موضوع : پژوهش | مقاله

تاثیر بی اشتهایی بر وضعیت مواد مغذی در بدن



نویسنده:رضا دهقان
در صورت تداوم عادات بد غذایی ابتدا بی اشتهایی و بعد لاغری ایجاد می شود که این عوامل می تواند به شکل چرخه معکوسی مشکل را بزرگ و بزر گ تر کنند،در این مواقع ابتدا بدن از ذخایر خود استفاده می کند و نهایتاً با تحلیل بافت های خود انرژی مورد نیازش را بدست می آورد .در این بین، اولین کمبود در میزان پروتئین های خون ایجاد می شود که با افت سطح آلبومین خون همراه شده و به شدت قدرت دفاعی افراد کاهش می یابد، در نتیجه افراد بیشتر به بیماری های عفونی پیچیده و یا حتی ساده نظیر سرما خوردگی مبتلا می شوند در کنار کمبود پروتئین ها، کمبود آهن و کم خونی ناشی از آن، کمبود روی و عدم دریافت انرژی مورد نیاز بدن و نیز بی اشتهایی ایجاد کرده و به تدریج کم وزنی به وجود می آید. حتی مطالعات نشان داده اند بد غذایی در افراد به سرعت کمبود ویتامین های A,C و E را ایجاد می کند که موجب اختلال در سیکل ماهیانه خانم ها و قدرت باورنشان می شود.
اما برای درمان این افراد، در قدم اول توصیه می شود که افراد از حجم کم مواد غذایی با رازش تغذیه ای بالا استفاده کنند و تعداد وعده های غذایی شان را بالا ببرید. (البته بعد ار آنکه مشخص شد هیچ علت پاتولوژیکی وجود ندارد و علت کم وزنی صرفاً تغذیه ناکافی است) ابتدا باید از مواد غذایی ساده و سهل الهضم و کم چربی نظیر ماهیچه، برنج کته شده، ماهی، مرغ و سید تخم مرغ استفاده شده و یا با کمی روغن تهیه کرده و میل کنند و غذا را کباب شده یا با کمی روغن تهیه کرده میل کنند. توصیه می شود که هیچ غذایی با اجبار خورده نشود و افراد از غذاهایی که بیشتر علاقه دارند استفاده کنند، در قبل، حین و بعد از مصرف غذا نباید بلافاصله نوشابه بنوشید بلکه بهتر است برای تامین مایعات از آب، شیر (چه گرم و چه سرد) و آبمیوه های تازه فصل به خصوص آب پرتقال و شربت آبلیموی تازه بنوید. در تهیه انواع غذاها خصوصاً گوشت که منبع غنی از پروتئین و آهن است، بهتر است از انواع ادویه جات و آبلمیو برای مزه دار کردن استفاده شود تا فرد با میل بیشتری آن را خورده و کم خونی احتمالی که قطعاً در این افراد وجو دارد بهبود پیدا کند از آنجائیکه مصرف ماد غذایی غنی از ویتامین E,C و روی در ترمیم بافت ها بسیار موثر است، توصیه می شود که از انواع مرکبات و ماهی در وعده های غذایی اصلی و از انواع مغزه ها خصوصاً بادام هندی، بادام زمینی و پسته در میان وعده ها البته در حجم کم (حداکثر 3 تا 4 عدد) استفاده کنند. در کنار تغییر و اصلاح عادات غذایی، استفاده از یک برنامه ورزشی منظم نظیر پیاده روی و یا دوچرخه سواری می تواند بسیار کمک کننده باشد. به این ترتیب افزایش وزن تدریجی آغاز شده و ادامه می یابد. پس کمی اعتماد به درمانگر واشتن صبر و انعطاف پذیری میتواند برای رسیدن به وزن ایده آل نتیجه بخش باشد تا از خطرات ناشی از پیشرفت لاغری و عوارض جبران ناپذیر آن جلوگیری شود.
تاثیر داروهای گیاهی بر قند خون

داروهای گیاهی میتوانند در کاهش قند خون نقش مهمی ایفا نمایند به عنوان مثال شنبلیله با کاهش سرعت جذب گلوکز در دستگاه گوارش موجب افزایش توانایی بدن در کنترل نمودن قند خون میگردد. همچنین دارچین با افزایش سرعت سوخت گلوکز بوسیله سلولهای بدن موجب جلوگیری از افزایش ناگهانی قند خون میگردد. همچنین گیاهانی نظیر سنبل الطیب, برگ توت سیاه, برگ درخت گردو, تخم گشنیز, سیر و پیاز نیز میتواندد در کاهش قند خون مفید باشند.
 

نظر شما