خوشهبندی نگارهها بر اساس مشخصههای فنی به وسیلهی نرم افزارهای پردازش تصویر (مطالعه موردی: شاهنامهی تهماسبی) -پروژه عملی: زنان شاهنامه در میدان آزادی
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1392
موضوع: نقاشی
پدیدآور: فاطمه شیرسپهر
استاد راهنما: رضا افهمی
استاد راهنما: مرتضی حیدری
استاد مشاور: احساناله کبیر
دانشگاه تربیت مدرس، دانشکده هنر و معماری
چکیده
امروزه در قلمرو هنر، پردازش دیجیتالی آثار امکان شناسایی هنرمند، تعیین اصالت و مانند آن را فراهم ساختهاست. پژوهش حاضر بر اساس نتایجی که از پردازش تصویر نگارههای آقامیرک، سلطانمحمد و میرمصور بهدست میآورد، به دنبال شناسایی چگونگی کاربرد رنگ و سبک خطی آنهاست. با توجه به اینکه کاربر اصلی روش رایانهای که در این پژوهش ارائه میشود در نهایت اهالی هنر هستند، باید از روشها و اصطلاحاتی استفاده میشد که برای هنرپژوهان قابل درک باشد. بدین منظور روش پیشنهادی این پایاننامه بر اساس همان اصطلاحات و شیوهای پایهریزی شدهاست که متخصصان هنر، نقاش یک نگاره را شناسایی میکنند. از بین ویژگیهایی که هنرپژوهان برای طبقهبندی سبکی آثار بهکار میبرند ویژگیهای صوری نقاشی در آنالیز و طبقهبندی سبکی دیجیتالی نقشی عمده بر عهده دارند. اما مشکل دیگر وجود شکافی عمیق بین دو دنیای هنر و علوم رایانه است؛ هنرپژوهان و دانشمندان علوم رایانه از واژهنامهای منحصربفرد و متفاوت استفاده میکنند. با توجه به تمام این مسئلهها پژوهش با دو روش خوشهبندی نگارهها بر اساس هیستوگرام رنگ با اندازهگیری کمینه فاصله اقلیدسی و بررسی لرزش خط به کمک فرکانس خط انجام گرفتهاست. در نخستین گام با پردازش نگارههایی منسوب به هر نقاش، پالت رنگی و سبک خطی او به سامانه آموزش دادهمیشود سپس سامانه با گروه دیگری از نگارهها آزموده شده و نهایتأ نیز نتایج بهدست آمده تحلیل میشود. این پژوهش نشان میدهد که آقامیرک و سلطانمحمد و میرمصور دارای پالتی مشخص بوده که آن را در بسیاری از آثارشان تکرار کردهاند. نتایج مربوط به رنگ با میزان درستی 75درصد است و سبک خطی این سه نقاش نیز با میزان درستی 53درصد بازشناسی شد.
نظر شما