است. گفته می شود که در زمان حمله آمریکا به عراق، پیش نماز یکی از مساجد سامراء بوده است. برخی نیز گفته اند در زمان حکومت صدام، او جزو یک گروه مسلح افراطی بوده است. همچنین در خبری داستان گونه ادعا شده که او چهار سال در اردوگاهی به نام «بوکا» که بسیاری از سران القاعده زندانی بوده اند، زندانی بوده است و همنشینی او با افراطیون در این زندان، اعتقادات وی را به این وضع کشانده است. همچنین گفته شده که وی در زمان آزادی از این زندان به نگهبانان گفته است که روزی آنها را در نیویورک ملاقات خواهد کرد!

البغدادی که در سال 2009 به گروه نوپای «دولت اسلامی عراق» پیوست و از فرماندهان آن شد، از سوی دولت آمریکا رسما به عنوان تروریست معرفی شد و در ازای هرگونه اطلاعاتی که منجر به شناسایی و دستگیری وی شود، جایزه 10 میلیون دلاری تعیین کرد. اما البغدادی همچنان به فعالیت های تروریستی اش ادامه داد. به گفته برخی، البغدادی همچنان قوی ترین رهبر در بین گروه های افراطی است. در ادعاهایی ثابت نشده، گفته اند که وی فارغ التحصیل دانشگاه اسلامی بغداد است و دوره های لیسانس و فوق لیسانس و دکترا را در این دانشگاه گذرانده و به عنوان استاد و معلم و مبلغ مذهبی در عراق فعالیت کرده و با فرهنگ اسلامی و علوم و فقه شرعی آشناست و اطلاعات بسیاری نیز در علوم تاریخی دارد.

البغدادی در خانواده ای با عقاید سلفی تکفیری متولد شده و شیخ عواد بن ابراهیم، پدر او از بزرگان عشیره «آل بوبدری» در عراق است. او تا مدت ها با نام مستعار «دکتر دعا» خود را

معرفی می کرد. یک حساب کاربری در توئیتر نیز چندی پیش به افشای پشت پرده مناسبات القاعده و شخصیت ابوبکر البغدادی پرداخت. به گفته مالک این حساب نام اصلی البغدادی «ابراهیم عواد ابراهیم بوبدری بن عرموش» است. ابوبکر کنیه مستعار و البغدادی لقب جنبشی وی است. چون او متولد سامراست و اصلا اهل بغداد نیست. گفته شده یکی از شرایط خلافت تکفیری ها این است که باید نسبشان به قریش برسد. ازاین رو البغدادی ادعا کرده که نسبش به امام حسن بن علی (علیهما السلام) می رسد. این در حالی است که اعضای عشیره بوبدری تاکنون چنین ادعایی نداشته اند. علاوه بر این، در سال 2009 نیز گروه نسب شناسان علوی و هاشمی، ادعای وی را در مورد هاشمی بودن رد کردند.

البغدادی فعالیت های خود را ابتدا در زمینه های مُبلغ مذهبی و تربیتی آغاز کرد و سپس مسیر خود را به سوی فعالیت های تروریستی تغییر داد و به عنوان یکی از قطب های سلفی جهادی و برجسته ترین رهبران تکفیری در دو استان دیالی و سامراء در عراق مطرح شد. نخستین فعالیت های تروریستی او از مسجد امام احمد بن حنبل آغاز شد و گروه های کوچکی در منطقه تشکیل داد که به عملیات تروریستی در عراق و جنگ های خیابانی که عراق طی سال های گذشته شاهد آنها بوده، دست زدند. وی سپس گروهی به نام «گروه اهل سنت و جماعت» را با همکاری برخی از شخصیت های سلفی که اندیشه و روش و هدفی همانند او داشتند، تشکیل داد و فعالیت های خود را در بغداد، سامراء و دیالی گسترش داد و سپس با این گروه به مجلس شورای مجاهدین پیوست و هیئت های شرعی را در این مجلس سازماندهی کرد و خود به عنوان یکی از اعضای مجلس تا اعلام دولت اسلامی عراق در آن فعالیت کرد. در طول این مدت، بین «ابوبکر البغدادی» و «ابوعمر البغدادی» روابط عمیقی شکل گرفت، تا حدی که ابوعمر پیش از کشته شدن وصیت کرده بود که ابوبکر البغدادی به عنوان جانشین وی برای رهبری دولت اسلامی در عراق انتخاب شود.

دولت اسلامی در عراق، تاریخچه ای خونین و طولانی دارد. از هنگامی که ابوبکر البغدادی رهبری این گروه را بر عهده گرفت (به غیر از عملیاتی که القاعده در عراق در دوران الزرقاوی و پس از او انجام داد) در عملیات و حملات تروریستی گسترده ای شرکت کرد که در آنها هزاران عراقی جان خود را از دست دادند. مشهورترین این عملیات حمله به مسجد ام القری در بغداد است که به کشته شدن خالد الفهداوی نماینده مجلس عراق انجامید. همچنین حملات انتقام جویانه مربوط به قتل اسامه بن لادن رهبر شبکه القاعده که به شهادت صدها نفر از نیروهای ارتش و پلیس عراق و شهروندان عراقی منجر شد، از دیگر جنایت او به شمار می رود. البغدادی در سایت اینترنتی شبکه القاعده مسئولیت یکصد عملیات انتحاری برای انتقام جویی از قتل بن لادن را بر عهده گرفت و سپس به عملیات دیگری از جمله حمله به مقر وزارت دادگستری و حمله به زندان های ابوغریب و الحوت دست زد.

تفاوت های داعش با دیگر جریانان های تروریستی
گروه داعش یک ساختار سازمانی دارد که متشکل از امرای مناطق و مجالس شورای مجاهدین و فرماندهان عملیاتی است؛ اما این امور سازمانی و تشکیلاتی کاملا محرمانه است. گویا فرماندهان داعش در سوریه، از امرای شبکه القاعده در عراق پی روی می کنند. به نظر می رسد که مبانی تفکر داعش، محور اساسی اختلاف آن با دیگر جریان هاست. گروه البغدادی با این تفکر که خود دولتی مستقل است، اعلام حکومت و امارت می کند و براساس دیدگاه خاص خود، حدود و احکام را نیز اجرا می کند؛ در حالی که جریان های دیگر، خود را دولت نمی دانند. آنان خود را گروهی مجاهد و مبارز دانسته و نه تنها احکام را بر شهروندان سوری اجرا نمی کنند، بلکه سعی بر تحمیل افکار خود به دیگر گروه های مبارز نیز ندارند.

جبهه النصره به دست مجموعه ای از رهبران سوریه ای تشکیل شده است؛ کسانی امثال جولانی که سال ها در زندان سوریه بوده اند و با استفاده از عفو عمومی آزاد شده بودند، کسانی که پیش از آغاز بحران سوریه، مخفیانه به دعوت مشغول بودند و دیگرانی که زیر پرچم القاعده سال ها در افغانستان، عراق و چچن جنگیده بودند و با شروع بحران سوریه برای جنگیدن، دوباره بازگشتند. یکی از این افراد «ابومحمد الفاتح» معروف به «جولانی» رهبر گروه النصره است. وی شخصیتی دانشگاهی و سوری الاصل است که سال ها در عراق و چچن و دیگر کشورها جنگیده است. البته ناگفته نماند که تعداد اندکی از دیگر کشورها نیز در گروه النصره وجود دارند.

اما در طرف مقابل، داعش بیشتر بر نیروها و سربازان بیگانه متکی است و چه در بین سربازان و چه در کادر رهبری، تعداد اندکی از سوری ها قرار دارند. این امر نشان می دهد که گروه النصره اوضاع سوریه را بیشتر درک و مراعات می کند. علاوه بر این، داعش معتقد است که از بطن انقلاب سوریه به وجود آمده؛ اما این معیار نیز پذیرفتنی نیست که هر کس در انقلاب سوریه نقش داشته و دارد، می تواند آینده این کشور را رقم بزند.

عناصر گروه داعش مانند جبهه النصره، از بی رحم ترین تروریست های حاضر در سوریه و عراق هستند. فیلم ها و تصاویر منتشر شده از جنایت های این گروه تروریستی موجب شد که حامیان گروه های مسلح در سوریه مدعی شوند که از این گروه حمایت نمی کنند. حتی برخی گروه ها نیز برای افزایش دریافت حمایت های بین المللی خود را مخالف این گروه جلوه داده و با داعش وارد جنگ شده اند.

پشتیبانان مذهبی داعش
بنابر اخبار منتشر شده، پشتیبانی مذهبی داعش را جریان «صحوه» عربستان بیش از دیگران برعهده داشته است. افرادی چون محمد العریفی، ناصر العمر و عدنان عرعور مهم ترین و مشهورترین افرادی بودند که فتاوای شنیع شیعه کشی و فحشای موسوم به جهاد نکاح را عرضه کردند و بارها بر طبل دشمنی با اهل بیت رسول خدا (علیهم السلام) کوبیدند. البته پس از ماه ها سکوت، برخی از فقهای بنام و مشهورتر وهابیت عربستان، مانند عبدالعزیز آل شیخ، مفتی اعظم وزیر فتوای عربستان، از جریان داعش برائت جسته و از آن اظهار بی زاری کردند.

مهم ترین تمایزات فقهی داعش با دیگر جریانات اهل سنت را اولا در شدت شیعه ستیزی آنان می توان دید که به مراتب شدیدتر از دیگر جریانات وهابی، از شیعیان و آثار اهل بیت (علیهم السلام) متنفرند و خون آنان را مباح شمرده و با وحشیانه ترین روش ها خون آنان را می ریزند.

پدیده بی سابقه و متحیر کننده دیگر، عمل شنیعی موسوم به جهاد نکاح است که از مهم ترین تفاوت های داعش با دیگر جریان های اسلامی به شمار می آید. فتاوای شنیع جهاد نکاح را همان فقهای موسوم به جریان صحوه طرح کردند و در ابتدا جواز رابطه یک زن با چند مرد (رزمنده و مخالفان دولت سوریه) داده شد. در مرحله بعد و در صورت نبودن زنان داوطلب، اجازه تجاوز به زنان و دختران شیعی و علوی سوریه داده شد. در مرحله سوم، وقاهت را به نهایت رساندند و گفتند که در صورت نیافتن دو مورد یاد شده، معارضان سوری می توانند با محارم خود و حتی دیگر مردان رابطه جنسی داشته باشند! و حتی فیلم هایی نیز از صحنه رابطه جنسی مردی با نوه اش منتشر شد.

نکته بسیار جالب درباره داعش این است که به رغم تکیه جدی و بسیار شدید آنان به رسانه ها، تاکنون هیچ خبر یا تصویری درباره انجام مراسم و مناسک عبادی آنان منتشر نشده است. تنها خبر از این نوع، تصویری است که گویا از خطبه خوانی نماز جمعه البغدادی درباره اعلام آغاز خلافت اسلامی پخش شد. قابل توجه این که همین نماز جمعه هم اگر واقعا برپا شده باشد، گویا صرفا فقط خطبه ای چند دقیقه ای بوده و نمازی در پی آن اقامه نشده است.

اطلاع دقیقی از این که آیا این گروه اساسا اهل عبادت و انجام مناسک هستند یا خیر، در دست نیست، اما با توجه به آن که بسیاری از محکومان به اعدام و جانیان کشورهای مختلف (که به طور مشخص از زندان های عربستان و عراق گریخته اند) در صفوف داعش قرار دارند، می توان مدعی شد که بسیاری از آنان اهل عبادت حتی صوری نیستند. البته در آغازین روزهای اشغال موصل، اجبار مردم به بستن مغازه ها و کسب و کار در زمان اذان را در فیلم های تبلیغاتی خود رسانه ای کردند.

ویژگی سوم داعش، تکیه بر انجام خشن حدود اسلامی و رسانه ای کردن آنهاست. مواردی مانند قطع دست به سبب دزدی، شلاق زدن به سبب شرکت نکردن در نماز جمعه و نیز به صلیب کشیدن خاطیان که رفتاری یهودی و نه اسلامی است، از جمله این موارد به شمار می آید. داعش پس از تسلط بر شهر رقّه در سوریه، قوانینی را وضع کرد که عدول از آنها مستوجب مجازات سنگین است. در این قوانین هیچ نشانه ای از مظاهر دینی دیده نمی شود. فهرست این قوانین به شرح زیر است:

1- ممنوعیت پوشیدن شلوار جین برای زنان؛

2- ممنوعیت پوشیدن شلوار جین توسط مردان کمر باریک؛

3- ممنوعیت کوتاه کردن مو؛

4- ممنوعیت نشستن زنان بر صندلی؛

5- ممنوعیت ورود مردان به مغازه های خیاطی زنانه؛

6- ممنوعیت تبلیغ آرایشگاه های زنانه؛

7- ممنوعیت استفاده از کلمه داعش؛

8- ممنوعیت مراجعه زنان به دکتر زنان و زایمان؛

9- ممنوعیت شانه کردن موی سر و صورت برای مردان؛

10- ممنوعیت کشیدن سیگار و قلیان.

پشتیبانان سیاسی داعش
به رغم باور عموم بزرگان وهابی به رضایت و پذیرش ولایت مطلق هر حاکمی، داعش به تبعیت از جریان صحوه عربستان تلاشش را برای براندازی دولت های مختلف به کار می برد تا خود به حکومت برسد. جریان داعش ابتدا در عرصه سیاسی صرفا به کنار گذاشتن دولت بشار اسد و ظهور بهار عربی در سوریه بسنده می کرد؛ اما در ادامه و با استفاده رسمی

از عبارت داعش اعلام کردند که به دنبال تأسیس دولتی فراگیر در عراق و شام هستند و در نهایت با عبارت «الخلافة الاسلامیة» چنین وانمود کردند که به دنبال احیای امپراتوری اسلامی دوره عثمانی هستند. نکته قابل توجه این است که حاکمان ترکیه آرزوی احیای امپراتوری اسلامی را پیش از آن به زبان آورده بودند و با توجه به پشتیبانی ترکیه از جریان داعش، این گزاره ها در کنار هم می تواند نشان دهنده تلاش ترکیه برای سلطه بر جهان اسلام به هر قیمت باشد. در ذیل، برخی از نقشه هایی که گستره خلافت اسلامی داعش را نشان می دهد، درج شده است.

جنایات داعش
یکی از دلایل شهرت گروه تروریستی داعش، انجام عملیات های تروریستی غیر انسانی در سوریه بود. انتشار تصاویری از «ابوعبدالرحمن العراقی» به عنوان یکی از خشن ترین اعضای گروهک داعش در هنگام بریدن سر سربازان و مردم در روستاهای شهر حلب، موجب انزجار عمومی از این گروه تروریستی شد. آنان حتی به اعضای دیگر گروه های تروریستی که به لحاظ فکری به آنان نزدیک هستند، رحم نکرده و پس از ایجاد اختلاف میان داعش، جبهه النصره و احرار الشام تصاویری را از سرهای بریده اعضای گروه احرار الشام منتشر کردند.

اهمیت و اولویت توجه به داعش
دراین باره به نقل بخشی از بیانات رهبر معظم انقلاب در تاریخ 14 خرداد 1393 اکتفا می شود که فرمودند:

امروز یک عده ای در بخش های مختلف دنیای اسلام به نام گروه های تکفیری و وهابی و سَلَفی، علیه ایران، علیه شیعه، علیه تشیع، دارند تلاش می کنند؛ کارهای بدی می کنند؛ کارهای زشتی می کنند؛ اما اینها دشمن های اصلی نیستند؛ این را همه بدانند. دشمنی می کنند؛ حماقت می کنند؛ اما دشمن اصلی آن کسی است که اینها را تحریک می کند؛ آن کسی است که پول در اختیارشان می گذارد؛ آن کسی است که وقتی انگیزه آنها اندکی ضعیف شد، با وسایل گوناگون آنها را انگیزه دار می کند؛ دشمن اصلی، آن کسی است که تخم شکاف و اختلاف را بین آن گروه نادان و جاهل و ملت مظلوم ایران می افشاند. اینها آن دست پنهانِ سرویس های امنیتی و اطلاعاتی است. لذا ما مکرر گفته ایم این گروه های بی عقلی که به نام سَلَفی گری، به نام تکفیر، به نام اسلام با نظام جمهوری اسلامی مقابله می کنند، دشمن اصلی نمی دانیم؛ ما شما را فریب خورده می دانیم. به اینها گفته ایم: (لَئِنْ بَسَطْتَ إِلَی یدَک لِتَقْتُلَنِی ما أَنَا بِباسِطٍ یدِی إِلَیک لِأَقْتُلَک إِنِّی أَخافُ اللَّهَ رَبَّ الْعالَمِینَ)؛ (مائده/ 28)

تو اگر خطا می کنی، اشتباه می کنی، کمر به قتل برادر مسلمان خودت می بندی، ما تو [آدمِ ] نادان و جاهل را کسی نمی دانیم که بایستی کمر به قتل او ببندیم؛ البته از خودمان دفاع می کنیم؛ هر کسی به ما حمله بکند، با مشت محکم ما مواجه خواهد شد؛ این طبیعی است؛ اما معتقدیم اینها دشمنان اصلی نیستند؛ فریب خورده هستند. دشمن اصلی آن دشمن پشت پرده است؛ آن دست نه چندان پنهانی است که از آستین سرویس های امنیتی بیرون می آید و گریبان مسلمانان را می گیرد و آنها را به جان هم می اندازد.

امکانات و نیروهای نظامی داعش
گروه داعش تعداد زیادی تانک، موشک و خودروهای زرهی و انواع سلاح در اختیار دارد که از حامیان خود، به ویژه عربستان و قطر دریافت کرده است. برخی منابع اعلام می کنند که این گروه تروریستی، 15 هزار جنگجو دارد که بر اساس برآورد کارشناسان 7000 تن از آنان، از اتباع کشورهای مختلف جهان هستند. داعش علاوه بر عراق و سوریه، با پذیرش مسئولیت برخی انفجارهای لبنان نشان داد که قلمرو خود را تا لبنان گسترش داده است.

تابعیت و هویت اعضای داعش پس از کشف اجساد یا دستگیری اعضای این گروه تروریستی نشان می دهد که بیشتر این تروریست ها با همکاری برخی طرف های منطقه ای از عربستان، لیبی، یمن و چند کشور دیگر گردآوری و سازماندهی شده اند. سلاح و مهمات و تجهیزات این گروه نیز بیانگر حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی طرف های منطقه ای مانند عربستان و قطر از این گروه تروریستی است. افزون بر پول هایی که از سوی کشورهای خلیج فارس برای این گروه فرستاده می شود، تسلط داعش بر حوزه های نفتی سوریه نیز باعث افزایش توان مالی آن شده است.

بنابر مشاهده و گزارش شاهدان عینی، افرادی از حدود 85 کشور جهان در میان داعشیان دیده می شوند که در میان آنان چهره های اروپایی و آمریکایی که گاه در میان کشته ها اخبارشان منتشر می شود، بیش از دیگران جلب توجه می کند. چچنی های تک تیرانداز (معروف به ششنی و شیشانی) نقش قابل توجهی در پیشبرد اهداف داعش ایفا کرده اند. شاهدان عینی برای نگارنده این سطور نقل کرده اند که تروریست ها سه گردان از لیبی به نام های معاویه بن ابی سفیان، حرمله و شمر بن ذی الجوشن به سوریه اعزام کرده بودند. گردان حرمله تک تیراندازهای حرفه ای بودند و گردان شمر افراد را ابتدا زخمی می کردند و سپس با قمه و شمشیرهای بزرگی که داشتند، گردن آنان را می زدند!

زمینه های پذیرش و عضوگیری
پذیرش این جریان مخوف و کثیف از سوی اعضا را می توان معلول این عوامل دانست:

دلارهای نفت عربی
برخی از کشورهای عربی، مانند عربستان، قطر و اردن که از گسترش تشیع هراس دارند و همزمان تعاملات بسیار نزدیکی با رژیم صهیونیستی برقرار کرده اند، بخشی از درآمدها و ثروت بادآورده و هنگفت نفتی خود را به نابودی جریان ها و کشورهای شیعه اختصاص داده اند. اگر این دلارهای فراوان از جریان داعش حمایت نمی کرد، هرگز نمی توانست تا این اندازه رشد کند.

آزادی مشروط از زندان
برخی محکومان به اعدام در کشورهایی مانند عربستان، مشروط به حضور در میان معارضان سوری آزاد شدند. در واقع اینان رزم در کنار داعشیان و و حشی گری به همراه آنان را شرط حیات خود یافته اند. این گونه زندانیان که افراد با تخلفات سنگین و خطرناک هستند، غالبا از وحشی گری و جنایت لذت نیز می برند. به خصوص که این لذت با کینه، شهوت و ثروت نیز همراه شود.

جهاد نکاح
فحشای نوینی که جهاد نکاح نامیده شده را با شرایط و مراحلی که پیش از این گفته شد، نمی توان در گرایش به داعش بی تأثیر دانست. البته معمولا مردان بیش از زنان از این فحشای نوین استقبال کرده اند و غالبا زنان با توجه به منش وحشیانه داعشیان حتی در روابط جنسی، پس از مدتی از تن فروشی خود پشیمان شده اند.

نمونه جدولی که در مساجد، برای تعیین زمان رابطه جنسی میان مردان با یک زن نصب می کنند:

. . .

مأموریت از کشورهای پشتیبان
بسیاری از افراد رده بالای جریان داعش که معمولا پس از کشته یا اسیرشدن، هویتشان فاش می شود، از دیگر کشورها مانند عربستان، ترکیه و رژیم صهیونیستی اعزام شده اند. این افراد معمولا افسران نظامی و اطلاعاتی کارکشته کشورهای مبدأ بوده اند.

ارعاب و تبلیغات رسانه ای
رسانه های مورد حمایت نظام صهیونیستی دنیای مجازی، یکی از مهم ترین سلاح های داعشیان است. اینان با استفاده از رسانه های یاد شده، از سویی خبر پیروزی های واقعی یا خیالی خود را مخابره می کردند و از سوی دیگر با مخابره رفتارهای وحشیانه، به خصوص سربریدن ها و تجاوزهای خود، ترس از داعش را در دل دیگران می انداختند و آنان را مرعوب و مطیع خویش می سازند. نتیجه این عامل را به طور مشخص در اشغال سریع و گسترده موصل عراق می توان مشاهده کرد. بخش رسانه ای داعش شامل دو مؤسسه رسانه ای فرقان و اندلس نیز فعالیت های تبلیغی- رسانه ای را پی گیری می کنند و تمام تصاویر تکان دهنده از طریق این رسانه ها منتشر می شود.

اینترنت و شبکه های اجتماعی نقش بسیار مهمی را در گمراه کردن دختران و افتادن آنان در چنگ گروه های تروریستی ایفا می کنند؛ اما واقعیت ها در سوریه و عراق برخلاف تصوراتی است که دختران پیش از رفتن به این مناطق در رؤیاهای خود به دنبال آن بودند. بر اساس گزارش سازمان ملل متحد، گروه داعش 1500 زن و دختر کم سن و سال را به برده جنسی عناصر خود تبدیل کرده است؛ حتی برخی از زنان به عنوان غنیمت خرید و فروش می شوند. البته برخی از این دختران بعدها از سوریه به آلمان بازگشته اند.

«هانس گئورگ ماسن» رئیس هیأت حمایت از قانون (نهاد اطلاعاتی داخلی در آلمان) اخیرا در مصاحبه با روزنامه آلمانی «راینیشه پست» گفته است: 4 دختر آلمانی، پس از معرفی با همسران آینده خود از طریق اینترنت، برای جنگ به سوریه رفتند. این دختران از واقعیت بی خبر بودند و نمی دانستند که چه سرنوشتی در انتظارشان است.

بیشتر این زنان و دختران با هدف تشکیل خانواده یا ازدواج با کسانی که از طریق اینترنت با آنان دوست شده بودند، به سوریه رفته اند. برخی از آنان هم با مردانی در ارتباط بودند که برای عضویت در گروه های تروریستی به سوریه یا عراق رفته اند. روزنامه انگلیسی گاردین به نقل از «لویس کاپریولی» رئیس سابق یگان مبارزه با تروریسم در اداره امنیت داخلی فرانسه اعلام کرد: مشارکت زنان برای کمک به دیگر زنان در گروه های تروریستی صورت می گیرد.

«منتصر الدعمه» پژوهشگر امور افراطی گری در بلژیک، در سایت خبری المانیتور نوشت: «شدت گرفتن اسلام هراسی و قدرت گرفتن احزاب راستگرا در اروپا، از دلایل پیوستن دختران به گروه های تروریستی است. سن و سال پایین دختران هم یکی از عوامل مهم این امر است. . . بیشتر دختران معتقدند در جامعه ای که در آن زندگی می کنند، هیچ جایگاهی ندارند. آنان احساس می کنند که از بسیاری جهات حتی از سوی برخی مسلمانان رانده شده اند؛ به همین دلیل وقتی با دخترانی برخورد می کنند که احساس مشابهی دارند، فکر می کنند که به انسان هایی دوست داشتنی و پذیرفتنی تبدیل شده اند.

علاوه بر تبلیغات مستقیم داعش، تبلیغات غیر مستقیم نیز بسیارمؤثر بوده است. برای نمونه رسانه های غربی اخیراً تصاویری از نوشابه های کوکاکولا را منتشر کردند که معادل انگلیسی داعش (Isis) بر روی برچسب تبلیغاتی آن نقش بسته است. عبارت نوشته شده بر این نوشابه بدین صورت است که «از نوشابه کوکاکولایتان به داعش هم بدهید!» این موضوع به سرعت توجه اهالی رسانه را به خود جلب کرد و در فضای مجازی و مطبوعات سر و صدای بسیاری به راه انداخت. رئیس اداره بازاریابی شرکت کوکاکولا در پاسخ به هجمه های وارد شده مدعی شد که هرگز منظور کوکاکولا از کلمه Isis داعش نبوده و منظورشان الهه مصر باستان است. «جان استاموس» در این باره اظهار داشت: «به نظر ما همیشه یک شانس برای برقراری صلح و ایجاد رابطه ای دوستانه میان ادیان وجود دارد و این مهم می تواند با نوشیدن یک کوکاکولای خنک در دقایقی از روز حاصل شود».

حال این پرسش مطرح است که چرا شرکت کوکاکولا با گذشت 128 سال از ابداع فرمول اولیه این نوشیدنی (از سال 1886) اکنون به فکر صلح جهانی افتاده؟! اکنون که پدیده تکفیری داعش با نام اختصاری Isis به جنایات فجیع روی آورده است. برای بررسی دقیق این اقدام باید توجه داشت که کوکاکولا یک محصول آمریکایی نیست؛ بلکه یک صهیونیست سرمایه گذار اصلی آن است.

با عنایت به این مهم و دانستن این که بسیاری از اعضای گروه های تروریستی معارض دولت سوریه، در سرزمین های اشغالی درمان شدند و بنیامین نتانیاهو نخست وزیر این رژیم به عیادت آن ها رفته، فهم موضوع ساده تر خواهد بود.

اختلافات شیعه و سنی
سال هاست که نظام سلطه جهانی برای آزادی عمل خود و چپاول آسان تر جهان، آتش اختلافات میان شیعیان و اهل سنت را روزبه روز شعله ورتر می کند. هیزم این آتش و برافروخته کردن آن را چند دهه است که جریان مجعول و دین نمای وهابیت بر عهده داشته است. تبلیغات انجام شده علیه دولت علوی و غیر شیعه سوریه، به دلیل رابطه نزدیک با نظام شیعی جمهوری اسلامی ایران و حزب الله لبنان، بهانه ای بود تا جریان های افراطی وهابی زده این کشور برای سرکوبی نظام حاکم خود اقدام به همراهی با جریان های سلفی کنند.

البته این عامل در عراق به مراتب بیش از سوریه تأثیر خود را نشان داد و عمده مناطقی که اکنون در دست داعش قرار دارد، مناطق سنی نشین عراق را تشکیل می دهد. عوام اهل سنت عراق هرچند در ابتدا فریب وعده تشکیل دولت سنی در عراق را خوردند، اما پس از مدتی بسیار کوتاه، با بروز فجایع داعش در شهر و کاشانه خود، به اشتباه بزرگ و پرهزینه خویش پی بردند.

روایات آخرالزمانی درباره سفیانی
نوع رفتارها و اقداماتی که از داعشیان سر می زند، چندان بی شباهت به روایات آخرالزمانی منابع اسلامی و به خصوص اهل سنت نیست و به احتمال بسیار، از آن روایات الگوبرداری شده است. نوع جنایات داعش، مسیر حرکت آنان و بسیاری موارد دیگر را می توان با تفاوت هایی در روایات سفیانی مشاهده کرد. پژوهشگران حوزه مهدویت و مطلعان از احادیث، یقین دارند که داعش ربطی به سفیانی ندارد؛ اما توده مردم که نامی از سفیانی به گوششان خورده و اطلاعاتی جزئی و اجمالی از روایات دارند، بی اختیار تحت تأثیر تبلیغات رسانه ها، این دو را یکی فرض کردند و طبیعی بود که برای برخی این امر، بهانه و عاملی برای گرایش به جریان داعش باشد. صحبت های «عرعور» مفتی عجیب و صاحب فتاوای مسخره (مانند چهل روز بر قابلمه کوبیدن برای اسقاط نظام سوریه) در این باره بی تأثیر نبود.

گونه شناسی جنایات
همان طور که اشاره شد، یکی از مهم ترین عواملی که شهرت داعش را به دنبال آورد، جنایات بی رحمانه این گروهک تروریستی بود. در این بخش، نگاهی گذرا به این فجایع خواهیم داشت.

الف) جانی
اولین جنبه جنایت های داعش که توسط خودشان رسانه ای شد، رفتارهای وحشیانه و حیوانی آنان بود. قتل عام، سر بریدن، بازی کردن با سرهای بریده، پختن آنها، به دندان گرفتن جگر و قلب فرد کشته شده، به میله زدن سرهای بریده، مثله کردن و. . . برخی از مواردی بود که از رفتار آنان با افراد بزرگسال و حتی کودکان پسر و دختر رسانه ای شد و تنفر جهانیان را برانگیخت. همچنین ربودن افراد، افراط در کشتار، به آب انداختن کشتگان، گورهای دسته جمعی، اعدام های عمومی، کشتار با هدف گیری مستقیم و بسیاری موارد دیگر، هیچ احتمالی برای وجود ذره ای رحم و انسانیت در وجود بی ارزش آنان باقی نگذاشته است.

عناصر گروهک تروریستی داعش، پنجشنبه 8 خردادماه 1393، 150 دانش آموز دختر و پسر دبیرستانی کرد ساکن منطقه عین العرب که برای شرکت در امتحان نهایی مدرسه، عازم حلب بودند، ربودند. در همان روز، 193 تن از شهروندان کرد را نیز که 17 تا 70 سال سن داشتند، در منطقه قباسین واقع در حومه شهر الباب در استان حلب ربودند و به جست وجوی خانه به خانه این منطقه پرداختند.

نتیجه جنایات داعش، ده ها هزار کودک و هزاران زن بیوه در عراق و سوریه است که آوارگی، ساده ترین مشکل این روزهای آنان است. مردمان بحران زده ای که گاه صدقات مختصر و تحقیر کننده ای از کشورهای مختلف و نهادهای بین المللی برای آنان ارسال می شود تا هم بتوانند ژست قهرمانی و نوع دوستی شان را نگه دارند و هم در برابر اعتراضات جهانی سدی بسازند تا منافعی که در ادامه خواهیم دید، آسیب نبیند.

ب) زن ستیزی شهوت رانانه داعش
از رفتارهای داعش چنین برمی آید که در نگاه آنان جنس زن صرفا ابزار شهوت رانی مردان است و از هیچ شأن و حق انسانی دیگری برخوردار نیست. تفاوتی هم میان زن همراه آنان یا مخالف و بی طرف نیست. علاوه بر این که جایگاه زنان نزد آنان تا این حد نازل است، حتما باید تحقیر و آزار به خصوص زنان اتفاق بیافتد؛ وگرنه گویا در انجام وظیفه ای کوتاهی کرده باشند. اوج این جنایات ها صرف نظر از کشتارها و قتل عام ها را باید در تصرف شهر موصل و مناطق اطراف آن ملاحظه کرد؛ جایی که زنان و کودکان در قرن بیست ویکم توسط این گروه تکفیری به «بردگی» کشیده شدند؛ به گونه ای که گزارش های منتشر شده فراوان در رسانه ها و خبرگزاری های بین المللی و منطقه ای تأکید می کند که پس از صادرات و فروش نفت مسروقه از میدان های نفتی عراق و سوریه، اکنون فروش برده دومین منبع درآمد گروه تروریستی تکفیری داعش را تشکیل می دهد. این گزارش ها تأکید می کنند که گروه تروریستی تکفیری داعش عملیات های گسترده و بی شماری را در مناطق تحت تصرف خود از جمله در موصل و رقه علیه اقلیت های عراقی و سوری، با هدف ربودن زنان و کودکان آنها به اجرا می گذارد.

بنابر این گزارش ها هدف از این آدم ربایی ها صرفا فروش این زنان و کودکان نیست؛ بلکه داعش از این اسرا به عنوان طعمه ای برای جذب جوانان ساده لوح در کشورهای مختلف استفاده می کند. در واقع داعش به تروریست هایی که جذب می کند، وعده تأمین نیازهای مادی و شهوانی آنها را به واسطه این زنان و کودکان می دهد. اکنون چند ماهی است که سخن از آدم ربایی های گسترده در شمال عراق و سوریه در میان است و جدیدترین اطلاعات به دست آمده از مناطق تحت تصرف داعش در موصل در عراق و رقه در سوریه حکایت از آن دارد که این گروه تکفیری تروریستی دو بازار ثابت برده فروشی را در این دو شهر دایر کرده است. براساس این گزارش ها بازار برده فروشی شهر موصل در کوی «القدس» دایر شده و در شهر رقه، در شمال سوریه نیز بازار مشابهی با همین منظور به وجود آمده است.

گزارش های سازمان ملل تاکید می کند که بسیاری از این زنان، پیش از فروخته شدن به عنوان برده از سوی عناصر تکفیری داعش مورد انواع تعرض ها و آزارهای جنسی و بدنی قرار می گیرند. گزارش منتشره در ماه اوت گذشته سازمان ملل به این امر اشاره می کند که گروه تروریستی تکفیری داعش اقدام به ربودن 500 زن از طایفه «یزیدی ها» از یکی از روستاهای شمال غربی عراق کرد تا بعدها به عنوان برده در بازارهای موصل و رقه فروخته شوند. گزارش دیگر این سازمان تأکید می کند که داعش اقدام به ربودن 150 زن مسیحی شهر موصل کرد تا برای فروش، به بازارهای برده فروشی رقه در سوریه منتقل شوند.

یکی دیگر از گزارش های سازمان ملل منتشره در اوت گذشته تأکید می کند که صرف نظر از ربودن زنان و کودکان اقلیت ها، داعش 2500 غیر نظامی عراقی را در این ماه ربوده که اغلب آنها را زنان و کودکان تشکیل می دهند و 450 نفر از بستگان این افراد ربوده شده به این امر گواهی داده اند. همین گزارش می گوید که تعدادی از این زنان جوان و دختران نوجوان ربوده شده، به عنوان بَرده و برای تشویق، به عناصر این گروه که اغلب دارای تابعیت چچنی و افغانی هستند داده شده و مابقی در بازارهای موصل و رقه فروخته شدند. یک دختر یزیدی که به واسطه عناصر تکفیری داعش ربوده و موفق به فرار شده بود، در گفت وگو با بازرسان سازمان ملل تأکید کرده است که وی بارها پیش از فروخته شدن در بازار برده های داعش، مورد تعرض جنسی و آزار بدنی قرار گرفته بود.

منابع محلی در مناطق تحت تصرف داعش تصریح می کنند که عناصر داعش از تعدادی از زنان به اسارت گرفته شده، به عنوان زندانبان استفاده می کنند. در حالی که برخی منابع محلی نیز تأکید کرده اند که داعش از این زنان و دختران نوجوان بالاجبار در عملیات های خود استفاده و آنها را به خط اول نبردها اعزام و اسرای دیگر را وادار به دادن خون برای درمان مجروحان خود در نبردها می کنند.

«عدی الخدران»، فرماندار شهر «الخلاص» از توابع استان نینوا تأکید می کند: مدارکی وجود دارد که ثابت می کند عناصر داعش پس از به اسارت گرفتن 250 زن از این منطقه، آنها را به منطقه «الکفاح» منتقل کرده و پس از برهنه کردن تمام آنها، به آنها تجاوز و تعرض کردند تا پس از آن، این زنان را در بازارهای خود به عنوان برده به فروش برسانند.

گزارش های دیگر، از رواج پدیده جدیدی میان داعش پرده برداشته و تأکید می کنند که این گروه تروریستی تکفیری، تنها به فروش زنان و دخترانی که ربوده یا به اسارت می گیرد، اکتفا نمی کند؛ بلکه تعدادی از آنها را با هدف کسب درآمد بیشتر به خانه های فساد می فروشد و در این باره شاهدان عینی تأکید می کنند داعش دختران 12 ساله عراقی را به قیمت 30 هزار دلار به این مراکز فساد فروخته است. دیگر شاهدان عینی نیز اظهار می کنند که قیمت زنان ایزدی و مسیحی در بازارهای برده فروشی موصل و رقه از 500 دلار تا هزار دلار تعیین شده است.

از نکات قابل توجه این که داعش برای این بازارها ساعات کاری خاصی را مشخص کرده است؛ به این صورت که ساعات کار بازار برده فروشی موصل از 7 تا 10 صبح و از 16 تا 18 بعدازظهر مشخص شده و این زمانی است که عناصر داعش اغلب آزاد هستند تا به امور شخصی خود رسیدگی کنند. چند روز پیش نیز خبرگزاری ها از فروش زنان یزیدی به اسارت گرفته شده توسط گروه تروریستی داعش در بازارهای برده فروشی عربستان سعودی فروخته شده اند. سایت نشریه «فارین پالیسی» اقدام به انتشار گزارشی کرده که به تازگی از سوی سازمان ملل تهیه شده و در آن، اقدامات اخیر گروه تروریستی داعش علیه قومیت های مختلف در عراق و سوریه بررسی شده و آمده است:

در اوایل ماه اوت، تروریست های گروه داعش به یک روستای کوچک یزیدی نشین در منطقه «سنجار» عراق حمله کرده و پس از تصرف این روستا، زنان آن را به زندان بادوش در موصل منتقل کردند. صدها زن و دختر دیگر نیز به یک مقر نظامی این گروه در تلّ

عفر در استان نینوا انتقال داده شدند. در این منطقه، گروهی متشکل از 150 زن و همچنین دختر مجرد که اغلب یزیدی یا مسیحی بودند، انتخاب شده و به سوریه فرستاده شدند تا به عنوان هدیه در اختیار تروریست ها قرار گرفته یا به عنوان برده جنسی فروخته شوند. این مطالب، بخشی از گزارشی است که روز گذشته دفتر حقوق بشر سازمان ملل در عراق منتشر کرده است.

این گزارش توسط کارشناسان سازمان ملل و از طریق مصاحبه با شاهدان عینی تهیه شده که توانسته اند از مناطق تحت سلطه داعش بگریزند. بر اساس این گزارش، تا پایان ماه اوت، 2500 نفر از مردم مناطق شمالی عراق در سنجار، تلّ عفر، نینوا و شیرخان توسط داعش ربوده شده اند که بیشتر آن ها را زنان و دختران تشکیل می دهند. شاهدان عینی می گویند تروریست های داعش پس از به اسارت گرفتن این افراد، دختران و پسران کم سن و سال را مورد تجاوز جنسی قرار داده اند. از سوی دیگر، کسانی که از همراهی با داعش سر باز بزنند، خطر اعدام را به جان می خرند.

این گزارش می افزاید: زنان و کودکانی که از پیوستن به داعش سر باز می زنند، یا در اختیار اعضای گروه قرار داده شده و یا به دیگر مناطق قاچاق می شوند و در موصل عراق یا رقه سوریه به فروش می رسند. به زنان مزدوجی هم که پیوستن به گروه را می پذیرند، گفته می شود که ازدواج های سابق آن ها دیگر رسمیت ندارد و آنها به همراه دختران ازدواج نکرده، باید به عقد اعضای داعش دربیایند.

در منطقه «القدس» موصل بازاری برای فروش زنان توسط داعش ایجاد شده است. در این بازار، روی زنان و دختران برچسب قیمت زده شده و خریداران اقدام به چانه زدن درباره قیمت ها و خرید آنها می کنند! اغلب خریداران را جوانان همان نواحی تشکیل می دهند و به نظر می رسد داعش از این ابزار برای جذب جوانان این مناطق و عضوگیری از آنها استفاده می کند. زید رعد الحسین، کمیسر ارشد حقوق بشر سازمان ملل در بیانیه ای که به این گزارش پیوست شده، اعلام کرده که شدت جنایات و آزارهای داعش، به حدی است که می توان آن را جنایت جنگی یا جنایت علیه بشریت نام نهاد. وی از دولت عراق خواسته تا زمینه لازم برای فعالیت دادستان دادگاه کیفری بین المللی برای تعقیب جنایتکاران در این کشور را فراهم کند.

ج) مالی
داعش را علاوه بر تروریستی بودن، می توان یکی از بزرگ ترین گروه های راهزنی در جهان به شمار آورد؛ زیرا در مقابل چشم ناظران داخلی و خارجی، اموال فردی و عمومی را تارج کرده و برای نابودی حرث و نسل بشر آن را به کار می گیرد. در ادامه، برخی از روش های این تاراج را معرفی می کنیم:

1- فروش غیرقانونی نفت
ترکیه نه تنها این روزها در خیال احیای امپراتوری عثمانی است، بلکه به تاراج نفت عراق و سوریه با کمک داعش مشغول است. مؤسسه آی. اچ. اس که در زمینه اطلاعات بازار و اقتصاد جهانی فعال است، اعلام کرد: داعش تأسیساتی نفتی را تصرف کرده است که تولید روزانه این تأسیسات به 350 هزار بشکه می رسید، ولی داعش فقط حدود 50 تا 60 هزار بشکه نفت در روز تولید می کند. اکثر محموله های نفتی که داعش در بازار سیاه می فروشد، با کامیون از مرزهای سوریه می گذرد و وارد ترکیه می شود و به قیمتی بسیار پایین تر از قیمت های جهانی فروخته می شود.

2- غارت اموال شخصی افراد
داعش اراضی و اموالی را که در جنگ های خود به دست می آورد، مصادره کرده و آنها را

غنایم جنگی می داند و همین امر بر میزان اموال و دارایی های داعش افزوده است. داعش در ابتدا با تصرف مناطق مختلف سوریه، به خانه های مردم هجوم برده و هر مقدار از اموال ارزشمند قابل جابه جایی را تاراج می کرد و به اشکال مختلف بقیه اموال را از کاربری انداخته و غیر قابل استفاده می کرد.

3- زکات و خراج اجباری
یکی دیگر از منابع تأمین مالی گروهک تروریستی داعش، دریافت زکات و دیه ها و نذورات اجباری است. علاوه بر این، داعش برای ثروتمندان مسلمان در مناطقی که به تصرف خود درمی آورد، مالیاتی معادل 5- 2 درصد ثروتشان تعیین می کند. این بخش نیز برای تأمین درآمدهای داعش بسیار مهم و مؤثر است. داعش، مسیحیان ساکن کشورهای اسلامی را نیز ملزم به پرداخت خراج مالیات برای زندگی در داخل کشورهای اسلامی کرده است.

4- چپاول اموال عمومی
داعش پس از ورود آسان به عراق و تصرف چند ساعته مناطق وسیعی از این کشور با همکاری حزب بعث، تنها در یک نوبت بیش از 425 میلیون دلار از بانک مرکزی موصل به سرقت برد و سپس با افتخار فیلم های سلطه خود بر انبارهای مواد غذایی این منطقه را منتشر کرد.

5- تخریب و تاراج آثار تاریخی و مذهبی
یکی دیگر از جنایات داعش که انزجار عمومی، به ویژه مسلمانان را از این گروه در پی داشته، هتک حرمت شخصیت های وارسته دنیای اسلام است. تخریب مزار اویس قرنی، از یاران باوفا و گران قدر امیرالمؤمنین (علیه السلام) و عمار یاسر، از صحابه پیامبر (صلی الله علیه و آله) و حضرت علی (علیه السلام) در شهر رقّه در شمال سوریه، از جمله این جنایات بود. علاوه بر اینها بسیاری از آثار دینی به بهانه ستیز با مظاهر شرک مورد تعرض و تخریب آنان قرار گرفت. شاید شنیع ترین موارد آن را بتوان نبش قبر حجر بن عدی، صحابی امیرالمؤمنین و امام مجتبی (علیهما السلام) دانست که با پوشش رسانه ای قابل توجهی به آن دامن زدند. حمله مداوم به حرم های مبارک حضرت زینب، رقیه و سکینه سلام الله علیهنّ در دمشق و تلاش جدی برای تخریب آنها در همین راستا بود. آنان صراحتا اعلام کرده بودند که حرم مطهر حضرت زینب (علیها السلام) را ویران کرده و جای قبر مبارک ایشان مجسمه ای بزرگ از یزید بن معاویه را در حالی که سر سیدالشهدا (علیه السلام) را به دست دارد، نصب خواهند کرد!

داعش پس از ورود به عراق در اولین اقدامات خود تلاش کرد تا دوباره نسبت به حرم مطهر امامین عسکریین (علیهما السلام) و نیز کاظمین تعرض کند، اما با حضور به موقع نیروهای نظامی و مردمی شیعی پیرو و عاشق اهل بیت رسول خدا (صلی الله علیه و آله) در رسیدن به هدف شوم خود ناکام ماندند.

داعش به تخریب آثار و اماکن دینی عراق و سوریه اکتفا نکرد و آثار باستانی عراق و منطقه بابل را در نهایت بهت و ناباوری جهانی منفجر کرد. از جمله این آثار می توان به قلعه تاریخی تکریت، معروف به «قلعه صلاح الدین»، قبور باستانی این منطقه، مسجد تاریخی الاربعین و مناره 900 ساله الحدباء شهر موصل اشاره کرد. همچنین براساس اطلاعات بسیار موثقی که به دست آمده، سرویس های اطلاعاتی کشورهای اروپایی و آمریکایی اعلام کرده اند: داعش در تلاش است که از دانشمندان علوم آثار باستانی کمک بگیرد تا برای کشف آثار باستانی در مناطقی که به دست می آورند از آنها استفاده کند.

د) اعتقادی
داعش هویت و اعتبار افراد را براساس قراردادهای خودش تعریف می کند. شاخص اسلام و آزادی، قبول خلافت و دین آنان است و برای اثبات این مطلب، صف های طولانی توبه از گذشته زندگی تشکیل داده اند. افراد پس از اقرار به حقانیت داعش مجوز زندگی و تردد دریافت می کنند. بقیه اگر اسلام نیاورند و ثروتمند باشند، جزیه می دهند؛ وگرنه باید از خانه و کاشانه آواره شوند و البته زنان و اموالشان برای داعشیان مباح است. بدتر از همه، وضع شیعیان یا کسانی است که ارتباطی با شیعیان دارند. مشکل آنان با توبه حل نمی شود و مردان آنان باید کشته شوند و زنانشان نیز پس از تأمین نیاز جنسی جنگجویان داعش و تعرض و تجاوز مکرر، باید کشته شده یا به عنوان برده به فروش برسند.

داعش تاکنون برای 11 هزار نفر از جمعیت مناطق مرزی عراق و سوریه گذرنامه داعشی صادر کرده است که روی جلد آن نوشته شده: «اگر به دارنده این گذرنامه آسیبی برسد، ارتش ها را به خاطرش به حرکت درمی آوریم. » داعشی ها خودروهای مخصوص خود را دارند که با نشان خلافت خودخوانده داعش شماره گذاری شده است.

شیعه هراسی داعش
داعش از ابتدا هدف خود را نابودی شیعیان و از بین بردن هلال شیعی در منطقه بیان کرده است. برای همین کافی بود که کسی کوچک ترین رنگ و بویی از تشیع داشته باشد. فیلمی که از اعدام چند راننده غیر شیعی در مرز عراق و سوریه به جرم داشتن اسامی علی و حسین منتشر شد و نیز اعدام حدود 1700 دانشجوی شیعه دانشکده هوایی تکریت از فجیع ترین خبرها و فیلم هایی بود که تاکنون منتشر شده است.

داعش در سوریه
روزنامه «الشرق الاوسط» می نویسد: شاکله داعش را تندروهای عراق، تونس و لیبی تشکیل می دهند و هیچ یک [1] از مخالفان سوری در این گروه حضور ندارند. به عبارتی، داعش در اصل و اساس زاییده عراق است. براساس آنچه در روزنامه الاشرق الاوسط درباره داعش منتشر شده، این گروه تروریستی پس از حضور در سوریه و انجام عملیات تروریستی، شهر رقّه را به عنوان پایتخت موقت خود قرار داده است.

رنگ رسمی این فرقه تروریستی مانند شبکه القاعده، سیاه است. رنگ ساختمان ها، خودروها و پرچم آنها نیز سیاه است. داعش مناطق تحت کنترل خود را مانند افغانستان به ولایت های متعدد تقسیم کرده است و هر ولایت دارای یک «امیر» و دادگاه اسلامی و شورای خدمات اسلامی است. شورای خدمات اسلامی نقش و فعالیتی مثل شهرداری ها دارد. ظاهراً این گروه حتی در سوریه اتومبیل هایی را با پلاک دولت اسلامی شماره گذاری کرده و بر اساس تصاویر منتشره، پلیس راهنمایی و رانندگی مخصوص خود را تشکیل داده است.

ورود داعش به عراق
همزمان با جنایاتی که داعش در سوریه انجام می داد اخباری مبنی بر جذب قبایل مناطق سنی نشین عراق منتشر شد. این اخبار همراه با فیلم و عکس سخنرانی داعشیان و بیعت رؤسای قبایل بود. این اخبار هولناک را رسانه های مختلف، از جمله رسانه های ایران منتشر می کردند و خوانندگان بنابر حسی که گویا نوعی تفریح رسانه ای آمیخته با غفلت بود، به راحتی از کنار آن گذشتند تا این که سرانجام با پیوند داعش و پس مانده های حزب بعث و طرفداران صدام، بخش قابل توجهی از خاک عراق اشغال شد.

در بیستم خرداد 93 پنج هزار نفر از افراد مسلح داعش شهر موصل را به تصرف کامل درآوردند. این در حالی بود که قبل از این، تنها سه هزار نفر از نیروهای داعش در شهر مستقر بودند که دوهزار و پانصد نفر آنها از خارج این استان آمده بودند و با سرویس های اطلاعاتی فعال در شهر موصل و پانصد نیروی دیگر موجود در این شهر توانستد شهر را به تصرف درآورند و نیروهای خود را افزایش دهند. این افراد با حمله به زندان بادوش در نینوا، بیش از هزار و چهارصد زندانی را آزاد کردند. افراد مسلح همچنین به زندان التسفیرات و زندان مدیریت مبارزه با تروریسم در این منطقه حمله کردند و ده ها زندانی را از این دو زندان آزاد کردند. همچنین انبارهای سلاح استان الانبار، مراکز امنیتی و نظامی و ساختمان شعبه ای از بانک مرکزی در منطقه الدواسه را در دست گرفتند. افراد مسلح با حمله به انبارهای سلاح، همه انواع سلاح های سنگین، از جمله خودروهای زرهی و تانک ها را به دست آوردند. شورشیان، کنسولگری ترکیه در این شهر را نیز تصرف کردند.

عناصر داعش، در مناطق محدودی از برخی استان های عراق، به ویژه استان الانبار حضور دارند و عملیات تروریستی در کل عراق را هدایت می کنند. بر اساس گزارش ها و آمار منتشر شده، داعش در نیمه دوم سال 2013 نزدیک به 1400 خانه را در عراق منفجر و ویران کرد. طی این حملات 1996 نفر کشته و 3021 نفر زخمی شدند. سلاح ها و مهمات و تجهیزات کشف شده از عناصر داعش، بیانگر گستردگی حمایت های خارجی از این گروه تروریستی در عراق است. دولت عراق بارها عربستان را به حمایت از این تروریست ها در عراق متهم کرده است. برخی از عواملی که نقش فوق العاده ای در سرعت گسترش اشغال موصل و نینوا داشته، از این قرار بود:

حمایت جدی و پشتیبانی مالی نظامی داعش توسط دولت های خارجی؛

همزمانی با ایام تغییر کابینه و دولت در عراق و آشفتگی های ناشی از آن؛

اشتباهات مدیریتی و اجرایی نوری مالکی و برانگیختن اعتراض دیگران، اعم از شیعیان و اهل سنت عراق؛

حضور جدی نیروهای حزب بعث و گارد ریاست جمهوری عراق در کنار داعش؛

خیانت و اهمال عمدی مسئولان نظامی و امنیتی این مناطق و همکاری آنان با نیروهای داعش؛

ضعف نظامی و قوای ارتش که به راحتی عرصه را برای داعش باز کردند؛

وحشت عمومی مردم از اقدامات وحشیانه داعش، به سبب اخباری که پیش از آن منتشر شده بود؛

تحریک اختلافات شیعه و سنی در دنیا با شبکه های مختلف ماهواره ای و نارضایتی اهل سنت عراق از حکومت شیعیان بر خود، پس از چند دهه حکومت بر آنان؛ به خصوص که با روی کارآمدن دولت پس از صدام ده ها شبکه ماهواره ای و تلویزیونی اختلاف برانگیز در عراق شروع به کار کردند؛

استفاده داعش از اصل غافلگیری؛
ضعیف پنداشتن داعش توسط حکومت مرکزی عراق، به حدی که نوری مالکی در سخنرانی رسمی خود قول سرکوب کامل آنان را در یک یا دو روز داد؛

وسعت مناطق خالی از سکنه در این محدوده و فاصله زیاد مناطق مسکونی از هم؛

اختلافات درونی کابینه دولت مالکی؛

اختلافات جدی احزاب و گروه های شیعی عراق با یکدیگر؛

استفاده داعش از زندانیان خطرناک محبوس در زندان های این منطقه؛

تسلط بر منابع و شریان های حیاتی منطقه.

چند روز پس از تسلط داعش بر مناطق شمالی عراق، گروهک تروریستی داعش در بیانیه ای، نام خود را به «دولت اسلامی» تغییر داد. بعد از آن «ابومحمد شامی» سخن گوی داعش بیانیه ای صوتی منتشر کرد که در آن، البغدادی خلیفه همه مسلمانان جهان معرفی شد. همچنین طبق این بیانیه همه مسلمانان جهان باید با البغدادی بیعت کنند و او را خلیفه خود بدانند. پس از این بیانیه، برگزاری نماز جمعه موصل برای داعش بسیار جدی شد. به گفته «ابراهیم الطائی» عضو شورای شهر موصل، عناصر داعش شهروندان موصل را با بلندگو به شرکت در نماز جمعه دعوت کردند. همچنین تأکید کردند که شرکت نکردن در نماز جمعه، تخلف و مجازات آن 50 ضربه شلاق است. مراسم نماز جمعه شهر موصل در مسجد نورالدین، از مشهورترین اماکن مذهبی این شهر برگزار شد. در ویدئوی منتشر شده از این مراسم، فردی با ریش انبوه و عبا و عمامه مشکی ادعا می کند که ابوبکر البغدادی است و در سخنان خود که گویا از سخنرانی تاریخی خلیفه نخست پس از به خلافت رسیدن در سقیفه الگو گرفته، می گوید: «من رهبر شما هستم؛ هرچند که بهترین شما نیستم. پس اگر دیدید که به حق عمل کردم، مرا حمایت کنید و اگر دیدید اشتباه کردم، مرا نصیحت کنید» این ویدئو یک روز بعد از شایعه احتمال زخمی شدن البغدادی در سایت های وابسته به داعش منتشر شد. اما یک مقام عراقی در گفت وگوی خود با بی بی سی این فرد را بدل البغدادی دانست. همچنین کمیته امنیتی شورای استانداری نینوا در بیانیه ای اعلام کرد: «شخصی که در این تصاویر به سخنرانی مشغول است «ابوبکر الخاتونی» والی موصل است، نه البغدادی. ابوبکر البغدادی اصلا در موصل حضور ندارد»؛ موضوعی که هویت سرکرده داعش را دوباره به چالش کشیده است.

مناطق تحت نفوذ داعش در عراق و سوریه
در ابتدای جنگ داخلی سوریه، داعش و سایر گروه های معارض سوری در اتحاد و ائتلاف با هم بودند؛ ولی در اواخر سال 2013 به تدریج خوی جاه طلبی داعش باعث بروز اختلافات شدید بین داعش از یک سو و سایر گروه های مسلح سوری از سوی دیگر شد. در ژانویه 2014 داعش شهر رقّه را که 9 ماه بود گروه های مسلح سوری تصرف کرده بودند اشغال کرد و به مانند انبار در عراق، آن جا را به عنوان پایگاهی برای تصرف سایر مناطق سوریه قرار داد. قلمرو داعش به سرعت گسترش یافت؛ به گونه ای که اکنون بخش های وسیعی از سوریه، از جمله استان رقه تقریبا به طور کامل، شرق و بخش هایی از شمال استان حلب، بیش از نیمی از استان دیرالزور، بخش های شرقی و جنوبی استان حسکه، بخش های شرقی استان های حمص و حماه در تصرف داعش قرار دارد.

تا پیش از ژانویه 2014 حوزه فعالیت داعش، پهنه وسیعی از مناطق بیابانی استان انبار (حد فاصل مناطق کویری بین عراق، سوریه و اردن) بود و هنوز وارد رویارویی مستقیم با ارتش عراق نشده بود و به حملات ایذایی با استفاده از خودروهای بمب گذاری شده یا انتحاری اکتفا می کرد؛ ولی پس از این تاریخ، داعش با استفاده از طبیعت جغرافیایی منطقه که پوشش بیابانی دارد و همچنین بافت سنی و عشایر عام و بی سواد و فریفتن و تطمیع آنها توانست جایگاهی برای خود پیدا کند. از این تاریخ به بعد حوزه فعالیت داعش به سرعت گسترش یافت؛ به طوری که این روزها تقریبا به طور کامل بر دو استان انبار و نینوا و بر نیمی از استان صلاح الدین مسلط شده است.

در عراق، شش استان سنی نشین که به مثلث سنی معروف است، مراکز حضور تروریست های داعش است.

در سوریه در مناطقی از استان های الرقّه، حلب، حومه لاذقیه، ریف دمشق، دیرالزور، حمص، حماه، الحسکه و ادلب پراکنده هستند و در برخی از این مناطق نیز کنترل کامل را به دست گرفته اند. میزان نفوذ آنها از استانی به استان دیگر متفاوت است. تصمیم این گروه تروریستی برای تحت کنترل درآوردن دیگر گروه های مسلح در سوریه، به درگیری های خونباری میان این گروه های تروریستی منجر شده است.

حامیان و تولیدکنندگان داعش
گروه داعش از حمایت عربستان و قطر و برخی کشورهای خلیج فارس و دولت های غربی که منافع مشترکی دارند، برخوردار است. داعش با استفاده از مرز مشترک با عربستان و سوریه و دریافت تسلیحات و کمک های نظامی ازطریق این مرزها فعالیت های خود را در این چند سال به پیش برده است. این گروهک تروریستی به آسودگی، از مرزهای بی محافظ عربستان با صحرای الانبار، هر چه را که می خواهند، به عراق منتقل می کنند و از طریق مرزهای مشابه با سوریه، به مناطق درگیری می رسانند.

پس از فعال شدن دستگاه امنیتی عراق و مسدود شدن راه عبور تسلیحات داعش از طریق مرزهای عراق به سوریه، داعش در پی درگیری با ارتش عراق، فعالیت هایش در این کشور نیز شدت گرفت و در یک سال گذشته، به جنگ و درگیری در برخی شهرهای عراق مبادرت نموده و بخش هایی از استان های مرزی عراق را به تصرف خود درآورده است.

کمک های حامیان خارجی همچنان به دست دو گروه داعش و جبهه النصره می رسد. این کمک ها در قالب حمایت های مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره از سوی عربستان و قطر و ترکیه به همراه چند کشور غربی، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه شده است. سلاح و مهمات و تجهیزات این گروه نیز نشان از حمایت گسترده مالی و تسلیحاتی طرفهای منطقه ای مانند عربستان و قطر از این گروه تروریستی است. علاوه بر کشورهای یاد شده می توان کشورها زیر را نیز در زمره پدیدآورندگان داعش به شمار آورد:

آمریکا و انگلیس
هرچند آمریکا گروه داعش را در فهرست گروه های تروریستی خود قرارداده، اما تا زمانی که تروریست های داعش در سوریه مشغول مبارزه با نیروهای بشار اسد بودند، رسانه های آمریکایی و غربی آنان را مبارزان آزادی و کسانی می خواندند که به دنبال سرنگونی رژیمِ به قول رسانه های غربی، تروریست بشار اسد هستند. اما با ورود داعش به عراق و اشغال ناگهانی بخش هایی از استان الانبار، رسانه های غربی و آمریکایی شروع به مخابره اخباری درباره این گروه تروریستی کردند که نشان از تغییر رویه این رسانه ها درباره داعش داشت؛ هرچند در حقیقت این تغییر نیز راستای اهداف غرب بود.

جالب این جاست که با وجود اعلام برائت حامیان گروه های مسلح از داعش و جبهه النصره، کمک های حامیان خارجی همچنان به دست این دو گروه می رسد. این کمک ها در قالب حمایت های مالی، تسلیحاتی، لجستیکی، اطلاعاتی، آموزشی و غیره، موجب ادامه جنگ و ویرانی در سوریه و عراق شده است. «برنار هوگان هوی» رئیس پلیس انگلیس اعلام کرد که هر هفته دست کم پنج انگلیسی برای پیوستن به گروه تروریستی داعش به عراق یا سوریه عزیمت می کنند و تاکنون بیش از 500 انگلیسی برای شرکت در جنگ به عراق و سوریه رفته اند.

اسرائیل
رژیم اشغالگر قدس بیشترین نفع را از حضور و جنایات داعش در منطقه برده است. از همین رو علاوه بر حمایت علنی از آنها، تعدادی از نیروهای خود را در لباس ها و منصب های مختلف به میان داعش فرستاده و مجروحان آنها را در بیمارستان های خود پذیرفته و مداوا کرده است. پشتیبانی فکری و طراحی بسیاری از برنامه های داعش بر عهده مشاوران یهودی و اسراییلی بوده است.

ترکیه
ترکیه همواره حمایتی قابل توجه از داعش داشته است و با کمک به آن، در پی برداشتن موانع پیش روی خود برای احیای خلافت عثمانی است. علاوه بر این، ترکیه نفت عراق و سوریه را با قیمتی بسیار نازل از داعش می خرد و از منافع آن بهره مند می شود. بنابر اطلاعات فاش شده، دولت ترکیه با استفاده از پوشش کمک های سازمان های غذا و دارو اقدام به

اعزام تروریست ها به سوریه می کرد. خانم «سِرِنا شیم» خبرنگار آمریکایی و لبنانی تبار شبکه پرس تی وی، در پی افشای این عمل دولت ترکیه در یک تصادف ساختگی به قتل رسید.

عربستان و اردن
به تعبیر سیدحسن نصرالله عربستان محل تولید تروریست های وهابی است. مدارس وهابی عربستان افراد را از سراسر دنیا پذیرفته و آنان را با شست وشوی مغزی، برای عملیات های انتحاری و دیگر اقدامات شیعه ستیزانه به دیگر کشورها به ویژه عراق، سوریه، افغانستان و پاکستان اعزام می کند. علاوه بر این، پشتیبانی مالی و نظامی، چه از جنبه مشاوره ای، چه تأمین سلاح های مورد نیاز توسط عربستان چیزی نیست که بر کسی پوشیده باشد. البته با کنار رفتن «بندر بن سلطان» اندکی از جنبه علنی این حمایت ها کاسته شد.

فواید داعش برای سازندگان آن
1- تأمین امنیت اسرائیل
مهم ترین هدف و نتیجه ای که جنایات داعش به دنبال می آورد، کاهش تهدیدهای رژیم صهیونیستی از ناحیه همسایگان و دشمنانش است. مشغول شدن کشورهای اسلامی به درگیری های فرقه ای و تلاش برای تأمین امنیت خود، آنان را از پرداختن به دشمن اصلی و غده سرطانی منطقه غافل می کند.

2- تضمین تأمین آب اسراییل
طی پروژه ای صهیونیستی به نام «گاپ» که چند سال پیش اخبار آن منتشر شد و آرام آرام موعد افتتاح آن نزدیک می شود، قرار شد که بخش عمده ای از آب رودهای دجله و فرات، از سرچشمه روانه رژیم صهیونیستی شود. شنیده ها حاکی از آن است که این روزها تلاش هایی برای انتقال آب شمال عراق نیز به این مناطق در حال انجام است. بنابر نتایج این دو پروژه سرقت آب، قرار است در جنگ آبی که قرار است طی سال های بحرانی آتی رخ بدهد، رژیم صهیونیستی در نقش ابرقدرت مالک آب های منطقه، دیگر کشورها را تحت سیطره خود دربیاورد.

3- فراهم آوردن بهانه حضور آمریکا در منطقه
آمریکا پس از حمله به افغانستان، به بهانه های واهی به عراق حمله کرد و تا سال ها به چپاول ثروت های این کشور پرداخت؛ اما پس از عزم جدی مردم عراق برای بیرون راندن اشغالگران و فشار مردم آمریکا برای خروج سربازانشان از عراق، نیروهای آمریکایی از عراق خارج شدند. اما با ورود داعش به عراق و اشتباه استراتژیک نوری مالکی در درخواست کمک فوری از دولت آمریکا، آنان به شکلی جدید و البته به صورت محدود به عراق بازگشتند تا هروقت و هرجا که خواستند، دخالت کنند. جالب این که این روزها به بهانه ائتلاف ضد داعش، هم از سویی مواضع استراتژیک و حیاتی سوریه را بمباران می کنند و هم نیروهای مردمی عراقی را و هم به بهانه ارسال کمک های نظامی به نظامیان ضد داعش، انواع و اقسام تسلیحات نظامی را برای داعشیان از آسمان به زمین می فرستند و البته نیروهای داعش با افتخار با پوشش رسانه ای کامل از این حمایت آمریکایی ها تشکر خود را ابراز می کنند. دولت آمریکا برای فریب مردم خود و افکار عمومی جهان این مراحل را طی کرد تا بتواند به راحتی وارد عراق شود:

. . .

4- تضعیف دولت سوریه و حزب الله لبنان
کارکرد عمده داعش تاکنون تضعیف دولت سوریه و به تبع آن حزب الله لبنان بوده است؛ زیرا با قطع رابطه میان ایران و حزب الله لبنان به سبب حذف وساطت سوریه، ضربه ای جبران ناپذیر به جبهه ضدصهیونیستی وارد می آمد. هرچند آنان آسیب های بزرگی به مردم و کشور سوریه وارد آوردند، اما نه از تهدیدهای امنیتی رژیم صهیونیستی کاسته شد و نه همراهان جمهوری اسلامی ایران دست از همراهی برداشتند. با درایت مقام معظم رهبری در سخنرانی آغاز سال 1393 برای اولین بار، به طور رسمی شهرهای حیفا و تل آویو مورد تهدید نظامی جمهوری اسلامی ایران قرار گرفت.

5- فروش تسلیحات
کمپانی های اسلحه سازی دنیا را از مهم ترین طراحان جنگ در دنیا به شمار می آورند؛ زیرا آنان با برافروختن آتش جنگ میان دولت ها و گروه ها به هر دو طرف متخاصم سلاح و ادوات نظامی می فروشند و از سود بی حساب آن بهره مند می شوند. بدیهی است از این منظر، داعش باعث گردش پولی فراوان بوده و درآمدهای هنگفتی برای آنان به ارمغان آورده است. به خصوص که هزینه تأمین این تسلیحات بر عهده دولت ثروتمند و تروریست پرور عربستان بوده است.

6- تصاحب نفت ارزان قیمت
در بخش های پیشین مقاله، درباره فروش نفت ارزان قیمت عراق و سوریه به ترکیه نوشتیم.

7- تهدید ایران و کاهش عمق استراتژیک آن
یکی از کارکردهای جدی داعش در طول ماه های پس از حضور در عراق، کشاندن ناامنی به مرزهای ایران و حتی داخل کشور بود که در این باره چندان توفیقی به دست نیاوردند.

8- جلوگیری از قدرت گرفتن و اتحاد شیعیان و دولت های شیعی منطقه
از بین بردن ارتباطات میان شیعیان و آنچه که هلال شیعی نامیده می شود و حاکی از تشکیل و اتحاد دولت های شیعی بوده، یکی از اهداف دولت های آمریکا، اسرائیل و عربستان بوده است؛ زیرا آنان این پیوند و اتحاد را تضعیف خود فرض می کرده اند. در این مورد نیز داعش و سازندگان آن، به اهداف خود دست نیافته اند.

9- تشدید اسلام هراسی و جلوگیری از گسترش آن
یکی از نگرانی های جدی کشورهای اروپایی و آمریکایی در طول سال های اخیر، گسترش روزافزون پیروان اسلام است. تخمین های آنان گویای این واقعیت است که تا سال 2050 در اروپا و آمریکا تعداد زیادی از مردم این مناطق به اسلام خواهند گروید. یکی از دلایل پوشش رسانه ای جدی و کامل وحشی گری های داعش و حمایت شبکه های اجتماعی مانند فیسبوک از صفحات آن، ارائه تصویری خشن و مشمئز کننده از اسلام است تا شاید از این طریق بتوانند از جذابیت های اسلام و به تبع آن گرایش مردم به اسلام بکاهند. طراحان این توطئه فراموش کرده اند که مشابه این برنامه را برای اسلام هراسی با استفاده از ماجرای تخریب برج های دوقلو اجرا کردند، اما درطول چند ماه پس از آن و مدتی کمتر از یکسال بیش از یک میلیون نفر فقط در آمریکا به اسلام گرویدند.

10- جبران ضعف سلطه جهانی، با ایجاد رعب از داعش و پیروزی بر آن
نظام سلطه و هژمونی غرب، نفس های آخر خود را می کشد و در آستانه فروپاشی کامل در تلاش است تا از هر طریق ممکن این آبروی از دست رفته را بازگرداند. علاوه بر این، داعش و رسانه های غربی غول بی شاخ و دمی از داعش ساخته اند که نامش لرزه بر اندام شنونده بیاندازد. بدیهی است که پیروزی بر این غول عظیم ممکن است آبرویی برای دولت های بی اعتبار غربی به دنبال بیاورد. بعید است طراحان این توطئه در این مورد هم به هدف خود برسند.

11- کاهش جمعیت شیعیان و مسلمانان از طریق کشتار به دست خود آنان
در طول تمام سال های گذشته، یکی از مهم ترین کارکردهای وهابیت، کشتار مسلمانان، به ویژه شیعیان بوده است. با این اقدام، هم جمعیت مردان مسلمان و شیعه کاهش می یابد و هم زنان و فرزندان آنان اگر زنده بمانند، در معرض انواع آسیب ها و لطمات قرار می گیرند. داعش این رویکرد وهابیت را با شدت تمام پی گیری می کند و در این راستا موفقیت های قابل توجهی در کنار دیگر گروهک های وهابی به دست آورده اند.

فرصت های حاصل آمده از ظهور داعش
هرچند داعش از پدیده های تلخ و ناگوار دوره ماست و تداعی کننده مصائب هجوم مغول به مناطق اسلامی است، اما به اقتضای آیه 54 سوره آل عمران که می فرماید: (وَ مَکرُوا وَ مَکرَ اللَّهُ وَ اللَّهُ خَیرُ الْماکرِینَ) باید به انتظار فواید و برکات این مکر برای اسلام و تشیع نشست. حُسن تدبیر علمای شیعه در فاجعه حمله مغول باعث شد[2] که طی سال ها و قرن های پس از آن، تشیع چنان در ایران گسترش یابد که زمینه ساز حضور مقتدرانه شیعه در دنیای معاصر شود. درایت بزرگان علمی و صاحب منصبان در این روزها که به تعبیر مقام معظم رهبری در پیچ تاریخی مهمی قرار داریم، می تواند زمینه ساز حدوث اتفاقات مهمی شود که تأثیرات بی نظیری را نه تنها برای تشیع که در تمام عالم به وجود بیاورد.

تشکیل بسیج مردمی در عراق و سوریه
با توجه به آماده نبودن ارتش سوریه برای مقابله با گروه های تروریستی بسیار سازمان یافته،

پس از مدتی مردم با الگو گرفتن از بسیج مردمی ایران در طول هشت سال دفاع مقدس، «جیش الشعبی» یا همان بسیج مردمی را تشکیل دادند و توانستند تا حد زیادی شرایط را به نفع خود تغییر دهند.

در ارتش عراق نیز نیروهای راحت طلب به واسطه حقوق بالایی که دریافت می کردند، نیروهای پالایش نشده حزب بعث در میان ارتشیان و نیز نیروهای قائل به اختلافات قومی، به خصوص در مناطق شمالی عراق، درصد بالایی از ارتش را تشکیل می دادند. این نظامیان با تهدید و تطمیع داعش به راحتی عرصه را ترک کردند و داعش طی چند ساعت تمام مناطق شمالی عراق و نینوا و موصل را اشغال کرد.

بعد از چند روز اهمال نیروهای نظامی و انتظامی عراق در مواجه با داعش، فتوای جهاد آیت الله العظمی سیستانی تمام محاسبات را به هم زد و در عراق نیز پس از ایران و سوریه، بسیج مردمی شکل گرفت و عمده پیروزی های به دست آمده پس از آن، حاصل تلاش همین نیروهای بسیجی بود.

پیوند شیعه و سنی (به ویژه در مناطق کردنشین)
هرچند اساس تشکیل داعش برای تشدید اختلافات فرقه ای بود، اما با نمایان شدن حقیقت این جریان، روزبه روز پیوندهای میان شیعه و سنی تقویت شد. از همان روزهای آغازین اخراج مردم از مناطق اشغال شده، استان های نجف و کربلا بیشترین آمار پذیرش آوارگان را به خود اختصاص دادند و حرم های ائمه (علیهم السلام) بود که غذا و لوازم معیشت آنان را تأمین می کرد و از ایشان پذیرایی می نمود. حضور داعش در شهرهای استان الانبار، حتی گروه های مسلح عشایری موسوم به شوراهای بیداری را به تکاپو واداشت تا در کنار ارتش عراق علیه داعش بجنگند. مخالفت بسیاری از اهل سنت با داعش، نه تنها به دلیل تندروی این گروه، بلکه حضور جنگجویان خارجی که از هر گونه جنایتی فروگذار نمی کنند می باشد که در نهایت سبب شده تا اقبال عمومی همه مردم سوریه، حتی گروه های تندرو منتسب به اهل سنت نیز به این گروه، همواره با ملاحظاتی همراه باشد.

اکنون رهبران مذهبی شیعه و سنی، هماهنگ با هم، علیه این گروه تکفیری اعلام جهاد نموده و ده ها هزار از اهالی شیعه و سنی عراق برای مقابله با آنان به دعوت جهاد لبیک گفتند.

نمایش جایگاه مرجعیت در مناسبات دنیای امروز
پس از قدرت نمایی مرجعیت در ماجرای تحریم تنباکو، یکی از نگرانی هایی که گاه به زبان نیز می آمد، دسیسه چینی بیگانگان برای تضعیف جایگاه مرجعیت بود و البته شواهد و قرائن قابل توجهی نیز در این باره وجود داشت. با حکم جهاد آیت الله العظمی سیستانی و استقبال پرشور مردم عراق از آن و اعلام آمادگی شیعیان دیگر کشورها، این حقیقت به تمام دنیا اعلام شد که همچنان مرجعیت شیعه از چنان جایگاه و نفوذی برخوردار است که در مواقع نیاز می تواند بر تمام مناسبات مد نظر اثر بگذارد. این امر چیزی نبود که در محاسبات طراحان داعش و کودتایی که در عراق به وجود آوردند، لحاظ شده باشد. به همین دلیل آنان را دچار بهت و غافلگیری کرد؛ به ویژه که درباره شخصیت آرام آیت الله سیستانی احتمال صدور چنین حکم و بیانیه ای را نمی دادند.

اتحاد شیعیان عراق
در صحنه سیاسی و مذهبی عراق متأسفانه اختلاف بسیار شدیدی میان شیعیان عراق دیده می شود. این اختلاف به اندازه ای که در تمام حرم ها و مساجد مهم، حداقل دو نوبت نماز جماعت یا به تعبیر دقیق تر نماز تفرقه در کنار هم برپا می شود. طرفداران هر حزب و گروهی هرگز حاضر نبودند کنار هم جمع شوند، اما داعش و حکم جهادی که مرجع بزرگ شیعیان عراق صادر کرد، باز آنان را زیر یک پرچم در مقابل دشمن واحد گرد آورد. اگر این اتحاد حفظ شود، از بزرگ ترین برکات ظهور داعش در عراق خواهد بود.

تبلیغ غیرمستقیم و مؤثر تشیع
با توجه به این که در تمام سال های گذشته، به ویژه پس از حادثه 11 سپتامبر، عمده تبلیغ اسلام از مسیر و ابزارهای وهابیت بوده و مردم دنیا با دیگر نگرش ها و فرقه های اسلامی آشنایی چندایی نداشتند. به عبارت دیگر، بسیاری از مردم دنیا این گروهک مجعول را نماینده تمام فرق اسلامی می شناختند. با تأکیدی که این روزها داعش و رسانه های آنان بر ستیز با شیعیان و تمام نمادها و باورهای شیعی دارند، بدون آن که خود متوجه باشند، اذهان عمومی مردم دنیا را نسبت به تشیع حساس کردند. با توجه به غنای فرهنگ اهل بیت (علیهم السلام) این امید وجود دارد که طی هفته ها و ماه های پیش رو گرایش به تشیع رشد چشم گیری پیدا کند، ان شاءالله. البته این وقوع این امر، اهتمام و هوشیاری مضاعف شیعیان را نیز می طلبد که بتوانند در این فرصت فراهم آمده، وجوه تمایز و تفاوت خود را با دیگر فرق اسلامی به جهانیان و مشتاقان ارائه کنند.

تقویت پیوند قومیتی مردم عراق، سوریه و ایران
تفرقه قومیتی در عراق به ویژه در میان کردها با اعراب، مانند دیگر اختلافات بسیار چشم گیر بود. در طول یک دهه گذشته عملا کردها به دنبال زمینه سازی استقلال خود بودند و در روزهای آغازین ورود داعش به عراق، تلاش داشتند که با تصرف برخی تأسیسات و پالایشگاه ها پشتوانه اقتصادی استقلال خود را نیز به دست بیاورند. با ادامه یافتن وحشیگری های داعش، نه تنها رابطه کردها با دیگر مردم عراق بهبود یافت که کردها پس از دریافت کمک ها و حمایت های ایران، به اشتباه خود پی بردند. این ماجرا درباره کردهای کوبانی در سوریه بسیار پررنگ تر بود و جایگاه داعش را متزلزل تر ساخت.

تضعیف آمریکا، رژیم صهیونیستی و هم پیمانان آنها
ددمنشی غربیان، حمایت های بی دریغ از تروریست های وحشی، ناتوانی در سرکوب یک گروهک تروریستی کوچک و. . . باعث شده تا هم مبانی حقوق بشر و دیگر شعارهای توخالی غرب و مجامع بین المللی برای مردم دنیا رنگ ببازد و هم از اقتدار و اعتبار این کشورها در دنیا بکاهد. البته شکست های رخ داده در غزه و جنگ های 34 و 22 روزه لبنان و غزه نیز پیش از این چنین تأثیری داشت. البته باید تهدیدهای داعش برای حمله به این کشورها را جدی تر کرد و از آن نهایت بهره برداری را نمود.

ترویج فرهنگ مهدویت و انتظار
جریان داعش با استفاده از روایات مهدوی و آخرالزمانی و به خصوص شخصیت سفیانی ساخته و طراحی شد. این شباهت ها انگیزه ای شد تا مسلمانان مناطق مختلف یک بار دیگر این روایات را مرور کرده و روحیه انتظار در میان عده ای از مردم، به ویژه شیعیان تقویت شود. این وضع نیازمند همت و هوشیاری فعالان عرصه مهدویت است تا مردم را از چنگال جریان های انحرافی و مجعول نجات دهند و به صراط مستقیم مهدویت بازگردانند.

فهرست مهم ترین منابع اینترنتی استفاده شده

http: // farsi. khamenei. ir/ speech- content? id/ 51662

http: // isna. ir/ fa/ news/ 42330705039

http: // rahyabnews. com/ Pages/ News- 35515- aspx

http: // tabesh. net/

http: // tmubasij. ir/? p/ 3247

http: // www. 3 neshaneh. com/ news/ single/ 15992

http: // www. abna. ir/ persian/ service/ middle/ archive/ 4102/ 60/ 51/ 822616/ story. html

http: // www. afkarnews. ir/ vdcdn 09 szyt 0 oo 6- 2 a 2 y. html

http: // www. farhangnews. ir/ content/ 20197

http: // www. irinn. ir/ news/ 69456

http: // www. irna. ir/ fa/ News/ 89223318/

http: // www. jahannews. com/ vdcb 8 abfarhbwap. uiur. html

http: // www. jahannews. com/ vdcbszbf 9 rhbw 5 p. uiur. html

http: // www. mashreghnews. ir/ fa/ news/ 958443

http: // www. mashreghnews. ir/ fa/ news/ 296153

http: // www. mashreghnews. ir/ fa/ news/ 338553/

http: // www. mashreghnews. ir/ fa/ news/ 681653

http: // www. mashreghnews. ir/ fa/ news/ 084853

http: // www. parsine. com/ fa/ news/ 108091/

http: // www. parsine. com/ fa/ news/ 739202/

http: // www. rasanews. ir/ NSite/ FullStory/ News/? Id/ 214222

http: // www. safeir. ir/

http: // www. seratnews. ir/ fa/ news/ 006491

http: // www. shafaf. ir/ fa/ news/ 699952

http: // www. ta- mko. com/

http: // www. tasnimnews. com/ Home/ Single/ 865114

http: // www. yjc. ir/ fa/ news/ 1635094

http: // www. yjc. ir/ fa/ news/ 9307294

پی نوشت:
[1] جمعى از نویسندگان، فرهنگ زیارت - فصلنامه فرهنگى، اجتماعى، سیاسى، تاریخى، 25جلد، سازمان حج و زیارت، حوزه نمایندگى ولى فقیه در امور حج و زیارات - تهران - ایران، چاپ: 1، 1388 ه.ش.

[2] . علامه حلى از پدرش سدیدالدین یوسف بن مطهر نقل مى‏کند: علت محفوظ بودن شهرهاى کوفه و حله و کربلا و نجف اشراف از قتل عام و خرابى لشکر هلاکوخان مغول این بود که وقتى هلاکو با لشکر خود به خارج شهر بغداد رسید، اکثر مردم حله از ترس خانه‏هاى خود را ترک و به اطراف فرار کردند؛ لکن پدر من و سید بن طاووس و ابى العز که هر سه از نوابغ علمى شیعه بودند، تصمیم گرفتند که به هلاکوخان نامه‏اى بنویسند و صریحا تسلیم بودن خود را اظهار کنند. نامه را نوشته و فرستادند. چون نامه در بیرون شهر بغداد در وقتى که محاصره بود، به دست هلاکو رسید، فورا فرمان داد در جواب نامه بنویسید: شما سه نفر که بزرگ شهر حله هستید و مردم در اختیار شما مى‏باشند، به نزد من آیید. آن‏گاه پاسخ را به وسیله دو نفر از سپاهیان خود فرستاد. چون نامه رسید و سید بن طاووس و ابن ابى العز اطلاع بر مضامین آن یافتند، حاضر نشدند پیش وى بروند. لذا پدرم گفت: من حاضرم و تنها با آن دو مأمور در حال که کتابى همراه داشت، نزد هلاکو رهسپار شد. پادشاه مغول با حال شگفت گفت: شما چطور جرأت نمودید به این‏جا بیایید و به نوشتن چنین نامه‏اى در حالى که شهر بغداد فتح نشده و چگونگى وضع مملکت و وظیفه شما معلوم نگردیده؟!

سید در پاسخ فرمود: هشیار باش! نوشتن نامه و آمدن من بدون هیچ ترس بر اساس روایتى از حضرت على بن ابى‏طالب( علیه السلام) است که به ما رسیده است و در کتاب نهج البلاغه در خطبه زوراء فرموده‏اند:

« الزوراء[ منظور شهر بغداد است‏] و ما أدریک ما الزوراء ارمن ذات اثل ...» بغداد و چه مى دانید که بغداد چیست؟ شهرى است وسیع و در آن ساختمان‏هاى محکم پایه‏گذارى شود و جمعیت بسیارى در آن مسکن گزینند و برخى از خلفاى بن العباس در آن‏جا خلافت کنند و آنان جور و ستم کنند و آخر الامر باید دچار هجوم لشکرى شوند که جوان و نیرومند باشند و حدقه چشم‏هاى‏شان کوچک و صورتشان مانند سپر، طوق شده و لباس آنان از زره آهنین مى‏باشد و صداهاى‏شان بسیار بلند و داراى سطوت و ابهتند و آنان به هیچ شهرى نگذرند، مگر آن‏که فتح کنند و هیچ سلطانى و پرچمى در برابرشان به جنگ افراشته نشود، مگر آن‏که سرنگون شود و بلاى بزرگ است براى کسى که به مخالفتشان برخیزد.

هلاکو چون این پیش‏گویى‏ها را از کلمات گهربار حضرت على مرتضى( علیه السلام) شنید، به ویژه بشارت پیروزى نسبت به پادشاهانى که به جنگ او بیایند و همه علاماتى که حضرت بیان فرموده بود در خود و لشکرش مطابق دید، فورا نامه‏اى نوشت که هر گاه به واسطه این پیش‏گویى حضرت على( علیه السلام) بغداد را فتح کردم، شهرهاى حله و کوفه نجف و کربلا را با ساکنین آنها مورد عفو قرار داده و همه آن جمعیت را از کشتن و اسیر شدن در امان خواهم گذاشت. سپس با اعتماد به این پیش‏گویى حضرت على( علیه السلام) فرمان داد تا به بغداد حمله کنند.( شب‏هاى پیشاور، ص 702).

نظر شما