موضوع : پژوهش | پایان نامه

فهم مفهوم طلب مبتنی بر هرمنوتیک قرآنی و استلزام آن برای شایستگی‌های تربیتی


کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: امیر فرخنده استاد راهنما: رمضان برخورداری استاد مشاور: سوسن کشاورز
دانشگاه خوارزمی، دانشکده روانشناسی
چکیده

بکارگیری هرمنوتیک‌قرآنی‌ مبتنی بر گفتمان سنتی در عرصه تعلیم و تربیت، بحث محکم و دقیق، و از جمله مسائل حل‌نشده‌ می‌باشد. مسئله در یک بیان جزئی‌تر عبارت است از اینکه، حافظه محوری، انباشت اطلاعات، عدم تعامل برای فهم و بی مهارتی، مسئله‌ها و معضلات اساسی نظام ‌آموزش و پرورش جمهوری اسلامی ایران را تشکیل می‌دهد که یکی از چرخش‌های اساسی برای حل این مسائل کسب شایستگی‌های تربیتی می‌باشند(مبانی سند تحول جمهوری اسلامی ایران، 1390، ص: 416) در نتیجه در راستای سند تحول بنیادین جمهوری اسلامی ایران و با توجه به اهمیت یافتن مسئله معنا در فضای تربیتی قرن‌ بیست و یک، اگر بخواهیم در تعلیم و تربیت تمرکز را از دادن اطلاعات برای تربیت‌یافتگی برداریم و شایستگی‌‌ها را در کانون توجه آموزش و پرورش قرار بدهیم، چه شایستگی‌های هرمنوتیکی(خصیصه‌ها و مهارت‌های هرمنوتیکی)را می‌توان براساس دیدگاه هرمنوتیکی قرآن کریم، برای تعلیم و تربیت ارائه کرد؟. پژوهش حاضر با نظر به مطالعات قرآنی در پی آن است پاسخی درخور برای مسئله‌های اساسی مطرح شده، فرآهم آورد و برای صورت پذیرفتن چنین اقدامی پژوهش حاضر در پی آن است که با تکیه بر گفتمان سنتی هرمنوتیک قرآنی و با رجوع به تفسیر المیزان علامه طباطبایی که در ذیل این گفتمان قرارمی‌گیرد، مفهوم طلب به منزله‌ی عنصری هرمنوتیکی در قرآن کریم را براساس تفسیر المیزان گزارش کند و سپس مورد تحلیل تربیتی قرار دهد تا مبتنی بر تحلیل‌های تربیتی صورت گرفته بررسی شود چه شایستگی‌های تربیتی را می‌توان استنتاج کرد و منظور از شایستگی‌های تربیتی آن خصیصه‌ها و مهارت‌های هرمنوتیکی هستند که در ذیل تفکر قرار می‌گیرند.

نظر شما