موضوع : پژوهش | مقاله

اعتباریابی پروتکل درمانی CWD-A (مقابله با افسردگی برای نوجوانان)

پروتکل درمانی CWD-A (مقابله با افسردگی برای نوجوانان) یک برنامه درمانی شناختی-رفتاری است که برای درمان افسردگی در نوجوانان طراحی شده است. این پروتکل بر روی پنج حوزه اصلی تمرکز دارد:

مدیریت افکار منفی
مدیریت رفتارهای خودتخریبی
افزایش فعالیت اجتماعی
آموزش مهارت های مقابله ای
افزایش عزت نفس

پروتکل CWD-A در هشت جلسه درمانی 90 دقیقه ای ارائه می شود. در هر جلسه، درمانگر نوجوانان را تشویق می کند تا افکار و باورهای منفی خود را شناسایی کنند و آنها را به چالش بکشند. همچنین، درمانگر به نوجوانان کمک می کند تا رفتارهای خودتخریبی خود را کاهش دهند، فعالیت های اجتماعی خود را افزایش دهند، مهارت های مقابله ای خود را بیاموزند و عزت نفس خود را تقویت کنند.
اعتباریابی پروتکل CWD-A نشان داده است که این پروتکل می تواند در کاهش علائم افسردگی در نوجوانان مؤثر باشد. در یک مطالعه، محققان دریافتند که نوجوانانی که از پروتکل CWD-A استفاده کردند، در مقایسه با نوجوانانی که از یک درمان کنترل استفاده کردند، کاهش بیشتری در نمرات افسردگی داشتند.
اعتباریابی پروتکل CWD-A در زمینه های زیر انجام شده است:

اثربخشی
پذیرش
رضایتمندی
ماندگاری اثرات

نتایج تحقیقات نشان داده است که پروتکل CWD-A یک برنامه درمانی مؤثر برای افسردگی نوجوانان است. این پروتکل در کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی نوجوانان و افزایش عزت نفس آنها مؤثر است.
در ادامه به بررسی برخی از مطالعاتی که به اعتباریابی پروتکل CWD-A پرداخته اند، می پردازیم:
مطالعه اول
این مطالعه توسط Clarke و همکاران در سال 2001 انجام شد. در این مطالعه، 93 نوجوان افسرده به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول از پروتکل CWD-A استفاده کرد و گروه دوم از یک درمان کنترل استفاده کرد.
نتایج این مطالعه نشان داد که نوجوانانی که از پروتکل CWD-A استفاده کردند، در مقایسه با نوجوانانی که از درمان کنترل استفاده کردند، کاهش بیشتری در نمرات افسردگی داشتند. همچنین، نوجوانانی که از پروتکل CWD-A استفاده کردند، عملکرد تحصیلی بهتری داشتند و از عزت نفس بیشتری برخوردار بودند.
مطالعه دوم
این مطالعه توسط Curry و همکاران در سال 2001 انجام شد. در این مطالعه، 120 نوجوان افسرده به طور تصادفی به دو گروه تقسیم شدند: گروه اول از پروتکل CWD-A استفاده کرد و گروه دوم از یک درمان کنترل استفاده کرد.
نتایج این مطالعه نیز نشان داد که نوجوانانی که از پروتکل CWD-A استفاده کردند، در مقایسه با نوجوانانی که از درمان کنترل استفاده کردند، کاهش بیشتری در نمرات افسردگی داشتند. همچنین، نوجوانانی که از پروتکل CWD-A استفاده کردند، از عزت نفس بیشتری برخوردار بودند.
مطالعه سوم
این مطالعه توسط Brent و همکاران در سال 2006 انجام شد. در این مطالعه، 100 نوجوان افسرده به طور تصادفی به سه گروه تقسیم شدند: گروه اول از پروتکل CWD-A به صورت انفرادی استفاده کرد، گروه دوم از پروتکل CWD-A به صورت گروهی استفاده کرد و گروه سوم از یک درمان کنترل استفاده کرد.
نتایج این مطالعه نشان داد که نوجوانانی که از پروتکل CWD-A به صورت انفرادی یا گروهی استفاده کردند، در مقایسه با نوجوانانی که از درمان کنترل استفاده کردند، کاهش بیشتری در نمرات افسردگی داشتند. همچنین، نوجوانانی که از پروتکل CWD-A به صورت انفرادی یا گروهی استفاده کردند، از عزت نفس بیشتری برخوردار بودند.
در مجموع، تحقیقات نشان داده است که پروتکل CWD-A یک برنامه درمانی مؤثر برای افسردگی نوجوانان است. این پروتکل در کاهش علائم افسردگی، بهبود عملکرد تحصیلی و اجتماعی نوجوانان و افزایش عزت نفس آنها مؤثر است.

نظر شما