رابطه آموزش و عملکرد شغلی کارکنان شهرداری قم
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1400
پدیدآور: زهرا باقری
استاد راهنما: هادی حاجی حسن دنیا دیده
دانشکده الهیات و معارف اسلامی هدی
چکیده
نیاز به آموزش و یادگیری در کلیه مراحل زندگی انسانها، بهمنظور درک بهتر و ارتقای محیط آنها ضرورتی انکارناپذیر است. آموزش نه تنها موجب ارتقای توان و قابلیتهای افراد در ارائه خدمات و تولید میشود، بلکه میتوان به کمک این قابلیتها در اداره و هدایت چرخه تولید کالاها و خدمات، به سطح بالاتر مراتب اجتماعی و اقتصادی دست یافت. این تحقیق با هدف تعیین رابطه آموزش با عملکرد شغلی کارکنان شهرداری قم می باشد. در این پژوهش یک فرضیه اصلی و سه فرضیه فرعی بهکار برده شده است. پژوهش حاضر برمبنای هدف، کاربردی و بر مبنای روش در زمره پژوهش های توصیفی- پیمایشی از نوع میدانی است. این پژوهش در شهرداریهای شهر قم انجام گرفته است و کلیه مدیران و کارکنان شهرداریهای شهر قم جامعه آماری این پژوهش را تشکیل داده اند که تعداد آنها 3600 نفر میباشد که با استفاده از فرمول کوکران 347 نفر با استفاده از روش نمونهگیری تخصیص متناسب انتخاب شده و پرسشنامه عملکرد شغلی پاترسون (1970) در 15 سؤال بین آنها توزیع شد. این پژوهش توسط نرم افزار Spss نسخه 24 و با استفاده از آزمون t مستقل اجرا و تجزیه و تحلیل شده است. یافتههای تحقیق نشان میدهد که آموزش با عملکرد شغلی کارکنان شهرداری قم ارتباط مستقیم و معنادار دارند. همچنین آموزش با عملکرد عمومی کارکنان شهرداری قم، عملکرد فردی کارکنان شهرداری قم و عملکرد فنی کارکنان شهرداری قم ارتباط مستقیم و معنادار دارند. همچنین نتایج حاصل از آزمون فریدمن نشان میدهد که جامعه آماری بیشترین ارتباط آزموزش را با عملکرد فنی میدانند. در کل عملکرد فنی بالاترین رتبه را ارتباط با آموزش دارد. با توجه به وظایف محوله به شهرداریها ضروری است که این سازمان به آموزش و بهسازی نیروی انسانی شاغل در شرکت خود در جهت روزآمد کردن دانش و مهارتهای شغلی آنها توجه ویژهای داشته باشد.
نظر شما