نقش رسانه ها در تغییر تفکرات جوامع بشرى
یکى از موارد و محورهاى اصلى مطالعات جامعه شناسان وسایل ارتباط جمعى (رسانههاى گروهى) بررسى آثار و کارکرد این وسایل در دو سطح خرد و کلان مىباشد.
در مورد تاثیر رسانههاى گروهى بر زندگى فردى و اجتماعى انسانها به طور عمده سه نظریهى جامعه شناختى وجود دارد که عبارتند از:
1. برخى بر این باورند که میزان تاثیر گذارى رسانه بر زندگى انسان نامحدود است.
2. گروهى دیگر کارکرد رسانههاى گروهى را بى تاثیر مىدانند.
3. عدهاى معتقدند که تاثیر رسانههاى گروهى مشروط است و میزان تاثیر گذارى آن را در محدودهى شرایط محیطى ارزیابى مىکنند.
البته دیدگاهى افراطى در برخورد با رسانههاى گروهى مطرح بوده است که از زمینهى خاص فکرى و تجربههاى اجتماعى ویژه منبعث مىشود. برخى بر این باورند که وسایل ارتباط جمعى داراى چنان قدرتى هستند که مىتوانند نسلى تازه را براى اولین بار در تاریخ انسان پدید آورند. نسلى که با نسلهاى پیشین بسیار متفاوت است.
«لازار سفلد» در تبیین این دیدگاه مىنویسد:
«بسیارى تحت تاثیر همه جایى بودن وسایل ارتباط جمعى (1) و قدرت بالقوهى آنان به سختى هراسان شدهاند. در سمپوزیومى، یکى از شرکت کنندگان نوشت: قدرت رادیو را مىتوان با قدرت بمب اتم مقایسه کرد». (2)
برخى دیگر بر این عقیدهاند که وسایل ارتباط جمعى تاثیر چندانى بر مخاطبین خود ندارد. به نظر این دسته از اندیشمندان «دوران سبع» وسایل ارتباطى و با آن دوران رواج عقاید تند و اسناد اثرات جادویى و خارق العاده به وسایل ارتباط جمعى پایان یافته است. (3)
برآیند نهایى و دورى از افراط گرایى این است که وسایل ارتباط جمعى و ابزار اجتماعى - فرهنگى به معناى عالى آن است و از این جهت اثرات چشمگیرى بر جاى مىگذارند، اما این آثار نه آن چنان است که هیچ محدویتى نشناسد، یا آن که چنان ناچیز است که هیچ اعتنایى را شایسته نباشد، باید دید حدود تاثیر این وسایل چیست و در چه شرایطى این تاثیرات محدودیت مىیابند یا قویتشدنى هستند.؟
با تمام این اقوال، آن چه بدیهى به نظر مىرسد، آن است که به دور از آثار مثبت و منفى آن باید اذعان داشت که پیدایش دگرگونىهاى اجتماعى و تغییر ارزشهاى اجتماعى از مواردى است که در نتیجهى کارکرد رسانهها صورت تحقق به خود مىگیرند. از سوى دیگر این وسایل در فرایند تهاجم فرهنگى و مقابله با آن، جنگ روانى، استعمار ملتها در امر باز سازى و دستیابى به توسعه یافتگى، تحقق هدفهاى آموزشى به سرگرمى و غیره کاربرد مؤثرى دارند.
امروزه در عصر انفجار اطلاعات دیگر این حقیقتبه خوبى اثبات شده است که از نظر کارکردهاى آموزشى، رسانهها سهم و نقش قابل ملاحظهاى در انتقال میراث فرهنگى و فکرى بشرى در میان ملل و انسانها دارا هستند.
در واقع با ظهور وسایل ارتباط جمعى پیشرفته، فرایند آموزش از انحصار مدرسه و آموزشگاهها خارج شده و جهان پهناور به عرصهى آموزش تبدیل گردیده است. در این فرایند وسایل ارتباط جمعى، محدودیتهایى از قبیل مکان و زمان، محدودیتسنى، محدودیتهاى اقلیمى و... از میان برداشته شده و در زمینهى سیاست و حکومت، همان گونه که رسانهها بر تصمیمات سیاست مداران و هیات حاکمه اثر مىگذارند، به منزلهى ابزارى در دستحکومتها داراى کاربرد و کار آمدى محورى هستند.
با مراعات و لحاظ کردن جنبههاى مثبت و منفى کارکرد رسانههاى گروهى، این پدیده مىتواند از یک سو سبب وحدت، همبستگى و وفاق ملى شود و از سوى دیگر حکومتها مىتوانند از این پدیده در ایجاد همگونى، جهت دهى افکار عمومى و هماهنگ سازى نظریات تودهى مردم و جامعه نسبتبه نظام سیاسى و کارکردهاى آن استفاده کنند، به طورى که در نظامهاى استکبارى، صدا و سیما و مطبوعات، ابزارى قوى و مؤثر براى بیعت گرفتن از مردم و جامعه مىباشند.تا آن جا که از مطبوعات که مهمترین و بارزترین وسایل ارتباط جمعى استبه عنوان «رکن چهارم» یاد مىشود.
بنابراین در تقسیم سه گانه مىتوان کارآمدى این پدیدهها را در موارد ذیل مشاهده کرد:
1. عامل انتقال ارزشها و هنجارهاى فرهنگى؛
2. ساماندهى ارتباط خانواده و فرد با دنیاى خارجى؛
3. تاثیر گذارى بر نهادهاى سیاسى اجتماعى جامعه.
بر این اساس حیات سیاسى اجتماعى بشر امروز به شدت تحت تاثیر رسانههاى گروهى قرار دارد. با در نظر گرفتن این واقعیت مسلم که پیامهاى رسانهها هرگز از جنبههاى سازنده و مخرب خالى نبوده، ضرورى استبه مطالعه و بررسى پدیدهى ارتباطات و آثار و کارکردهاى آن بیش از پیش پرداخته شود.
اهمیت این کار از آن جهت است که رسانههاى گروهى با کارکرد خود، و با استقاده از دو عنصر اطلاعات و پیام، به صورت امواج صوتى تصویرى و غیره با هم در نو دیدن مرزها بر افکار و اذهان انسانها اثر نهاده و به کنشها و رفتارهاى فردى و اجتماعى آنها جهت مىدهند. پیامهایى که در قالب امواج صوتى، تصویرى و یا کتاب و یا مجله در جهان امروز انتشار مىیابد در برخى موارد سبب ظهور و شکلگیرى حوادث، رخدادها و رویدادهاى سیاسى مهمى در واحدهاى سیاسى و در عرصهى کشورها و حتى جهانى مىگردند. به عنوان مثال تولید و نمایش یک فیلم سینمایى، یا یک مقاله و یا یک کتاب که جنبهى توهین به اعتقادات و باورهاى دینى یک آیین را دارد، در فاصلهى کوتاهى به یک پدیدهى سیاسى مهم تبدیل مىگردد.
تنوع و گستردگى ارتباطات در عصر کنونى
از ویژگىهاى عصر حاضر، ماشینى شدن زندگى، افزایش جمعیت، تقسیم کار و مشاغل، تخصصى شدن فعالیتها، بسط و گسترش حوزههاى مشاغل و حرف، تنوع امکانات بهره ورى و...است.
در چنین دنیایى رسانههاى گروهى و ارتباطات از نقش حیاتى در زندگى بشر برخوردار بوده و در عین حال متنوع و گسترده مىباشند. برخى از شناخته شدهترین و شاخصترین انواع ارتباطات عبارتند از: ارتباطات سازمانى (ادارى)، ارتباطات اقتصادى، ارتباطات مدیریتى و بالاخره ارتباطات سیاسى.
ارتباطات سازمانى در فعالیتهاى مؤسسات و سازمانها بر قرار است؛ ارتباطات اقتصادى محدود به قلمرو فعالیتهاى اقتصادى است؛ ارتباطات مدیریتى در شاخههاى صنعتى، مدیریت تجارى و مدیریت آموزشى و مدیریتسیاسى جریان دارد. ارتباطات سیاسى نیز به حوزهى مملکت دارى، ارتباط میان حکومت، شهروندان و کشورها با یکدیگر مربوط مىشود.
سازمان یونسکو وسایل ارتباط جمعى را به صورت ذیل طبقه بندى کرده است:
1. وسایل ارتباط رودررو؛
2. وسایل ارتباط محلى، منطقهاى و گروهى؛
3. وسایل ارتباط جمعى.
بررسى جایگاه رسانههاى عمومى در قبل و بعد از انقلاب اسلامى
با نگاهى به رسانههاى گروهى و انواع آن در دوران قبل و بعد از پیروزى انقلاب اسلامى مىتوان کارکردهاى آنها را در تغییرات جوامع بشرى به خوبى دریافت.
- کار کرد سینما
به عنوان مثال، ورود سینما به ایران از دوران حکومت پهلوى مصادف بود با پیروى و تقلید از حال و هواى فیلمهاى غربى و.... کسانى که متولى این حرفه بودند، نه حس مسؤولیت دینى داشتند و نه عرق ملى، بلکه بعضا نسبتبه اسلام نیز از خود ضدیت نشان مىدادند. (4)
عمل کرد مخرب و منفى سینما در این برهه از تاریخ ایران موجب شد تا نوعى مخالفت اجتماعى نسبتبه این پدیده در جامعهى ایران به وجود آید و خانوادههاى مذهبى و اصیل، روحانیون آگاه و بیدار به مخالفت جدى با سینما برخیزند.
آلودگى سینما به ابتذال و فحشا و اشاعهى فرهنگ غربى، علماى دین را بر آن داشت تا فتواى شرعى علیه سینما صادر کنند. شیخ فضل الله نورى آن را وسیلهاى جهت تخدیر و عامل نوظهور غرب براى رسوخ در اعتقادات ملت ایران دانست.(5)
- بررسى کارکرد مطبوعات
با نگاهى به مطبوعات قبل از انقلاب مىتوان به این نکته پى برد که یکى از عناصر (لاینفک فیلمهاى سینما) صحنههاى مبتذل و اشاعهى مسایل ضد اخلاقى بود و نویسندگان فیلم نامه از درک احساسات و نیازهاى واقعى جامعهى ایران عاجز بودند.
اصل در راه اندازى این پدیده در عصر پهلوى در حقیقت آن بود که کوشش مىشد تا افکار عمومى را از مسایل اساسى مملکت منحرف ساخته و مردم را به صورت مصرف کنندگان انفعالى ارزشها و عادات غربى در آورند.
خوشبختانه با پیروزى انقلاب اسلامى و با تغییر معیارهاى ارزش حاکم بر تمامى رسانههاى گروهى؛ از جمله سینما، فرهنگ ضد ارزش حاکم بر سینماها کنار گذاشته شد و این رسانه عهدهدار رسالتسنگین و خطیر؛ یعنى معرفى و تبلیغ ارزشهاى اسلامى شد. در مقدمهى قانون اساسى جمهورى اسلامى راجع به رسانههاى گروهى کشور آمده است:
«وسایل ارتباط جمعى بایستى از جهت روند تکاملى انقلاب اسلامى در خدمت اشاعهى فرهنگ اسلامى قرار گیرد، در این زمینه از برخورد سالم اندیشههاى متفاوت بهره جوید و از اشاعه و ترویجخصلتهاى تخریبى و ضد اسلامى جدا پرهیز کند». (6)
همین محتوى از اصل 175 قانون اساسى استنباط مىشود که در آن اصول، خط مشى اهداف و وظایف رسانههاى گروهى تعیین گردیده است. (7)
نمونهى دیگر کارکرد رسانههاى گروهى، مسالهى مطبوعات است. این پدیده براى نخستین بار در دوره قاجار به دستور عباس میرزا وارد ایران شد.
این رسانه هم متاسفانه در بدو ورود و در مرحلهى شکلگیرى خود، در شرایط نامطلوب تقلید سطحى از غرب و بىتوجهى به هویت ملى تکوین یافت.
نسل اولیهى مطبوعات کشور به شدت تحت نفوذ حکومتهاى استبدادى وقتبودند و جز نقش جارچى و زبان یکطرفهى حکومت نقش دیگرى را ایفا نمىکردند.
سال 1357 شمسى را سال طلایى مطبوعات ایران نامیدهاند؛ زیرا در این سال حدود چهار صد نشریه منتشر شد که شروعى هتحضور مطبوعات در خدمتبلوغ فکرى، آگاهىهاى سیاسى و اجتماعى جامعهى ایران محسوب مىشد.
جمعبندى و نتیجهگیرى
رسانههاى گروهى، علاوه بر این که در فرآیند ارتباطات و جابه جایى اطلاعات در درون جامعه و ملل سهیم هستند، مىتوانند با کارکرد خویش در عرصههاى سیاسى، فرهنگى و اقتصادى به موازات تحولات عمیق در نهادهاى سیاسى، اجتماعى، فرهنگى و دگرگونى باورها و ارزشهاى مسلم جامعه کار ساز بوده و به عنوان یک دانشگاه عمومى در راستاى شکوفایى و اعتلاى فرهنگ جامعه به فعالیتبپردازند و زبان هدایتخویش را به کار بسته و جامعه را به سمت و سوى مطلوب هدایت نمایند.
پىنوشتها:
1. Ubiguity.
2. Lazarsfeld (P.F) merton (R.K.) mass Cummunication popular and organized social action, P. 492.
و نیز ر.ک: کازنو (ژان) جامعهشناسى وسایل ارتباط جمعى، ترجمه باقر ساروخانى و منوچهر محسنى، ص 45.
3. Lazarsfeld (P.F) merton (R.K.) op.cit, P : 494.
4) اغلب کسانى که در صنعت ایران پیشگام بودهاند، یا فرنگ رفته و تربیتشدهى غرب بودند یا غیر مسلمان، نظیر روسىخان که از پدرى انگلیسى و مادرى تاتار روس متولد شده بود و اوهانیان ارمنى که از روسیه به ایران بازگشته بود به تقلید از غرب به فیلم سازى پرداخت.
(کیهان شماره 14469، 9 / 2 / 71).
5) همان.
6) حقوق اساسى و ساختار حکومت جمهورى اسلامى، قاسم شعبانى، ص 260، انتشارات اطلاعات، چاپ اول، 1363.
7) قانون اساسى جمهورى اسلامى / وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامى، چاپ اول، 1368.
منبع: سایت ای رسانه ۱۳۸۵/۰۶/۱۹
نویسنده : محمد مهدى بهداروند
نظر شما