موضوع : پژوهش | مقاله

دایه های مهربان تر از مادر

 

در سالهای پس از پیروزی انقلاب اسلامی، تمام انتخابات در ایران چه در سطوح نمایندگی مجلس ، ریاست جمهوری و حتی انتخابات شوراهای اسلامی ، از سوی رسانه های خارجی و دولتمردان اروپا و آمریکا به گونه ای مورد تدقیق و موشکافی منفی قرارگرفته است.
انتخابات مجلس دوره هفتم نیز از این امر مستثنی نبود و از ماهها پیش توجه آنها را به خود جلب کرد.
چالش میان بسیاری از نیرو های موسوم به چپ یا اصلاح طلبان و شورای نگهبان نیز توانست برای مدت زمان زیادی خوراک بسیاری از خبرگزاری ها و نیرو های سیاسی خارجی به خصوص غربی را تامین کند.
درجهان دموکراتیک که همیشه داعیه دار انتخاباتی آزاد و بدون هیچگونه محدویت به شمار می رود، رقابت انتخاباتی امری مسلم است و اگراینگونه نباشد، دموکراسی آنها به شدت زیر سوال می رود.
گاه حتی این رقابت های انتخاباتی تا تخطئه شخصیت کاندیدا ها و احزاب رقیب نیز کشیده می شود، اما این امرنه تنها از سوی رسانه های مذکور موضوعی غیر عادی یا خلاف اصول دموکراسی به شمار نرفته، بلکه به عنوان شاهدی بر وجود آزادی در دنیای غرب تعبیر می شود.
اما درست از زمانیکه بر اساس قوانین موجود در کشور رسیدگی به صلاحیت نامزد های نمایندگی مجلس از سوی شورای نگهبان آغاز شد، موج تحلیل ها و گزارش ها بود که از رسانه های به خصوص غربی شروع شد.
دیدگاه اکثر این رسانه ها براین اساس شکل گرفته است که با تحریم انتخابات از سوی برخی از نیرو های سیاسی موجود در کشور اکثر کسانی که حق رای دارند در انتخابات شرکت نخواهند کرد.
درست درهمان نخستین ساعات انتخابات، شبکه خبری بی. بی. سی پیش بینی کرد که تنها 30 درصد از مردم ایران به پای صندوق های رای خواهند رفت و دلیل این مسئله را «تحریم انتخابات از سوی بسیاری ازگروههای با نفوذ» خواند .
در همین حال «عرب نیوز» نیز نتوانست نظری خوشبینانه تر از30 درصد از رای دهندگان را پیش بینی کند و جالب این است که این شبکه دغدغه حکومت ایران را تنها برپایی صرف انتخابات عنوان کرد و نه میزان استقبال مردم ازآن.
آسوشیتدپرس‌ که پیروزی محافظه‌کاران را درانتخابات از آثار محرومیت شر کت بعضی از اصلاح طلبان دانست، حدود ساعت 13به وقت ایران اعلام کرد بر اساس شمارش در بیشتر 207 حوزه انتخابیه، بیش از 40 درصد واجدین شرایط در انتخابات شرکت کرده اند، در حالیکه بر اساس گزارشات ستاد انتخابات تا ساعت30 :15روزشنبه از 139 حوزه انتخابیه در کشور بیش از 12 میلیون رای شمارش شده است.
بخش عربی بی. بی. سی نیز اعلام کرد که خبرنگار بی بی سی «جیم میور» در تهران گزارش داد که مردم در روز انتخابات در تهران پی در پی به صندوق های رای در تهران روی می آورند، اما در هر حال استقبال را به اندازه دوره گذشته انتخابات مجلس شورای اسلامی ندانست.
بی .بی .سی همچنین در تحلیلی که روز شنبه ارائه داد از پیروزی محافظه کاران تحت عنوان ائتلاف آباد گران یاد کرد و از سختی کار رئیس جمهور در دوسال باقی مانده از دوره ریاستش سخن به میان آورد.
جالب توجه است که در این میان دایه دلسوزتر از مادرطفل بی پناهی به نام «دموکراسی» در جهان یعنی کاخ سفید آمریکا نیز به اظهار نظر های همیشگی خود پرداخته و به شدت از دل نگرانی های خود درزمینه نبودن امکان رقابت وحضور برای نمایندگان اصلاح طلب خبر داد.
پیروزی یک جناح یا یک حزب در درون حکومت اصل مسلم انتخابات و فعالیت های سیاسی است و میزان آرای به دست آمده به نفع هر کدام از این جناح ها، احزاب و افراد بسته به عملکرد پیشین آنها و برنامه های مختلفی است که در زمینه های اقتصادی، اجتماعی و سیاسی اعلام می کنند.

اگر مردم مثلا آمریکا از عملکرد رئیس جمهوری از حزب دموکرات ناراضی بوده ودر دوره بعدی به نفع خویش می بینندکه به کاندیدایی ازحزب مقابل و برنامه های جدید وی رای دهند خلاف اصول دموکراسی به شمار می رود؟
آیا دموکراسی حکم می کند که در همه ادوار مجلس شورای اسلامی یک حزب یا یک جناح از اکثریت بر خودار باشد که شکست آن جناح چنین آه از نهاد داعیان و حامیان دموکراسی در جهان یعنی آمریکا ویا اتحادیه اروپا در آورده است.
اینکه جناح چپ در انتخابات دوره هفتم اکثریت خود را از دست داده و به اقلیت تبدیل می شود ، نمی تواند به زعم بسیاری از اعضای این جناح و برخی از بیگانگان یک برنامه از پیش تعیین شده و یا یک بازی سیاسی باشد ، بلکه این اکثریت در مجلس ششم امتحان خویش را پس داده و افکار عمومی که به آنها رای می دهند بهترین ارزیاب در این زمینه است.
صحنه سیاست جامعه احتیاج به نشاط و یک انرژی تازه دارد که شاید در عرصه انتخابات هفتم این نشاط و کار آمدی سیاسی تزریق شود.
امید است تا مجلس جدید به جای صرف وقت برای تسویه حساب های سیاسی و جناحی , بازوی همت خویش را صرف رفع مشکلات ملتی کند که با هزاران امید به پای صندوق های رای آمدند تا نمایندگان دلسوز و کار آمدی را انتخاب نمایند.

منبع: / خبرگزاری / قسط ۱۳۸۲/۱۲/۰۳

نظر شما