موضوع : پژوهش | مقاله

حمایت از تولید ملی؛ زمینه رشد اقتصادی جامعه


یکی از مباحث و دغدغه ‌های اساسی مطروحه در کشور، مسئله حمایت از تولید ملی می باشد. طرح مسئله تولید و نحوه اقدامات حمایتی و راهکارهای موجود، امری است که نیازمند پژوهش و تحقیقات بیشتر است تا بتوان روند حمایتی تولید را در برنامه‌ها و طرح‌ های کوتاه مدت و میان مدت دولتی گنجاند. هر مطالعه و بررسی که جهت تحقق این امر صورت می گیرد، می تواند مشکلات و موانع موجود را رفع کرده و جهات توسعه و نیل به اهداف و آرمان های اجتماع را نشان دهد. بنابراین توجه به ایده‌ های نو و ابتکارات و طرح‌ های مطالعاتی اقشار مختلف جامعه و بخصوص مطالعات انجام شده توسط جوانان و طبقات تحصیلکرده دانشگاهی، خالی از مفید نخواهد بود.
در راستای بهره وری مضاعف از تولید ملی نخستین گام شناخت مفهوم تولید می‌باشد. بی تردید شکوفایی تولید و تبعات مثبت آن در گرو شناخت دقیق از این مفهوم و تعبیر می باشد. پرواضح است که مفهوم تولید تنها محصور در مفاهیم اقتصادی و مالی نیست. از این رو تولید کالا و تولید سرمایه و توسعه صنعت و بهبود اقتصاد یکی از جنبه های متداول و از شاخص ترین ابعاد تولید می باشد. اما گستره فراخناک تولید علاوه بر این مفاهیم دربردارنده مفاهیمی چون تولید علم، اندیشه و تولید فکر نیز می باشد. تولید اندیشه می تواند خود ابعاد مهم و فراگیری از تولید اندیشه علمی، افکار اجتماعی، نظریه های اقتصادی و تولید فرهنگ را در برداشته باشد. به عنوان تمثیل توسعه اقتصادی نیازمند همپوشانی سازمان یافته و قرابت دو بعد فکر و اندیشه اقتصادی و بهبود صنعت و بهره گیری از فناوری های ذیربط می باشد. لذا برای توفیق در عرصه اقتصادی نیازمند تلاش و توسعه سخت افزاری و نرم افزاری می باشیم. از این رو در عبارتی قصار می توان اذعان داشت؛ اتحاد صنعت و علم می تواند به بهبود تولید در کشور مساعدت نماید.
افزایش تولید ملی، از بسیاری لحاظ در عرصه‌های مختلف جامعه، اعم از بخش ‌های اقتصادی، سیاسی، اداری و فرهنگی دارای اهمیت و پیامدهای مثبت فراوانی است. از آنجایی که تولید ملی از دریچه اقتصادی، دیگر بخش ‌های اجتماع را مورد تاثیر قرار می دهد، در مسئله تولید داخلی، عرصه اقتصادی و نتایج حاصل آن بیشتر مورد نظر است.
با حمایت از تولید ملی، بسیاری از مسائل و مشکلات کشور چون تورم، مشکلات تولید و سرمایه‌گذاری، مشکل بیکاری و عدم اشتغال و.. حل خواهد شد و زمینه های غلبه بر نقشه ها و تهدیدهای دشمن مانند تحریم اقتصادی فراهم می شود. تأمین مواد اولیه، ابزار، تجهیزات و تولیدات مورد نیاز داخلی از ماشین ها و کالاهای تولید گشته توسط تولید کنندگان داخلی و مبتکران خلاق ایرانی نه تنها میزان هزینه تولیدی این تجهیزات را کاهش می دهد، باعث به کارگیری استعدادها و نیروی کار داخلی می شود.
برای حمایت از تولید ملی، علاوه بر تصویب سیاست های راهبردی و دستورالعمل های قانونی، برنامه های اجرایی و سیاست عملی نیز باید مورد توجه قرار گیرد. اجرایی شدن سیاست های حمایتی تولیدی، صنعتی و کشاورزی می تواند رشد تولید داخلی را حمایت نمایند. از طرف دیگر تولید کنندگان با تلاش در جهت بالا بردن کیفیت محصولات و مردم با مصرف تولیدات ملی و بخش خصوصی با سرمایه گذاری در تولید کالا و خدمات داخلی می توانند حمایت از تولید ملی را تکامل بخشند.
باید اذعان داشت در راستای افزایش تولید ملی نقش و مشارکت بخش خصوصی همگام با سیاست های کلان بخش دولتی می تواند به ارتقا و بهبود شرایط اقتصادی در کشور منجر گردد.
بخش خصوصی می تواند با جذب سرمایه ملی و بکارگیری آن در مسیر تولیدو توسعه اقتصاد و ممانعت از سرریز سرمایه به بیرون از کشور علاوه بر آنکه به برون رفت از معظل بیکاری منتهی گردد؛ سرمایه ملی را در جریان اقتصاد سالم و ملّی، ساری و جاری سازد.


منبع: / روزنامه / رسالت ۱۳۹۱/۲/۲۸
نویسنده : رضا علویان

نظر شما