موضوع : پژوهش | مقاله

با تصویب لایحه برخورد با متخلفان بازار داغ برچسب های تبلیغاتی از رونق می افتد


قصه پرغصه برچسب های تبلیغاتی در کلانشهر 700 کیلومتری تهران، قدمتی دراز دارد و حداقل در یک دهه اخیر، بارها از سوی رسانه ها و مسئولان شهری ورق خورده و همچنان نیز ادامه دارد.
در سال های اخیر گلایه های شهروندان تهرانی از نصب برچسب هایی که به اسم تبلیغات برای خدمات شهری، چهره شهر را زشت می کند، تمامی نداشته و با وجود هزینه هایی که برای پاکسازی این گونه تبلیغات می شود، باز هم بر در و دیوار شهر خودنمایی می کنند.
این روزها و با نزدیک شدن به روزهای گرم تابستان، تنور نصب برچسب های تبلیغاتی در شهر نیز گرم تر شده و بار دیگر برچسب های تبلیغاتی به سیمای شهر هجوم آورده است.
هجوم برچسب ها، همزمان با سیل گسترده تبلیغات تراکتی و کاغذی در لابلای در منازل و واحدهای اداری و پارکینگ ها بوده که بی نظمی تبلیغاتی، شهر را فرا گرفته است.
مسئولان شهری اگرچه مدعی اند به تناوب، پاکسازی برچسب های تبلیغاتی را انجام می دهند، اما چهره شهر همچنان مملو از برچسب هایی است که حقوق شهروندی را نقض و هزینه های بیت المال در پاکسازی آنها صرف می شود.
کارشناسان شهری ضعف های قانونی و خلأهای حقوقی موجود در برخورد با متخلفان را عامل اصلی تداوم قصه برچسب های تبلیغاتی می دانند و البته در این میان برخوردهای نه چندان کارآمد شهرداری و اجرای طرح های مقطعی برای پاکسازی برچسب های نیز کم اثر نیست.

قوانین بازدارنده نیست
ماده 92 قانون شهرداری ها، تبلیغات بر روی معابر شهر به جز در اماکنی که شهرداری آنها را مجاز شناخته ممنوع کرده است و متخلفان از این امر خاطی و تعدی کننده به حقوق عمومی و قانون محسوب می شوند.
اما سودجویی برخی افراد، ضعف آگاهی های شهروندی و از همه مهمتر عدم بازدارندگی این قانون سبب شده تا تخلفات نصب تبلیغات بر پیکره شهر ادامه داشته باشد.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران، انجام کار حقوقی را از جمله راهکارهای مناسب برای جلوگیری از نصب تراکت ها و برچسب های تبلیغاتی بر روی در و دیوار شهر می داند.
«مهدی چمران» تاکید کرد: برای پایان دادن به این معضل اجتماعی پیش آمده باید پیشنهادات و دیدگاه های مختلف ارایه و بررسی شود.
رئیس شورای اسلامی شهر تهران خاطر نشان کرد: تاکنون بحث های زیادی در این خصوص انجام شده لذا باید بحث حقوقی آن نیز مطرح شود.
چمران همچنین تعیین مجازات لازم و برخوردهای قانونی با افراد متخلف را از جمله دیگر راهکارهای لازم برای کاهش این امر ذکر کرد.

برچسب های متنوع تبلیغی
تخلیه چاه، لوله بازکنی، تاکسی سرویس شبانه روزی و... برچسب های تبلیغاتی است که در سیاهی شب تهران از دیوار تا درهای منازل را درمی نوردند و در روشنایی روز آه از نهاد صاحب خانه ها برمی آورد.
نزدیک به 900 هزار ورودی منازل مسکونی در تهران وجود دارد که از سال ها پیش به این سو افراد بسیاری که در زمینه های مختلف اعم از لوله کشی، تخلیه چاه، آژانس و... به خدمات رسانی به شهروندان مشغول هستند، روش برچسب زدن را برای تبلیغات خود برگزیده اند و از این ورودی ها برای تبلیغات خود استفاده می کنند.
خدمات دهندگان این روش با صرف هزینه اندک و با کمک گرفتن از چند نفر، یک محدوده نسبتاً وسیع را در چند ساعت پس از نیمه شب تحت پوشش تبلیغات خود قرار می دهند.

آگاهی مردم باید افزایش یابد
مسئولان شهری معتقدند پایین بودن سطح آگاهی مردم از قوانین و حقوق شهروندی تأثیری بسزایی در تکرار تخلفات تبلیغاتی در تهران دارد.
سعید طلوعی شهردار منطقه 5 تهران در این باره به ایرنا گفت: با فرهنگ سازی و آموزش به متخلفان می توان معضل برچسب های تبلیغاتی را حل کرد، شهرداری باید مکان هایی را برای نصب برچسب های تبلیغاتی مشخص کند تا عموم افراد بتوانند بدون هزینه از آن استفاده کنند.
وی نصب برچسب های تبلیغاتی روی در و دیوار شهر را تجاوز به حریم محل زندگی شهروندان می داند و می افزاید: باید با متخلفان به صورت جدی برخورد شود تا دیگر شاهد نصب برچسب های تبلیغاتی بر روی در و دیوار شهر نباشیم.
این مسئول شهرداری قوانین این سازمان را در این زمینه قدیمی خواند و تصریح کرد: در قوانین شهرداری برای امر تبلیغات با خلأ قانونی مواجه هستیم و قانون جدیدی برای جلوگیری از ادامه تخلف متخلفان وجود ندارد.
طلوعی با اشاره به میزان جریمه تعیین شده توسط سازمان زیباسازی گفت: میزان جریمه باید باتوجه به هزینه ای که شهرداری برای پاک سازی محل متحمل شده، تعیین شود. میزان جریمه باید به اندازه ای باشد که شخص متخلف نتواند آن را به راحتی پرداخت کند.
وی خاطرنشان کرد: شرکت هایی که برچسب های تبلیغاتی برروی در و دیوار شهر نصب می کنند، علاوه بر تخریب منظر شهری بدون مجوز به فعالیت اقتصادی می پردازند و از این طریق به اقتصاد کشور نیز آسیب وارد می کنند.
لایحه تشدید مجازات نصب برچسب های تبلیغاتی روی میز شورای شهرمدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران از ارسال لایحه تشدید مجازات نصب برچسب های تبلیغاتی بر در و دیوار شهر به شورای اسلامی شهر تهران خبر داد.
«محمدجواد شوشتری»، مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران تأکید کرد: باوجود تمام اقدامات شهرداری تهران، ضعف قانونی موجود در بحث برخورد با خاطیان در نصب برچسب های تبلیغاتی سبب شده است تا باردیگر برچسب ها بر در و دیوار شهر دیده شود.
وی افزود: قوانین موجود، پاسخگوی برخورد قاطع با متخلفان نیست و باید قوانین جدی تری برای برخورد با خاطیان دیده شود. از این رو سازمان زیباسازی شهر تهران درحال تدوین لایحه ای برای ارسال به شورای شهر به منظور برخورد شدیدتر با متخلفان نصب برچسب های تبلیغاتی است.
مدیرعامل سازمان زیباسازی شهر تهران اضافه کرد: اکنون قانون، جریمه ناچیز ریالی و درنهایت قطع ارتباط تلفنی را برای جریمه خاطیان پیش بینی کرده ا ست.
شوشتری با بیان اینکه در سال 88، با بیش از 500 شرکت متخلف در نصب برچسب های تبلیغاتی برخورد قضایی شده است، تأکید کرد: در برخی مناطق تهران، شرکت های خصوصی اقدام به نصب برچسب روی لوله های گاز، پلاک منازل، تأسیسات شهری و چراغ های راهنمایی و رانندگی کرده اند که شهرداری به شدت با آنها ازطریق مراجع قضایی برخورد می کند.
وی افزود: از آنجا که اغلب متخلفان شرکت های «تخلیه چاه و کلاس های کنکور» هستند، شهرداری اسامی آنها را به مراجع قضایی اعلام کرده است که در مرحله اول، خطوط تلفن آنها مسدود و در صورت تکرار تخلف، پلمب می شوند.

 


منبع: / روزنامه / کیهان ۱۳۸۹/۳/۲۵

نظر شما