سالنامه دبیرستان شاهدخت پهلوی رضایئه
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان غربی

سالنامه دبیرستان شاهدخت پهلوی رضایئه

اين دبيرستان از شهريور سال 1313 در دوره رياست آقاي تقي رهبر به عنوان رئيس معارف چهار كلاسه شد و مديريت اين دبيرستان را بعد از خانم نيكخو ، خانم نادره امين بر عهده گرفتند و از شهريور سال 1314 ش دبيرستان مذكور تكميل و رسماً پنج كلاسه شد  . اين دبيرستان در سال تحصيلي 1314-1315 نيز شش نفر فارغ التحصيل داشته است.

دبیرستان شاهدخت که از ابتدا در یکی از ساختمانهای خریداری شده از آمریکائیها و در کوی ارک(بسیج کنونی)  استقرار داشته است که پس از انقلاب اسلامی به «لعیا» تغییر نام داد. درباره سالنامه دبیرستان شاهدخت پهلوی گفتنی است:

انتشار سالنامه ها در ایران، تقریبا از آغازین سال های حکومت پهلوی ها در ایران (1304 شمسی) گسترش یافته است. در حکومت پهلوی اول(رضا شاه) سالنامه های بسیاری منتشر شدند. شهرستان های ایران برای اولین بار در این زمان صاحب سالنامه  رسمی شد ند. دانشکده ها و مدارس نخستین سالنامه های شان را  که اخبار و رویدادهای یکساله مدارس را در برداشت، منتشر کردند.  سالنامه"دبیرستان شاهدخت پهلوی رضایئه" نیز از مهم ترین سالنامه های منتشر شده در این سالها بوده است.این سالنامه توسط انجمن که در اوایل فروردین 1315ش به ریاست خانم محترم والی زاده و به همراه چهارتن دیگر بنام های حوریه فتاحی، راضیه حریریف همایون تاج حریری و شمس سعید آماده چاپ و در دوره تحصیلی 1315-1316 ش منتشر گردید.

این سالنامه هم اکنون در بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی (33447329) قابل دسترسی محققین و دانشجویان محترم می باشد.

منابع: مرکز اسناد و آرشیو عکس بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی

و سالنامه نگاری در ایران، سیدفرید قاسمی

نظر شما