دارالتربیه ارومیه (سطوتیه)
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان غربی

دارالتربیه ارومیه (سطوتیه)

در تابلوی موجود روی عکس­های باقیمانده از این مدرسه نوشته شده است: دارالتربیه سطوتیه -تاریخ 18 برج قوس 1301ق

دارالتربیه ارومیه یکی از محل­هایی بود که در سال 1340ق/1301ش زیر نظر حاج سطوت السلطنه (فرماندار ارومیه) به صورت شبانه ­روزی دایر گردیده و اطفال یتیم و بی سرپرست پس از بلوای ارومیه را در آن جای دادند. هزینه این مکان از محل عواید کلیه محمولات ارومیه به قرار هر پوطی یک عباسی تأمین می­شد. دارالتربیه زیر نظر کمیسیونی اداره می­شد که اعضای آن عبارت بودند از: موسی آقا(رئیس التجار)، معتمدالوزاره، حسین خان (بیگلربیگی)، شمس الاسلام مدنی، حاجی رسول و محمد تمدن.

حسب اعلام آقای تمدن در این مرکز یک باب مدرسه 5 کلاسه شبانه روزی وجود داشته که طبق برنامه وزارت معارف انجام وظیفه می­نمود. لذا این مدرسه را نیز می­توان در لیست مدارس اولیه قرار داد.

در این مدارس قبل از آنی که حرفی از مدارس صنعتی و حرفه­ای باشد، چند نفر استاد حرفه­های مختلف جهت آموزش­های صنعتی استخدام شده بودند. حتی کارگاه قالی بافی نیز داشته و میرزا علی اصغر خان طبیب النظام را به سمت پزشک در دارالتربیه استخدام کرده بودند.

منابع: آرشیو عکس و اسناد بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی
نگاهی به تاریخ آموزش و پرورش ارومیه (آقای حسین غفای - با سپاس از ایشان) و با سپاس از آقای فرامرز جهانگیری (ارایه عکس خانوادگی)

نظر شما