موضوع : پژوهش | مقاله

نور غم ها را برطرف می کند

منبع:روزنامه کیهان
افراد در روزهای ابری بیشتر احساس دلتنگی و ناراحتی می کنند و علت آن نیز تاثیر مثبت نور بر سیستم روحی و عصبی انسان است. در طول روز، با دیدن نور ترشح هورمون ملاتونین کاهش می یابد و به تولید انرژی و داشتن احساس بهتر در افراد کمک می کند. در صورتی که این هورمون در شب ها بیشتر تولید شده و دوام آن نیز بیشتر است و موجب تضعیف شادابی به ویژه در افراد افسرده می شود.
براساس یک باور غلط، برخی افراد تصور می کنند که وقتی ناراحت یا غمگین هستند باید به جایی تاریک بروند تا با خود خلوت کنند و حالشان بهتر شود. در صورتی که امروزه بررسی ها نشان می دهند که تاریکی به دوام احساس غم کمک می کند.
به تازگی در میان مباحث روانشناسی بحث «نور درمانی» نیز بسیار مورد توجه کارشناسان قرار گرفته است. بسیاری از بیماران روحی با قرار گرفتن روزانه 30 تا 45 دقیقه در معرض نور طبیعی خورشید یا نورهای مصنوعی شبیه به آن، وضعیت بهتری پیدا کرده اند.برپایه یک فرضیه، از آنجایی که در فصول بهار و تابستان روزها بلندتر است و افراد بیشتر در معرض نور خورشید قرار می گیرند احساس غمگینی و افسردگی نیز کمتر است. اما با شروع فصل پاییز و زمستان و کوتاهتر شدن روزها، افسردگی بسیاری افراد نیز تشدید می شود.
بررسی کارشناسان نیز مشخص کرد، در مناطق قطبی افسردگی به مراتب بیشتر از کشورهای استوایی و دارای آفتاب تابان است.

نظر شما