موضوع : پژوهش | کتاب

معرفی کتاب «خاک کارخانه»: صدای کارگران چیت‌سازی بهشهر

«خاک کارخانه» به قلم شیوا خادمی، روایتی از تاریخ شفاهی کارخانه چیت‌سازی بهشهر و خاطرات کارگران این کارخانه است. این کتاب در مراسمی با حضور نویسنده، نفیسه مرشدزاده (مدیرمسئول نشر اطراف) و جمعی از علاقه‌مندان در نشر اطراف رونمایی شد.
نفیسه مرشدزاده در این مراسم گفت: «خاک کارخانه» حاصل تلاش چندین ساله شیوا خادمی است. او با ظرافت و دقت به سراغ کارگران این کارخانه رفته و خاطرات آن‌ها را ثبت کرده است. این کتاب به نوعی تاریخ شفاهی کارخانه چیت‌سازی بهشهر است و صدای کارگران این کارخانه را به گوش مخاطب می‌رساند.
مرشدزاده با اشاره به اهمیت ثبت خاطرات کارگران، گفت: این خاطرات بخشی از تاریخ کشور ما هستند و باید ثبت و ضبط شوند. کتاب «خاک کارخانه» به خوبی این کار را انجام داده و توانسته صدای کارگران را به گوش مخاطب برساند.
شیوا خادمی، نویسنده کتاب «خاک کارخانه» نیز در این مراسم گفت: من در این کتاب سعی کردم به دور از نگاه کلیشه‌ای به تاریخ کارخانه چیت‌سازی بهشهر نگاه کنم. من می‌خواستم روایت کارگران این کارخانه را بشنوم و آن را ثبت کنم.
خادمی با اشاره به چالش‌های نگارش این کتاب، گفت: یکی از چالش‌های من این بود که کارگران به من اعتماد کنند و خاطرات خود را با من به اشتراک بگذارند. خوشبختانه من توانستم با آن‌ها ارتباط برقرار کنم و آن‌ها خاطرات خود را با من در میان گذاشتند.
نویسنده کتاب «خاک کارخانه» در ادامه گفت: من در این کتاب سعی کردم به جزئیات توجه کنم. من می‌خواستم خواننده با خواندن این کتاب، حس حضور در کارخانه چیت‌سازی بهشهر را داشته باشد.
در پایان این مراسم، از کتاب «خاک کارخانه» رونمایی شد و تعدادی از کارگران حاضر در مراسم به بیان خاطرات خود از کارخانه چیت‌سازی بهشهر پرداختند.
علاقه‌مندان برای تهیه کتاب «خاک کارخانه» می‌توانند به وب‌سایت نشر اطراف مراجعه کنند.
لینک خبر:
ibna.ir/x6jDD

نظر شما