رابطه سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران
مقدمه:
سلامت روانی یکی از مهم ترین عوامل موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. دانش آموزانی که از سلامت روانی خوبی برخوردار هستند، تمایل بیشتری به شرکت در فعالیت های آموزشی دارند، از انگیزه تحصیلی بالاتری برخوردار هستند، تمرکز و توجه بهتری دارند، و عملکرد تحصیلی بهتری دارند.
این پایان نامه با هدف بررسی رابطه سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران انجام شده است.
روش تحقیق:
این تحقیق از نوع توصیفی-تحلیلی است. جامعه آماری این تحقیق شامل کلیه دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران در سال تحصیلی 1404-1403 است. نمونه آماری این تحقیق شامل 300 نفر از دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران است که به روش نمونه گیری تصادفی خوشه ای انتخاب شده اند.
برای جمع آوری داده های مورد نیاز از دو پرسشنامه سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی استفاده شده است.
یافته های تحقیق:
یافته های این تحقیق نشان می دهد که بین سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی دانش آموزان مقطع متوسطه شهر تهران رابطه مثبت و معناداری وجود دارد. دانش آموزانی که از سلامت روانی بهتری برخوردار هستند، عملکرد تحصیلی بهتری دارند.
بحث و نتیجه گیری:
نتایج این تحقیق نشان می دهد که سلامت روانی یکی از عوامل مهم موثر بر پیشرفت تحصیلی دانش آموزان است. بنابراین، توجه به سلامت روانی دانش آموزان و بهبود آن می تواند به پیشرفت تحصیلی آنها کمک کند.
پیشنهاد ها:
با توجه به یافته های این تحقیق، پیشنهاد می شود اقدامات زیر برای بهبود سلامت روانی دانش آموزان انجام شود:
آموزش به دانش آموزان و والدین در مورد اهمیت سلامت روانی
ایجاد محیطی حمایتی و امن در مدارس
ارائه خدمات مشاوره و روان درمانی به دانش آموزانی که نیاز به آن دارند
محدودیت های تحقیق:
این تحقیق دارای محدودیت هایی به شرح زیر است:
جامعه آماری محدود
عدم استفاده از روش های آماری پیشرفته
پیشنهادات برای تحقیقات آتی:
با توجه به محدودیت های این تحقیق، پیشنهاد می شود تحقیقات آتی در این زمینه با توجه به موارد زیر انجام شود:
استفاده از جامعه آماری بزرگتر
استفاده از روش های آماری پیشرفته
بررسی رابطه سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در مقاطع تحصیلی مختلف
بررسی رابطه سلامت روانی و پیشرفت تحصیلی در زمینه های مختلف تحصیلی
نظر شما