موضوع : پژوهش | مقاله

انتقاد را بپذیرید


انتقادها وقتی درست باشند و آنها را به درستی متوجه شوید، سازنده بوده و به شما در راه پیشرفت و خودسازی کمک می‌کنند. در اینجا چند پیشنهاد وجود دارد که به شما در پذیرفتن انتقادهای مؤثر یاری می‌دهد.

هیچکس کامل نیست
همه آدمها اشتباه می‌کنند و کسانی پیروز هستند که از شکست‌ها درس بیاموزند.
قویترین‌ها کسانی نیستند که هرگز نمی‌افتند بلکه کسانی هستند که همواره پس از افتادن دوباره برمی‌خیزند.
هر مرحله از زندگی پیشامدهای خاص خود را دارد بنابراین بایستی همواره خود را برای ایستادگی در هر شرایطی آماده کنید.

جبهه نگیرید
به جای ابراز عکس‌العمل‌های منفی، از خود بپرسید: «چرا چنین چیزی به من گفته شد؟ چه اتفاقی پیش آمده است؟» شاید شخصی که شما را مورد انتقاد قرار داده است تنها خواسته شما را با اشتباه‌تان آشنا کند تا بار دیگر دچار آن اشتباه نشوید.
بنابراین به انتقادات دیگران گوش فرا دهید و سعی کنید تا جنبه و منظور واقعی آنها را متوجه شوید.
مثلاً از شخص انتقادکننده بخواهید که منظور خود را به طور واضح توضیح دهد و حتی پیشنهاداتش را نیز به روشنی بیان کند.
در این صورت به خوبی متوجه می‌شوید که آیا این انتقاد تنها برای کوچک کردن شما و مشکل‌آفرینی برای شماست یا برعکس به درستی برای حل مشکل بیان شده است.

خونسردی خود را حفظ کنید
اجازه ندهید که احساسات بر شما غلبه کند و با عصبانی شدن موقعیت را بحرانی‌تر نکنید.
ممکن است شما نیز مانند خیلی‌های دیگر در مقابل انتقاد عصبانی شوید، اما آیا این عصبانیت نفعی برایتان خواهد داشت؟
انتقاد چه واقعی و اثرگذار و چه سطحی باشد، بهتر است آرامش خود را حفظ کرده و به فکر حل مسئله پیش بروید، چه بسا بتوانید شخص مقابل را نیز متقاعد کرده و با دفاع درست از خود اشتباه او را متذکر شوید.
سعی کنید آرام بوده و رفتاری مناسب داشته باشید بدین ترتیب ساده‌تر می‌توانید با طرف مقابل‌تان گفت‌وگو کنید. گفت‌وگو برای هر دو طرف سازنده‌تر شده و مشکلات آسانتر حل می‌شوند.

به دنبال یک راه‌حل باشید
شاید از آن دسته باشید که بعد از شنیدن یک انتقاد، کاملاً ساکت بوده و حتی خود را از سایرین دور کرده و زانوی غم بغل گرفته و شروع به سرزنش خود می‌کنید.
برخی افراد هنگام شنیدن انتقادها احساس می‌کنند که قادر به درک هیچ مطلبی نیستند و در هیچ موردی توان پیشرفت ندارند.
اگر قادرید خود را اینگونه زیر سؤال ببرید چرا این انرژی را بر روی مشکل اصلی صرف نمی‌کنید؟ جدی‌تر و با پشتکار بیشتر به موضوع نگاه کنید، خود را وادار کنید تا مسائل را بطور عمقی حل کرده و به جای ضعف، روی مشکل اصلی متمرکز شوید و اگر به این نتیجه رسیده‌اید که انتقاد بیان شده تنها برای آزار شما از سوی منتقد است نه برای پیشرفت و سازندگی، تلاش کنید تا مسئله را بین خود و شخص منتقد روشن سازید و حتی در صورت لزوم حضور و دخالت او را از زندگی خود حذف کنید.


منبع: / روزنامه / ایران ۱۳۸۹/۰۲/۰۲

نظر شما