موضوع : پژوهش | مقاله

تشنج هاى پیش رس زایمان و بیمارى هاى قلب


شواهد جدیدى به زنان درباره ارتباط میان باردارى تشنج هاى پیش رس(1) زایمان و بیمارى هاى قلبى هشدار مى دهد.دو مطالعه که نتایج آن در مجلات پزشکى بریتانیا به چاپ رسیده است ، یکى بر ریشه هاى مشترک این دو ناراحتى نظر داشته و مطالعه دیگر نشان مى دهد زنانى که دچار تشنج هاى پیش رس شده اند، دو برابر بیش از سایر زنان به بیمارى هاى قلبى گرایش دارند.

نویسنده:ثریا قدوسی
منبع:روزنامه رسالت
شواهد جدیدى به زنان درباره ارتباط میان باردارى تشنج هاى پیش رس(1) زایمان و بیمارى هاى قلبى هشدار مى دهد.دو مطالعه که نتایج آن در مجلات پزشکى بریتانیا به چاپ رسیده است ، یکى بر ریشه هاى مشترک این دو ناراحتى نظر داشته و مطالعه دیگر نشان مى دهد زنانى که دچار تشنج هاى پیش رس شده اند، دو برابر بیش از سایر زنان به بیمارى هاى قلبى گرایش دارند. متخصصان مى گویند زنانى که تشنج هاى پیش رس داشته اند ، باید احتیاط هایى را به منظور محافظت خویش از بیمارى هاى قلبى به عمل آورند. تشنج پیش رس شرایطى جدى است که در آن فشار خون بالاى غیر طبیعى و سایر ناراحتى ها در نیمه دوم باردارى گسترش یافته و تقریبا بر 5 درصد از نخستین باردارى ها اثرات ناگوار گذاشته و براى مادر و فرزند ، هردو خطرناک مى باشد.
پژوهشگران با تحلیل 25 مطالعه که دربردارنده بیش از 3 میلیون تن از زنان مى باشد، خطرات سلامتى زنانى را که تحت تاثیر تشنج هاى پیش رس زایمان قرار داشته اند مورد محاسبه قرار داده اند. آنان در یافتند زنانى که پیشینه تشنج پیش رس را داشته اند به میزان 4 برابر بیشتر گرایش به فشار خون بالا و به میزان 2 برابر بیشتر تمایل به گسترش بیمارى هاى قلبى ، سکته و ایجاد لخته هاى خونى را در سنین بالاتر از خود نشان مى دهند.اما افزایش اندکى در میزان مرگ و میر درمیان آنان مشاهده مى گردد.پژوهشگران همچنین دریافتند که خطر افزایش هیچ گونه سرطانى در میان این زنان مشاهده نگردیده است. اما ارتباط عارضه تشنج هاى پیش رس را با بیمارى هاى عروقى قلب کاملا محرز بر مى شمرند. با آنکه هنوز دلایل این امر مشخص نگردیده است‌.
محققان معتقدند پیشینه تشنج هاى پیش رس در ارزیابى بیمارى هاى عروقى قلب در زنان باید کاملا مورد بررسى قرار گیرد. این امر موجب آن مى شود، تا زنان قابلیت هاى درمان هاى پیش گیرنده را در سنین جوانى بیشتر کسب نمایند.
بر اساس مطالعه دوم که در نروژ انجام پذیرفته است، از میان 3494 تن از زنان که با پیشینه فشار خون بالا وسطوح بالاى کلسترول و قند خون و وزن و شاخص جرم بدن یا ( BMI2) بودند، تعداد133 تن از زنان با پیشینه تشنج هاى پیش رس مشاهده گردیدند.
این مطالعه آشکار ساخت که امکان پیچیدگى هاى دوران بارداری، در زنانى که پیش از باردارى دچار فشار خون بالایى بوده اندو یا سطوح کلسترول و قند خون آنان بالاتر از حد طبیعى بوده است ، به میزان 7 برابر بیش از زنانى است که در مقایسه ، از طیف طبیعى سطوح عوامل کلسترول و قند خون بر خوردار هستند.یافته ها نشان مى دهد که تشنج هاى پیش رس زایمانى و بیمارى هاى عروقى قلب مى توانند ریشه کاملا مشترکى داشته باشند. پژـوهشگران مى گویند نتایج حاصله از پژوهش ها کاملا آشکار مى سازد زنانى که دچار تشنج هاى پیش رس شده اند باید نسبت به افزایش خطرات بیمارى هاى قلبى آگاهى داشته و به منظور کاهش آن باید اقداماتى را به عمل آورند .این محققان توقف استعمال دخانیات ، فعالیت هاى جسمانى و کاهش نمک در رژیم هاى غذایى روزانه در این راه بسیار موثر بر مى شمرند.
پى نوشت :

(1pre eclampcia ) اکلامپسى یا تشنج پیش رس - اکلامپسى به تشنج و اغما یا ندرتا اغما به تنهایى اطلاق مى شود ، که در دوره باردارى یا پس از زایمان رخ مى دهد و با افزایش فشار خون ، خیز یا ادم و یا پروتئینورى همراه است .
(2body mass index ) که اختصارا BMI خوانده مى شود اصطلاحا به نسبت وزن افراد (به کیلو گرم) بر مجذور قد به متر گفته مى شود.اگر این نسبت کمتر از 8/19 باشد فرد لاغر است ، اگر این نسبت بین 8/19 تا 26 باشد وزن طبیعى بوده و چنان چه بیشتر از 26 تا 29 باشد فرد دچار اضافه وزن بوده وسرانجام افراد با نسبت )BMI( بیش از 29 چاق محسوب مى شوند.

منابع پى نوشت ها

(1) فرهنگ جدید پزشکى دورلند - دکتر فرید مدرس موسوى ، دکتر محسن ارجمند
(2)مقاله «تغذیه ساده و سالم همراه با وزن متناسب با قد؛ چگونه؟ »مندرج در رسالت 23 فروردین 1386 صفحه بانو به قلم مترجم

 

نظر شما