سیداسماعیل موسوی‌پور
موضوع : دانشنامه | م

سیداسماعیل موسوی‌پور

دانشجوی دکترای رشته علم اطلاعات دانشگاه آزاد همدان
گرایش مدیریت اطلاعات
مدیر موسسه فرهنگی هنری همیاران پژوهش و دانش شیدوش
از مدرسان حوزه علم اطلاعات

سوابق تحصیلی:
1.    دیپلم: رشته تجربی، مازندران، بهشهر، دبیرستان علامه طباطبائی، 1377
2.    پیش¬دانشگاهی: رشته تجربی، مازندران، بهشهر، پیش¬دانشگاهی دکتر امیدی، 1378
3.    فوق دیپلم، میکروبیولوژی، قم، دانشگاه آزاد اسلامی، 1381
4.    کارشناسی، کتابداری و اطلاع رسانی، قم، دانشگاه علمی و کاربردی، 1389
5.    کارشناسی ارشد: علم اطلاعات و دانش¬شناسی، علوم تحقیقات، 1392
موضوع پایان¬نامه:
بررسی امکان پیاده‌سازی الگوی مفهومی ملزومات کارکردی پیشینه‌های مستند (اف. آر.اِی.دی.) در نرم‌افزارهای کتابخانه‌ای ایران
"The Feasibility of Implementing “Functional Requrements for Authority Data (FRAD)” in Iranian Library Softwares"
6.    دکتری: مدیریت اطلاعات، دانشگاه آزاد اسلامی واحد همدان، قبولی در امتحان جامع،در حال نوشتن رساله
موضوع رساله:
طراحی نگاشت قالب فراداده‌ای یونی مارک با فرانمای تولید داده ساختارمند و اعتبارسنجی آن
"Designing a Crosswalk between UNIMARC to Schema.org and Validating It"


مهارت¬ها و تجارب کاری:
1.    آشنایی با مجموعه Office
2.    آشنایی با کدنویسی و زبان برنامه نویسی html
3.    داوری مقاله
4.    استاندارهای جدید حوزه کتابداری و اطلاع¬رسانی
5.    اجرای طرح تمرکز نرم¬افزارهای کتابخانه¬ای
6.    اجرای طرح تمرکز در سازماندهی اطلاعات و آرشیو منابع دیجیتال
7.    مجموعه¬سازی (انتخاب، سفارش، تهیه، وجین، مبادله و اهداء)
8.    سازماندهی (فهرست¬نویسی توصیفی و تحلیلی، نمایه¬سازی، مستندسازی، رده¬بندی)
9.    روش تحقیق
10.    ساختمان و تجهیزات نوین کتابخانه¬ها
11.    خودکارسازی کتابخانه¬ها (کتابخانه بدون کتابدار)
12.    رفتارهای  اطلاع¬یابی
13.    راه¬اندازی کتابخانه¬های پژوهشی و آموزشی
14.    راهبری، نگهداری و پشتیبانی سرورهای کتابخانه¬ای
15.     آشنایی با نرم¬افزارهای بودجه¬ریزی عملیاتی
16.     آشنایی مختصری با مباحث حقوقی (حل مشکلات و دعاوی خانوادگی و تقسیم ارث)
17.    شرکت در همایش "حوزه انقلابی؛ مسئولیت¬های ملی و فراملی
18.    شرکت در همایش "هر کتابخانه یک رصدخانه"
19.    شرکت در همایش "نظام¬های معنایی و تولید دانش در کتابخانه¬های دیجیتال"
20.    شرکت در همایش "استانداردها و پروتکل¬ها؛ بستر پیاده¬سازی شبکه¬های اطلاعاتی"
21.    شرکت در همایش "اطلاعات، محتوا و دانش سه مفهوم کاملا متفاوت"
22.    شرکت در سومین کنگره سالانه متخصصان علوم اطلاعات ایران
23.    شرکت در سمینار علمی – آموزشی "جستجوی معنایی و نیاز به ساختارهای جدید اطلاعاتی (FRBR, RDA)
24.    سخنران و مجری در مسجد، مدرسه، دانشگاه
پروژه¬ها:
1.    مدیریت پروژه سازماندهی اشیاء محتوایی "مدرسه علمیه آموزش¬های کوتاه مدت"
2.    مدیریت پروژه سازماندهی اشیاء محتوایی "مدرسه علمیه جامعه¬الرسول گرگان "
3.    مدیریت پروژه سازماندهی اشیاء محتوایی "مدرسه علمیه بنت¬الهدی "
4.    مدیریت پروژه سازماندهی اشیاء محتوایی "مدرسه علمیه آموزش زبان "
5.    مدیریت پروژه سازماندهی اشیاء محتوایی "مجتمع محمد امین (جامعه¬العلوم سابق) "

مشاوره¬ها:
1.    مشاوره در انتخاب نرم¬افزارهای سازماندهی اطلاعات
2.    مشاوره در انتخاب نرم¬افزارهای آرشیو منابع دیجیتال
3.    مشاوره در نحوه سازماندهی اطلاعات
4.    مشاوره در نحوه آرشیو منابع دیجیتال
کارگاه¬ها و دوره¬های آموزشی:
1.    تایپ و حروف¬نگاری
2.    گذراندن دوره ICDL
3.    شبکه، سخت¬افزار و نرم¬افزار
4.    کارور رایانه
5.    مفاهیم پایه فناوری اطلاعات
6.    
7.    آشنایی با شیوه¬های مقاله¬نویسی
8.    زبان برنامه نویسی Html
9.    آموزش مدیریت اطلاعات علمی با استفاده از نرم افزار اندنوت
10.    نمایه¬سازی کتاب
11.    فرآیند و فنون تصمیم¬گیری اجرایی
12.    بودجه¬ریزی عملیاتی
13.    قواعد توصیف و دسترسی به منابع RDA: استاندارد نوین سازماندهی اطلاعات
14.    شیوه نگارش مقاله تحقیقی
15.    زیرسیستم¬های مدیریت اصطلاحنامه و منابع دیجیتال نرم¬افزار کتابخانه دیجیتال آذرخش
16.    جستجوی فوق پیشرفته در موتورهای کاوش
17.    فهرست¬نویسی منابع الکترونیکی
18.    بانک¬های اطلاعاتی
19.    آشنایی با فرآیند مجموعه¬سازی در کتابخانه¬های دیجیتال
20.    گوگل اسکالر
دوره¬های تدریس شده:
1.    نرم¬افزارهای کتابخانه¬ای
2.    فهرست¬نویسی و رده¬بندی کنگره
3.    تایپ و حروف¬نگاری
4.    وان نوت
5.    سواد اطلاعاتی
6.    نحوه اطلاع¬یابی با موتورهای کاوش
7.    آشنایی با ابزارها و مهارت¬های پیشرفته اطلاع¬یابی
8.    بانک¬های اطلاعاتی
9.    مدرس دوره¬های ضمن خدمت در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
10.    آشنایی با مفاهیم بهاء تمام شده، بودجه¬ریزی عملیاتی و پیاده¬سازی آن در سازمان
11.     آموزش نرم¬افزار ساتع و پنکو از مجموعه نرم¬افزارهای بودجه¬ریزی عملیاتی
12.    برگزاری کارگاه در سازمان کتابخانه¬ها، موزه¬ها و مرکز اسناد آستان قدس رضوی با عنوان:
نگاهی کاربردی به ملزومات کارکردی پیشینه های کتابشناختی و مستندات
Functional Requirements for Bibliographic Records (FRBR)
Functional Requirements for Authority Data (FRAD)
Functional Requirements for Subject Authority Data (FRSAD)
دوره¬های مدیریتی:
1.    مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری تک منظوره همیاران عصر طلایی دانش تاکنون
2.    رئیس هیات مدیره و مدیرعامل موسسه فرهنگی هنری چند منظوره همیاران پژوهش و دانش شیدوش تاکنون
3.    موسس و مدیر گروه علمی نمایه¬سازی با نظارت جناب آقای دکتر سید مهدی طاهری عضو هیات علمی و رئیس کتابخانه مرکزی دانشگاه علامه طباطبایی با محوریت نمایه¬سازی آثار علمی حضرت آیت¬الله جوادی آملی (زید عزه)
4.    مدیر کتابخانه دیجیتال جامعه¬المصطفی
5.    رئیس مرکز اسناد و کتابخانه مرکزی بنیاد بین¬المللی علوم وحیانی اسراء
6.    رئیس اداره کتابخانه، اسناد و مدارک علمی پژوهشگاه علوم وحیانی معارج
7.    مسئول فنی کتابخانه دیجیتال پژوهشگاه جامعه المصطفی (ص) العالمیه
8.    مسئول واحد اطلاع¬رسانی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
9.    مسئول کتابخانه¬های تخصصی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
10.    مسئول سازماندهی و مجموعه¬سازی پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی
لوح¬ها و تقدیرنامه¬ها:
1.    تقدیرنامه از رئیس دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم
2.    تقدیرنامه از رئیس پژوهشگاه بین¬المللی المصطفی (ص)
سوابق همکاری با سازمان ها و ادارات:
1.    همکاری با کانون قرآن و عترت، امور فوق برنامه و دفتر نهاد نمایندگی مقام معظم رهبری در دانشگاه¬ها در دانشگاه آزاد اسلامی واحد قم
2.    همکاری با مدرسه علمیه ولی عصر تحت اشراف حضرت آیت¬ا... العظمی لاریجانی (زیده عزه) اوایل دهه 80
3.    مشاوره کتابخانه مجمع حکمت اسلامی
4.    مشاوره با موسسه امام خمینی (ره) جهت نحوه اسکن و آماده سازی منابع دیجیتال
5.    مشاوره با برخی از کتابخانه¬های قم، مازندان، اصفهان، مشهد، گرگان، ایرانشهر
6.    نظارت بر راه¬اندازی و کتابخانه واحد آمل بنیاد بین المللی علوم وحیانی اسراء و نظارت بر سازماندهی اشیاء محتوایی آن.
7.    همکاری با جامعه¬مصطفی (ص) العالمیه (کتابخانه دیجیتال متمرکز و کتابخانه¬های فیزیکی مختلف در شهرهای قم، اصفهان، مشهد، گرگان)
8.    همکاری با مرکز جهانی علوم اسلامی
9.    همکاری با دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (اداره توسعه سیستم¬های سازمانی، اداره بودجه¬ریزی عملیاتی، اداره ارزیابی)
10.    همکاری با پژوهشگاه علوم و فرهنگ اسلامی (اداره کتابخانه¬ها و اسناد)
کرسی، طرح، کتاب و مقاله:
1.    ناقد در کرسی  ترویجی با عنوان "استانداردهای سازماندهی اطلاعات" (تاییدیه شورای عالی انقلاب فرهنگی)
2.    طرح تمرکز نرم¬افزارهای کتابخانه¬ای
3.    طرح تمرکز در سازماندهی اطلاعات و آرشیو منابع دیجیتال
4.    طرح توسعه نرم¬افزارهای مرتبط با بودجه¬ریزی عملیاتی در دفتر تبلیغات اسلامی حوزه علمیه قم (درحال انجام)
5.    ناظر طرح کتابخانه دیجیتال گروه اشاعه اطلاعات، پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی
6.    تصویب طرح سامانه رصد فعالیت¬های قرآنی کشور در شورای توسعه فرهنگ قرآنی وابسته به شورای عالی انقلاب فرهنگی
7.    چاپ مقاله "کتابشناسی تربیت دینی" در فصلنامه "کودک، نوجوان و رسانه" وابسته به مرکز پژوهش¬های اسلامی صدا و سیما
8.    نویسنده همکار در تالیف کتاب "فهرست¬نویسی رایانه¬ای: مفاهیم، شیوه¬ها، و کاربرد نرم¬افزارهای رایانه¬ای در سازماندهی اطلاعات" (در فصل نرم¬افزارهای رایانه¬ای)
عضویت در گروه¬ها:
1.    عضو گروه اشاعه اطلاعات و دانش (پژوهشکده مدیریت اطلاعات و مدارک اسلامی)
2.    عضو هیات موسس موسسه فرهنگی هنری تک منظوره همیاران عصر طلایی دانش
3.    عضو هیات موسس موسسه فرهنگی هنری چند منظوره همیاران پژوهش و دانش شیدوش
4.    عضو ناظر شورای نگهبان در انتخاب مجلس
 

نظر شما