حجاب از منظر اقتصاد سیاسی مد
پارسای داخل کشور کارشناسی ارشد 1396
پدیدآور: آزاده خرازی
استاد راهنما: ناصرالدین غراب
دانشگاه علم و فرهنگ تهران، دانشکده علوم انسانی
چکیده
هدف: هدف اصلی پژوهش بررسی نحوه تولید، عرضه و مصرف حجاب (مشخصا مانتو) با مراجعه به مزونهای تولید مانتو لوکس است. هدف فرعی آن نیز روشن نمودن ابعاد اقتصاد سیاسی مسئله حجاب از طریق تحلیل دقیق فعل و انفعلات سیاسی- اقتصادی در حوزه سیاستها و سیاستگذاریهای مرتبط با حجاب به شمار میآید. روش: این پژوهش مطالعهای کیفی و از نوع مردمنگاری است که از طریق حضور در مزونها، مشاهده مشارکتی و غیرمشارکتی، مصاحبه حضوری با 15 طراح و مصاحبه حضوری و آنلاین با 10 مشتری آنها، بازار و مناسبات اجتماعی- اقتصادی جاری در مزونها را مورد تحلیل قرار داده است. یافتهها: یافتههای پژوهش شامل چهار دسته اطلاعات هستند که عبارت اند از: سنخشناسی مزونها، عوامل مربوط به افزایش تعداد تولیدکنندگان (طراحان و مزونها)، عوامل تاثیرگذار بر مصرف مانتوهای لوکس و نیز رابطه مصرف و مقاومت. ذیل هر کدام از این موارد به تفصیل به توضیح و تحلیل موارد متعددی اشاره شده و مجموعا به این سوال که مزونها چگونه سلیقه مصرفی حجاب زنان در ایران را شکل میدهند پاسخ داده شده است. علاوه بر اینها به نقش رسانهها و معانی ایدئولوژیک نهفته در پس استفاده از این نوع پوششها نیز پرداخته شده است. نتایج: انتخاب حجاب زنان در ایران بهطور کلی در چارچوب مد روز جامعه امکانپذیر است که مد روز جامعه هم تابع عوامل جهانی و بومی است. فعالیت مزونها در ایران در حوزه اقتصاد غیررسمی و در سایه صورتبندی میشود. اطلاق مفهوم مقاومت به رفتار پوششی زنان ایران بدون در نظرگرفتن ساختارهای صلبی اقتصادی، سیاسی و اجتماعی مساوی است با به رسمیت شناختن پروپاگانداهای رسانهای.
نظر شما