موضوع : پژوهش | مقاله

آسیا؛ بازسازی و بهبود اقتصادی


آسیا سال گذشته، پیشگام در بهبود اقتصاد جهانی بود و پیش بینی ها حکایت از رشد اقتصادی نیرومند این قاره در سال جاری میلادی دارد.
اما بحران جهانی اقتصادی، کشورهای آسیایی را به این سو هدایت ساخت که رشد اقتصادی خود را از مدل سنتی صادرات محور به مدلی مبتنی بر اتکای بیشتر به سرمایه‌گذاری و مصرف داخلی هدایت کنند.
بر این اساس مقام های چین اعلام کرده اند که سیاست‌ های پولی انبساطی را که مبتنی بر مخارج بالای حکومتی و دسترسی آسان بخش خصوصی به اعتبارات کم‌بهره است، در سال جاری نیز ادامه خواهند داد.
اما گروهی از اقتصاددانان هشدار داده اند اگرچه چین در سال جاری رشد 10 درصدی را در نظر دارد، اما پرداخت وام بدون نظارت دقیق می تواند در آینده تورم افسارگسیخته و بحران وام‌های بازپرداخت نشده را برای این کشور به ارمغان آورد.
چینی ها تلاش دارند تا به مرور از وابستگی به بازارهای صادراتی آمریکا و اروپا بکاهند و رشد اقتصادی خود را به محرک‌های داخلی مانند شهرنشین کردن جمعیت روستایی، ساختن زیربناها و فراهم‌کردن ظرفیت برای مصرف‌ داخلی معطوف سازند.
با بحران اقتصاد جهانی، در آمریکا و اروپا، تاکید بر افزایش و رشد مصرف تولیدات داخلی دو چندان و این موضوع به ایجاد اضافه ظرفیت تولید و افت صادرات کشورهای آسیایی به این بازارها منجر شد.
این تحول مسائلی را در آسیا به ویژه در کشورهای صادرات محور مانند ژاپن، کره جنوبی سنگاپور، مالزی و تایوان ایجاد کرد و نگرانی هایی را برای رشد اقتصادی آنها به وجود آورد تا جایی که اکنون این کشورها قصددارند با افزایش صادرات کالاهای واسطه‌ای به چین، از دست رفتن بازارهای آمریکا و اروپا را جبران کنند.
اگر چه اقتصادهای آسیایی گامی به سمت مدل جدید تمرکز بر مصرف داخلی بر داشته اند، ولی جدایی آسیا از بازارهای غربی تا آینده نزدیک نامحتمل است، زیرا زمان زیادی طول می کشد تا تقاضای داخلی محرکی قابل اتکا برای رشد اقتصادی این کشورها شود.
اقتصاد هند در سال جاری بنا بر برآوردهای کارشناسان 8 درصد رشد دارد؛ در حالی که در سال مالی 2009 این رشد 8/6 درصد بود. ژاپن هم پس از یک دوره رکود در صورتی که صادرات به آمریکا از سر گرفته شود، می‌تواند شاهد رشد اقتصادی افزون بر 3. 5 در صد در سال جاری باشد.
رشد اقتصادی کره جنوبی نیز امسال بنا بر برآورد ها تا 5 درصد بهبود خواهد یافت و از وضعیت یکنواخت سال 2009 بیرون خواهد آمد.
در مالزی، کشوری که 90 درصد اقتصاد آن وابسته به صادرات است، برآوردها حاکی از رشد 2/4 درصدی در سال جاری است، در صورتی که این رقم در سال 2009، 2/2 درصد بود.
در اندونزی هم که به واسطه وابستگی کمتر به صادرات و مصرف داخلی بالا، توانست بدون صدمه از بحران اقتصاد جهانی عبور کند، رشد 6/6 درصدی برای سال جدید پیش بینی می شود.

عطش برای نفت
با توجه به رشد اقتصادهای عمده آسیا، تقاضای نفت خام در این منطقه از اواخر 2009 مجددا افزایش یافته و پیش‌بینی ها حاکی است در سال جاری، این منطقه حدود 600 هزار بشکه در روز تقاضای اضافی خواهد داشت.
تقاضای نفت خام در چین، در سال گذشته حدود 3/6 درصد رشد داشت که به طور عمده نتیجه افزایش تقاضا برای بنزین و نفت سفید در صنایع جدید و کاهش ذخایر نفت خام این کشور بود. همچنین در اقتصادهای دیگر منطقه مانند هند، کره جنوبی و ژاپن پیش بینی ها حکایت از افزایش تقاضا برای نفت خام دارد.
با توجه به رویکردهای مثبت در اقتصادهای آسیایی می توان انتظار داشت که همراه با افزایش عطش کشورهای این منطقه برای نفت خام، قیمت های جهانی نیز روندی افزایشی را دنبال کند.

منابع:
- انرژی کمپس
- پلاتس

 

منبع: / خبرگزاری / شانا ۱۳۸۸/۱۱/۰۵
نویسنده : محمد آذری

نظر شما