تحلیل فرایند اقتباس در آثار سینمایی داریوش مهرجویی مطالعه موردی فیلم پری و سارا
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1397
پدیدآور: فاطمه رادنیا
استاد راهنما: فتحالله زارع خلیلی
استاد راهنما: فریبا غروی منجیلی
استاد مشاور: اشکان رحمانی
دانشگاه شیراز، دانشکده هنر و معماری
چکیده
نظریه روایت شناسی گریماس معیار روشمندی برای تحلیل روایت داستانی به حساب میآید. اقتباس ادبی و هنری را میتوان با بررسی دقیق عناصر روایتی داستان مورد مطالعه قرار داد. از آن جا که در مباحث جدید نقد هنری و ادبی، روایت شناسی مختص به ادبیات نیست، ردیابی عناصر روایی در باقی رشتههای هنری و از جمله فیلمسازی بسیار کارآمد است. داریوش مهرجویی دارای نقش بسیار پررنگی در سینمای اقتباسیایران است و از میان فیلمهایش دو فیلم سارا و پری از وجوهی، درخشان است. پژوهش حاضر از نوع توصیفی - تحلیلی است. به روش کتابخانههای و با رویکرد گفتمان رشتهای (اقتباسی) انجام گرفته است. این پژوهش، عناصر روایی و تکنیکی سینمایی در سینمای اقتباسی مهرجویی را در کنار هم مورد مطالعه قرار میدهد. نتایج نشان میدهد که منابع و آثار اقتباسی قابلیت انطباق بر الگوی روایت شناسی گریماس را دارند و نیز میتوان اپیزودهای بدست آمده از مطالعه الگوی روایت شناسی داستانها را محور مطالعه تکنیکی سینمایی قرار داد. در این پایان نامه الگوی ساختاری بوردول جهت مطالعات تکنیکی گزینش شده است. در این بخش نیز نتایج نشان میدهد که مهرجویی در هر دو فیلم از عناصر سینمایی بومی در ساخت اثرش استفاده کرده است که به تفضیل و در قالب جداولی نشان داده شده است.
نظر شما