موضوع : پژوهش | مقاله

ارتباط بین نمرات غربالگری حرکت کارکردی با تبحر حرکتی و سطح فعالیت بدنی کودکان دبستانی

مقدمه
تبحر حرکتی به توانایی انجام حرکات پیچیده و هماهنگ در زندگی روزمره گفته می‌شود. این توانایی در کودکان دبستانی نقش مهمی در انجام فعالیت‌های تحصیلی، اجتماعی و ورزشی دارد. سطح فعالیت بدنی نیز از عوامل مهمی است که بر سلامت جسمی و روانی کودکان تأثیر می‌گذارد.
غربالگری حرکت کارکردی (FMS) یک ابزار ارزیابی است که به شناسایی اختلالات حرکتی احتمالی در کودکان کمک می‌کند. این ابزار پنج حرکت را ارزیابی می‌کند که برای عملکردهای روزمره ضروری هستند.
روش
در این مطالعه توصیفی همبستگی، 94 دختر دبستانی 10 تا 13 ساله به روش تصادفی خوشه‌ای انتخاب شدند. تبحر حرکتی آنها با آزمون برونینکس اوزرتسکی-فرم کوتاه (BOT-2)، سطح فعالیت بدنی آنها با فرم کوتاه پرسشنامه بین المللی فعالیت‌بدنی کودکان و نوجوانان (IPAQ-SF) و کارکرد حرکت آنها با آزمون غربالگری حرکت کارکردی (FMS) مورد ارزیابی قرار گرفت.
یافته‌ها
نتایج نشان داد که بین نمرات آزمون غربالگری حرکت کارکردی کودکان با نمره کل برونینکس اوزرتسکی آنها ارتباط معنی‌داری وجود دارد (000/0P=). این بدان معناست که کودکانی که نمرات بالاتری در آزمون غربالگری حرکت کارکردی دارند، تبحر حرکتی بهتری نیز دارند.
اما، همبستگی بین نمره کل آزمون غربالگری حرکت کارکردی با نمره کل سطح فعالیت‌بدنی معنی‌دار نبود (267/0P=). این بدان معناست که بین کارکرد حرکت و سطح فعالیت بدنی کودکان رابطه مستقیمی وجود ندارد.
بحث و نتیجه‌گیری
نتایج این مطالعه نشان می‌دهد که غربالگری حرکت کارکردی می‌تواند به شناسایی کودکانی که در معرض خطر اختلالات حرکتی هستند، کمک کند. این کودکان می‌توانند از برنامه‌های مداخله‌ای برای بهبود تبحر حرکتی خود بهره‌مند شوند.
با توجه به اینکه ارتباط معناداری بین کارکرد حرکت و سطح فعالیت بدنی کودکان مشاهده نشد، می‌توان نتیجه گرفت که عوامل دیگری نیز در سطح فعالیت بدنی کودکان نقش دارند. این عوامل می‌توانند شامل عوامل فردی، خانوادگی و اجتماعی باشند.
پیشنهادات
با توجه به یافته‌های این مطالعه، پیشنهاد می‌شود از غربالگری حرکت کارکردی به عنوان یک ابزار غربالگری اولیه برای شناسایی کودکان در معرض خطر اختلالات حرکتی استفاده شود. همچنین، پیشنهاد می‌شود مطالعات بیشتری در زمینه عوامل مؤثر بر سطح فعالیت بدنی کودکان انجام شود.

نظر شما