اخلاق و نظریه اجتماعی سارتر: آزادی و مسئولیت
موضوع : پژوهش | مقاله

اخلاق و نظریه اجتماعی سارتر: آزادی و مسئولیت

ژان پل سارتر، فیلسوف اگزیستانسیالیست فرانسوی، در فلسفه خود به موضوع آزادی و مسئولیت انسان توجه ویژه‌ای دارد. او آزادی را نه‌تنها به‌عنوان یک ویژگی انسانی بلکه به‌عنوان بخشی جدایی‌ناپذیر از وجود انسان معرفی می‌کند. در دیدگاه سارتر، آزادی انسان مطلق است، اما این آزادی با مسئولیت همراه است و هر فرد باید پاسخگوی انتخاب‌ها و کنش‌های خود باشد.

آزادی در فلسفه سارتر

سارتر آزادی را به‌عنوان ویژگی ذاتی انسان تعریف می‌کند. او معتقد است که آزادی از آگاهی انسان سرچشمه می‌گیرد و انسان به‌واسطه آگاهی خود، از جهان و اشیاء پیرامونش جدا می‌شود. این جدایی، امکان انتخاب و تصمیم‌گیری آزادانه را برای انسان فراهم می‌کند.

آزادی و آگاهی

  • سارتر در کتاب «تعالی خود» بیان می‌کند که آزادی در تضادی که در آگاهی انسان رخ می‌دهد، ریشه دارد.
  • انسان از یک سو با اشیاء و محیط پیرامون خود مواجه می‌شود و از سوی دیگر، نحوه نگرش و تحلیل او نسبت به این اشیاء از خود او سرچشمه می‌گیرد و از پیش تعیین‌شده نیست.
  • این نگرش لحظه‌ای و گذراست و می‌تواند تغییر کند. بنابراین، آزادی در سطح آگاهی به معنای توانایی انسان برای تغییر نگرش و انتخاب است.

آزادی به‌عنوان ویژگی وجودی انسان

  • سارتر در کتاب «کلمات» تأکید می‌کند که آزادی بخشی از وجود انسان است، نه ماهیت او.
  • انسان با آگاهی و انتخاب‌های خود، ماهیت خود را می‌سازد.
  • آزادی در فلسفه سارتر به معنای حذف محدودیت‌ها و فرار از طبقه‌بندی‌های از پیش تعیین‌شده است.

آزادی و مسئولیت

سارتر آزادی را همراه با مسئولیت می‌داند. از نظر او، انسان نه‌تنها آزاد است که انتخاب کند، بلکه باید مسئولیت انتخاب‌های خود را نیز بپذیرد.

مسئولیت در قبال انتخاب‌ها

  • هر انسان مسئول انتخاب‌های خود است و باید بتواند در برابر دیگران، انتخاب‌هایش را توضیح دهد.
  • آزادی به معنای امکان خلق معنای زندگی است. انسان با انتخاب‌های خود، معنای زندگی‌اش را می‌سازد.

محکوم به آزادی

  • سارتر معتقد است که انسان محکوم به آزادی است.
  • این بدان معناست که حتی اگر فرد از انتخاب کردن خودداری کند، این خود یک انتخاب است.
  • انسان نمی‌تواند از آزادی خود فرار کند و همواره مسئول انتخاب‌هایش است.

آزادی در برابر محدودیت‌های اجتماعی و طبیعی

سارتر به محدودیت‌های طبیعی و اجتماعی که بر انسان تحمیل می‌شوند نیز توجه دارد. او می‌پذیرد که انسان در جهانی پر از بی‌عدالتی، شکاف طبقاتی و ظلم زندگی می‌کند، اما معتقد است که حتی در چنین شرایطی نیز آزادی وجود دارد.

آزادی در برابر نابرابری‌ها

  • سارتر در پاسخ به کمونیست‌های فرانسوی که معتقد بودند آزادی واقعی در جامعه بی‌طبقه آینده محقق می‌شود، گفت که آزادی در همین جهان نابرابر نیز وجود دارد.
  • انسان با هر انتخاب، می‌تواند راهی برای مقابله با نابرابری‌ها و بی‌عدالتی‌ها پیدا کند.

انتخاب در شرایط دشوار

  • حتی اگر انسان نتواند خوشبختی را انتخاب کند، می‌تواند تلاش کند تا رنج و ناراحتی را کاهش دهد.
  • آزادی به معنای توانایی انسان برای انتخاب در هر شرایطی است، حتی اگر این انتخاب‌ها محدود باشند.

آزادی و پرتاب‌شدگی (هایدگر و سارتر)

سارتر از مفهوم «پرتاب‌شدگی» هایدگر استفاده می‌کند، اما آن را به شیوه‌ای متفاوت تفسیر می‌کند.

  • انسان به دنیا پرتاب شده است و این سرآغاز آزادی اوست.
  • زندگی در میان دیگران، کار کردن با آن‌ها و حتی مرگ، همگی شرایطی هستند که انسان در آن‌ها آزادی خود را تجربه می‌کند.

آزادی و مسئولیت در زندگی اجتماعی

سارتر معتقد است که انسان در زندگی اجتماعی نیز آزاد است و باید مسئولیت انتخاب‌های خود را بپذیرد.

  • حتی اگر فرد آزادی خود را به دیگری بدهد یا خود را به دست رویدادها بسپارد، این نیز نتیجه انتخاب‌های آزادانه اوست.
  • انسان با انتخاب‌های خود، جهان را تفسیر می‌کند و معنای آن را می‌سازد.

آزادی و اخلاق در فلسفه سارتر

در فلسفه سارتر، آزادی به اخلاق گره خورده است.

  • هر انسانی باید مسئولیت اعمال و انتخاب‌های خود را بپذیرد و به دیگران پاسخگو باشد.
  • اخلاق در فلسفه سارتر به معنای پذیرش مسئولیت و تلاش برای ساختن معنای زندگی است.

نتیجه‌گیری: آزادی، مسئولیت و ساختن خود

فلسفه سارتر بر این اصل استوار است که آزادی ویژگی ذاتی انسان است و انسان با انتخاب‌های خود، ماهیت و معنای زندگی‌اش را می‌سازد.

  • آزادی به معنای امکان انتخاب است، اما این انتخاب‌ها همراه با مسئولیت هستند.
  • انسان باید در برابر انتخاب‌های خود پاسخگو باشد و مسئولیت کنش‌هایش را بپذیرد.
  • حتی در جهانی پر از محدودیت‌ها و نابرابری‌ها، آزادی انسان همچنان وجود دارد و او می‌تواند با انتخاب‌های خود، به مقابله با این شرایط بپردازد.

نظر شما