مصطفی شیرزاد، نقاش برجستۀ بوکانی
موضوع : ایران‌شناسی | آذربایجان غربی

مصطفی شیرزاد، نقاش برجستۀ بوکانی

مصطفی شیرزاد، نقاش برجستۀ کُرد است که در 31 خردا د ماه۱۳۲۰ ش در شهر مهاباد متولد شد. او یکی ازنوادگان فیض‌الله‌بیگی و یکی از طوایف آنها محسوب می‌شود. استاد شیرزاد در بیان خاطرات آن دوران چنین می‌گوید: «"نقاشی در پنج سالگی در من تولد یافت. خطوطی بدون هدف می‌کشیدم و در اثر تکرار، این خطوط شکل‌های خاصی به خود گرفت. ماموستا فیض اله خان از هفت سالگی استعداد مرا شناخت و تحت آموزش خودش گرفت".»
شیرزاد، نقاشی‌را جدی‌تر پی می‌گیرد و به علت انتقال پدرش در سال 1328 به تبریز کوچ می‌کند به دنبال آنکه فیض اله خان ناهید بعد از دو دوره نمایندگی مردم سقز در مجلس شورای ملی فراغت می‌یابد و به زادگاه خود باز می‌گردد، شیرزاد نیز در فصول تابستان به سقز می‌آید و آموزش نقاشی را در روستای »قوله بلاغی« -مابین سقز و بوکان- پی می‌گیرد. رشد چشمگیر استاد شیرزاد در زمینه نقاشی، به گونه‌ای است که در سال 1338 در بین دانش‌آموزان آذربایجان شرقی و غربی رتبه اول و سال بعد نیز در استان آذربایجان غربی نیز رتبه اول را به دست آورد. در اردوی سراسری رامسر نیز در همان سال رتبه سوم کشور را کسب کرد و به گفته خودش نقشی مهم در پیشرفت او داشت.
یک سال بعد از استخدام در کارخانه قند پیرانشهر و انتقالش به سازمان اقتصاد و دارایی، از طریق بورسیه به بلژیک رفت و فرصتی شد تا در آنجا با آثار نقاشان اروپایی همچون "»رامیرند"« و نیز سبکهای مختلف نقاشی آشنا شود؛ اما خود سبک های رئالیسم، ناتورالیسم و رمانتیسم را می‌پسندد و این سبکها را برای انتقال اندیشه‌های بومی نگاری مناسب می‌بیند.
استاد در سال 1354 به اداره فرهنگ و هنر مهاباد منتقل و کارشناس نقاشی و مجسمه‌سازی شد. او در این مدت همچنین در شهرهای ارومیه و مهاباد نقاشی و طراحی را تدریس می‌کرد.
او مدتی کوتاه هنر آواز و تئاتر را نیز دنبال کرد که نتیجه آن آشنایی و همنشینی با استادانی چون »"سید رحیم قریشی"«، »"محمد ماملی"«، »"عزیز شاهرخ"« و »"محمد ناهید"« و دیگران بود.
وی در سال 1362 سرانجام به بوکان بازگشت و مدت 17 سال ریاست اداره دخانیات این شهر را عهده دار بود و در سال 1379 بازنشسته شد. در تمام سالهای کاری و به ویژه بعد از فراغت از کار، نقاشی را چون بخشی و بلکه عین زندگی پنداشته و آن گونه که برای سیروان می‌گوید، دوست دارد تا آخرین لحظه عمر نقاشی را دنبال کند. معروفترین سبک‌های کاری شیرزاد ناتورالیسم، رئالیسم، رومانتیک و امپرسیونیسم است.

در روز چهارشنبه 29 اردیبهشت 1395 مراسمی بزرگداشتی برای استاد شیرزاد از سوی شورای شهر و شهرداری بوکان با حضور رادفر  معاون سیاسی استانداری ، فرماندار شهرستان بوکان ، اعضای شورای اسلامی شهر ، سرپرست شهرداری بوکان و جمع کثیری از ادیبان و هنرمندان  برگزار شد، و  از هنرمند نقاش بوکانی  مصطفی شیرزاد به پاس یک عمر خدمت در عرصه هنر ، تجلیل و قدردانی شد .

منبع: آرشیو عکس و اسناد بنیاد ایران شناسی شعبه آذربایجان غربی

سایت شهردای بوکان  و کتاب: بوکان در سده بیستم(رحمان محمدیان)،و سایت انجمن ادبی هنری مستوره بوکانی

 

نظر شما