موضوع : پژوهش | مقاله

اقتصاد جهانی: ابرهای سیاه کنار می روند؟


این هفته برای پنجمین هفته متوالی شاخص سهام در بورس سهام نیویورک افزایش یافت. سهام بانکهایی مانند بنک آو آمریکا و سیتی گروپ پس از هفته ها سقوط در زمستان گذشته اکنون به بهار زندگی باز گشته اند. BAC از 3.32 در هر سهم در ماه گذشته روز گذشته به 9.55 در هر سهم رسید و سیتی گروپ از 1.02 به 3.04. انتشار گزارش عملکرد بانک ولس فارگو در هفته گذشته نشان داد که این بانک نه تنها سود پیش بینی شده را محقق کرده است بلکه از آن پیشی گرفته است. شاخص استاندارد وپور سهام بانکها Standard & Poor’s 500 رکود جدیدی در افزایش روزانه ثبت کرد.
روند رو به رشد بازار باعث شد تا جمعه گذشته لاری سامرز، رئیس سابق دانشگاه و رئیس کنونی شورای مشاوران اقتصادی کاخ سفید، با اطمینان بیشتری با خبرنگاران مواجه شود. او ابراز امیدواری کرد که سقوط آزاد اقتصاد آمریکا در حال پایان باشد. گرچه هشدار داد که بیکاری احتمالا رو به افزایش خواهد بود. افزایش گسترده بیکاری در شش ماه گذشته و لختی بازار کار در ایجاد مشاغل جدید باعث خواهد شد که بیکاری در پایان سال 2010 شروع به کاهش کند.
در چند ماه گذشته دولتهای بسیاری در حال اجرای برنامه های نجات بودند. دولتهای اتحادیه اروپا علاوه بر احیای اقتصادهای ملی ناچارند با نگرانی تحولات اقتصادی اعضاء جدید خود و برخی کشورهای اروپای شرقی را دنبال کنند. بانک مرکزی اتحادیه اروپا همچنان در حال کاهش بهره هستند و صورتحساب برنامه نجات بانکها در این اتحادیه اکنون به 4 تریلیون دلار رسیده است. در نتیجه این تحولات سقوط ارزش یورو در برابر ین ژاپن و دلار آمریکا در هفته گذشته جای تعجبی نداشت. با اینحال کشورهای اروپایی امیدوارند که با بهبود بازارهای مالی سقوط اقتصاد جهانی در حال پایان باشد.
گرچه اخبار بازارهای مالی امیدوار کننده است. اما کاهش حجم فعالیتهای اقتصادی در بازارهای جهانی همچنان بازارهای انرژی را متاثر می کند. آژانس بین المللی انرژی اعلام کرد که تقاضا برای نفت در سال 2009 ، 2.4 میلیون بشکه در روز کمتر از سال 2008 خواهد بود. این تخمین جدید یک میلیون بشکه در روز کمتر از تخمین این آژانس در ماه گذشته است. چنانچه تولید ناخالص جهانی همچنان در حال کاهش باقی بماند امکان کاهش بیشتر تقاضا برای نفت وجود دارد.
در مجموع در حالیکه کشورهای صادر کننده نفت در سال 2009 درآمد کمتری از فروش نفت خواهند داشت و بازار کار همچنان شاهد افزایش بیکاری خواهد بود، بهبود بازارهای مالی به ناظران نوید می دهد که شاید سال 2009 تنها سال رکود اقتصادی بماند و اقتصاد جهانی سال 2010 را با امید بیشتری آغاز کند. ابرهای سیاه از افق اقتصاد جهانی هنوز کنار نرفته اند ولیکن بادهای امید بخش شروع بوزیدن کرده اند.
تاریخ انتشار در سایت: ۲۵ فروردین ۱۳۸۷منبع: / سایت / رستاک ۱۳۸۷/۰۱/۲۳
نویسنده : علی دادپی

نظر شما