دبیرستان : خط مقدم بهداشت روانی(1)
منبع:www.nioc.org
دبیرستان ، بطور فزاینده ای بعنوان موقعیت حیاتی در ارتباط با بهداشت روان در نظر گرفته می شود. مجموعه نشانگان برای اغلب بیماریهای روانی در طی نوجوانی و جوانی شروع می شود. یافتن راهی برای شناسایی و حمایت از دانش آموزانی که بیماری روانی دارند ، در این موقعیت مهمترین مشغله ذهنی است ، بطوری که زندگی و آینده جوان آسیب نبیند.دبیرستان ، بطور فزاینده ای بعنوان موقعیت حیاتی در ارتباط با بهداشت روان در نظر گرفته می شود. مجموعه نشانگان برای اغلب بیماریهای روانی در طی نوجوانی و جوانی شروع می شود. یافتن راهی برای شناسایی و حمایت از دانش آموزانی که بیماری روانی دارند ، در این موقعیت مهمترین مشغله ذهنی است ، بطوری که زندگی و آینده جوان آسیب نبیند.
بسیاری از نوجوانان وقتی که اولین نشانگان بیماری در آنها ظهور می کند، از تقاضا برای کمک بسیار هراسانند . آنها می ترسند که چه اتفاقی برای آنها می افتد، آنها اطلاعاتی در مورد بیماری روانی ندارند و در مورد انگ بیماری روانی یا قضاوت نامناسب دیگران نگرانند. ممکن است والدین ، دوستان و معلمین نیز از علائم هشدار دهنده ، با این توجیه که این علائم قسمتی از رفتارهای ویژه نوجوانی است ، غفلت کنند.
در این زمان دانش آموز می بایست بر فشار طبیعی امتحان ، هورمونهای نوجوانی برانگیزنده و مشکلات ارتباطی غلبه کند. اما مطابق با نظر انجمن روانپزشکی کانادا(1) ، مشکلات بهداشت روانی برای بسیاری از نوجوانان خطری قریب الوقوع است . جوانی ریسک بالایی برای بیماریهای روانی از افسردگی و اختلالات خوردن تا اسکیزوفرنیا است .
بیماریهای روانی چگونه دانش آموزان را تحت تأثیر قرار می دهد.
دکتر استان کاچر(2)، پروفسور روانپزشکی دانشگاه دالوسی ، تأثیرات اولیه بیماریهای روانی برای دانش آموزان دبیرستانی را اینگونه عنوان می کند. او می گوید: " معمولا، بیماری یا در داخل مجموعه مدرسه تشخیص داده می شود یا اینکه تأثیر عمیقی بر قابلیت های فرد جهت موفقیت نه فقط از جهت تحصیلی بلکه بصورتی اجتماعی ، می گذارد."
مشکلات بهداشت روان و بیماریهای روانی هر دو بر جوانان به شیوه های متفاوت تأثیر می گذارند . آنها ممکن است احساس تهی شدن ، مشکل در تمرکز و انزوای اجتماعی داشته باشند. آنها ممکن است افکار خارق العاده یا عجیب و غریب داشته باشند. واکنش آنها نسبت به مسائل ممکن است عجیب و رفتار آنها غیرقابل پیش بینی باشد
دانش آموزانی که بعلت بیماری مشخص روانی ، دارو درمانی دریافت می کنند، ممکن است از عوارض دارویی از قبیل بیقراری ، تحریک پذیری ، خشکی دهان، نقصان حافظه ، تاری دید ، خواب آلودگی و لرزش ، رنج ببرند. آنها ممکن است احساس " مرگ ذهنی " کنند ، گویی که ذهن آنها بوسیله مه غلیظ و نفوذ ناپذیر احاطه شده است .
دانش آموزانی که با بیماری روانی مشخص مواجه می شوند ، درگیری های جدی نیز فراروی آنهاست . کاترین ویلینسکی ، مدیر طرح انجمن بهداشت روانی کانادا(1) می گوید: " بسیاری از جوانان در منزل به زمان نیاز دارند که با بیماری و درمانشان رویارو شوند و برای آنها مشکل است که به مدرسه بیایند." "به این دلیل که اعتماد به نفس آنها در هم شکسته است . اگر آنها در پیوستاری از مراقبت به درمان دسترسی یابند زندگی آنها کمتر دچار وقفه می شود."
1- Canadian Psychiatric Association
2- Dr. Stan Kutcher
یکی از مسائل دردناک بیماری روانی در میان جوانان ، خودکشی است . از میان عوامل منجر به مرگ در بین افراد 24-15 ساله کانادایی ، خودکشی دومین عامل محسوب می شود. مطابق با نظر انجمن روانپزشکی کانادا، تفکرات و رفتارهای خودکشی در ارتباط نزدیک با افسردگی به نوجوانان منتقل می شود.
مددجویان
" ما برای افرادی که در بین ما هستند و درحالیکه یک بیماری روانی دارند ، و در مبارزه با خود برای اتمام تحصیلات دبیرستانی هستند، نیازمند کمک هستیم ."
تحقیق انجمن بهداشت روانی کانادا نشان داد که وقتی که این دانش آموزان ، با دیگران همراهی می شوند ناکامی آنها دربین بقیه پخش می شود و آنها سبک تر می شوند.
هدف این تحقیق شکستن قبح بیماری روانی و مهیا کردن استراتژی های عملی برای کمک به دانش آموزان بود . " ما دریافتیم که دانش آموزان فقدان منابع حمایتی را احساس می کنند."
برای پر کردن خلاء منابع حمایتی ، انجمن بهداشت روانی کانادا " یک راهنمای دانش آموزی " و سایت اینترنتی را برای دانش آموزان راه اندازی کرد . این سایت هم برای تجربه دانش آموزان ، والدین ، معلمین و هم برای مشاورین جهت ارائه اطلاعات در مورد بیماری روانی و مشکلات سلامت روان و کمک جهت فائق آمدن بربیماری روانی در دبیرستان طراحی شده است .
نظر شما