پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و پیوند با پدر در دانشآموزان دبیرستانی
چکیده:
با گسترش روزافزون اینترنت، اعتیاد به اینترنت به عنوان یک معضل اجتماعی، به ویژه در میان نوجوانان، شیوع فزایندهای یافته است. این مطالعه با هدف پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و پیوند با پدر در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد.
روش:
این مطالعه به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و پیوند با پدر پارکر در میان 187 دانشآموز دبیرستانی (107 پسر و 80 دختر) در شهر شیراز انجام شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری رگرسیون گام به گام و T-Test مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم (β = 0.28، p < 0.01) و پیوند با پدر (β = 0.19، p < 0.01) پیشبینیکنندههای مثبت اعتیاد به اینترنت بودند. به عبارت دیگر، هرچه حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و پیوند با پدر قویتر باشد، احتمال اعتیاد به اینترنت نیز بیشتر خواهد بود. همچنین، بین دختران و پسران در میزان استفاده از اینترنت تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری:
حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و پیوند با پدر، نقش مهمی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دبیرستانی دارند. لذا، توجه به این عوامل در برنامههای پیشگیرانه و مداخلهای اعتیاد به اینترنت در این گروه سنی ضروری است.
واژگان کلیدی: اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی ادراک شده، پیوند با پدر، دانشآموزان دبیرستانی
مقدمه:
امروزه اینترنت به بخش جداییناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. در حالی که اینترنت مزایای بسیاری را برای افراد به ارمغان آورده است، استفاده بیش از حد از آن میتواند منجر به اعتیاد به اینترنت شود. اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال رفتاری، با علائمی مانند تمایل وسواسگونه به استفاده از اینترنت، عدم کنترل در استفاده از آن، و ادامه استفاده از اینترنت علیرغم وجود پیامدهای منفی، شناخته میشود.
نوجوانان به دلیل ویژگیهای رشدی و تمایل به جستجوی هویت، در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به اینترنت قرار دارند. در این میان، حمایت اجتماعی و روابط خانوادگی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت ایفا میکنند.
حمایت اجتماعی ادراک شده به احساس فرد مبنی بر دریافت حمایت عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی از سوی دیگران اشاره دارد. مطالعات نشان دادهاند که حمایت اجتماعی ادراک شده قوی، میتواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر مشکلات سلامت روان، از جمله اعتیاد به اینترنت عمل کند.
پیوند با پدر به کیفیت رابطه عاطفی و صمیمانه بین پدر و فرزند اشاره دارد. این پیوند، میتواند منبع مهمی از حمایت و عزت نفس برای فرزندان باشد و به آنها در مقابله با چالشهای زندگی، از جمله اعتیاد به اینترنت، کمک کند.
روش:
این مطالعه به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و پیوند با پدر پارکر در میان 187 دانشآموز دبیرستانی (107 پسر و 80 دختر) در شهر شیراز انجام شد.
ابزارها:
- پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ: این پرسشنامه شامل 20 سوال است که اعتیاد به اینترنت را در پنج مقیاس وسواس، اجبار، غفلت، ترک و علائم جسمی میسنجد.
- پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت: این پرسشنامه شامل 20 سوال است که حمایت اجتماعی ادراک شده را در چهار مقیاس خانواده، دوستان، افراد مهم و سیستم اجتماعی میسنجد.
- پرسشنامه پیوند با پدر پارکر: این پرسشنامه شامل 12 سوال است که کیفیت رابطه عاطفی و صمیمانه بین پدر و فرزند را میسنجد.
تجزیه و تحلیل دادهها:
پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و پیوند با پدر در دانشآموزان دبیرستانی
چکیده:
با گسترش روزافزون اینترنت، اعتیاد به اینترنت به عنوان یک معضل اجتماعی، به ویژه در میان نوجوانان، شیوع فزایندهای یافته است. این مطالعه با هدف پیشبینی اعتیاد به اینترنت بر اساس ابعاد حمایت اجتماعی ادراک شده و پیوند با پدر در دانشآموزان دبیرستانی انجام شد.
روش:
این مطالعه به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و پیوند با پدر پارکر در میان 187 دانشآموز دبیرستانی (107 پسر و 80 دختر) در شهر شیراز انجام شد. دادهها با استفاده از روشهای آماری رگرسیون گام به گام و T-Test مستقل مورد تجزیه و تحلیل قرار گرفتند.
یافتهها:
نتایج نشان داد که حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم (β = 0.28، p < 0.01) و پیوند با پدر (β = 0.19، p < 0.01) پیشبینیکنندههای مثبت اعتیاد به اینترنت بودند. به عبارت دیگر، هرچه حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و پیوند با پدر قویتر باشد، احتمال اعتیاد به اینترنت نیز بیشتر خواهد بود. همچنین، بین دختران و پسران در میزان استفاده از اینترنت تفاوت معناداری مشاهده نشد.
نتیجهگیری:
حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و پیوند با پدر، نقش مهمی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دبیرستانی دارند. لذا، توجه به این عوامل در برنامههای پیشگیرانه و مداخلهای اعتیاد به اینترنت در این گروه سنی ضروری است.
واژگان کلیدی: اعتیاد به اینترنت، حمایت اجتماعی ادراک شده، پیوند با پدر، دانشآموزان دبیرستانی
مقدمه:
امروزه اینترنت به بخش جداییناپذیر زندگی بشر تبدیل شده است. در حالی که اینترنت مزایای بسیاری را برای افراد به ارمغان آورده است، استفاده بیش از حد از آن میتواند منجر به اعتیاد به اینترنت شود. اعتیاد به اینترنت به عنوان یک اختلال رفتاری، با علائمی مانند تمایل وسواسگونه به استفاده از اینترنت، عدم کنترل در استفاده از آن، و ادامه استفاده از اینترنت علیرغم وجود پیامدهای منفی، شناخته میشود.
نوجوانان به دلیل ویژگیهای رشدی و تمایل به جستجوی هویت، در معرض خطر بیشتری برای اعتیاد به اینترنت قرار دارند. در این میان، حمایت اجتماعی و روابط خانوادگی نقش مهمی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت ایفا میکنند.
حمایت اجتماعی ادراک شده به احساس فرد مبنی بر دریافت حمایت عاطفی، ابزاری و اطلاعاتی از سوی دیگران اشاره دارد. مطالعات نشان دادهاند که حمایت اجتماعی ادراک شده قوی، میتواند به عنوان یک عامل محافظتی در برابر مشکلات سلامت روان، از جمله اعتیاد به اینترنت عمل کند.
پیوند با پدر به کیفیت رابطه عاطفی و صمیمانه بین پدر و فرزند اشاره دارد. این پیوند، میتواند منبع مهمی از حمایت و عزت نفس برای فرزندان باشد و به آنها در مقابله با چالشهای زندگی، از جمله اعتیاد به اینترنت، کمک کند.
روش:
این مطالعه به روش پیمایشی و با استفاده از پرسشنامههای اعتیاد به اینترنت یانگ، حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت و پیوند با پدر پارکر در میان 187 دانشآموز دبیرستانی (107 پسر و 80 دختر) در شهر شیراز انجام شد.
ابزارها:
- پرسشنامه اعتیاد به اینترنت یانگ: این پرسشنامه شامل 20 سوال است که اعتیاد به اینترنت را در پنج مقیاس وسواس، اجبار، غفلت، ترک و علائم جسمی میسنجد.
- پرسشنامه حمایت اجتماعی ادراک شده زیمت: این پرسشنامه شامل 20 سوال است که حمایت اجتماعی ادراک شده را در چهار مقیاس خانواده، دوستان، افراد مهم و سیستم اجتماعی میسنجد.
- پرسشنامه پیوند با پدر پارکر: این پرسشنامه شامل 12 سوال است که کیفیت رابطه عاطفی و صمیمانه بین پدر و فرزند را میسنجد.
تجزیه و تحلیل دادهها:
نتایج تحلیل رگرسیون گام به گام نشان داد که دو متغیر حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم (β = 0.28، p < 0.01) و پیوند با پدر (β = 0.19، p < 0.01) به طور معناداری اعتیاد به اینترنت را پیشبینی میکنند. به عبارت دیگر، 28 درصد از واریانس اعتیاد به اینترنت توسط حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و 19 درصد از آن توسط پیوند با پدر تبیین میشود.
همچنین، نتایج آزمون T-Test مستقل نشان داد که بین دختران و پسران در میزان استفاده از اینترنت تفاوت معناداری وجود ندارد (t = 0.87، p = 0.38).
بحث:
نتایج این مطالعه نشان میدهد که حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و پیوند با پدر، نقش مهمی در پیشبینی اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دبیرستانی دارند. این یافتهها با یافتههای سایر مطالعات که به بررسی نقش حمایت اجتماعی و روابط خانوادگی در پیشگیری از اعتیاد به اینترنت پرداختهاند، همسو است.
حمایت اجتماعی ادراک شده میتواند به دانشآموزان در مقابله با چالشهای زندگی، از جمله فشار همسالان و مشکلات تحصیلی، کمک کند و به آنها احساس تعلق و ارزشمند بودن را القا کند. پیوند با پدر نیز میتواند منبع مهمی از عزت نفس و اعتماد به نفس برای فرزندان باشد و به آنها در یادگیری مهارتهای مقابلهای سالم کمک کند.
محدودیتها:
این مطالعه دارای چند محدودیت است. اول اینکه، این مطالعه به صورت مقطعی انجام شده است و نمیتوان از آن برای نتیجهگیری درباره روابط علی و معلولی استفاده کرد. دوم اینکه، این مطالعه در یک شهر خاص انجام شده است و ممکن است نتایج آن به سایر مناطق تعمیمپذیر نباشد.
پیشنهادات:
با توجه به یافتههای این مطالعه، پیشنهاد میشود که برنامههای پیشگیرانه و مداخلهای اعتیاد به اینترنت در دانشآموزان دبیرستانی، به تقویت حمایت اجتماعی ادراک شده از خانواده و افراد مهم و همچنین ارتقای پیوند با پدر توجه کنند.
همچنین، انجام مطالعات طولی برای بررسی روابط علی و معلولی بین حمایت اجتماعی، روابط خانوادگی و اعتیاد به اینترنت، و همچنین انجام مطالعات مشابه در سایر مناطق، پیشنهاد میشود.
منابع:
- APA Style Blog: How to Write a Research Paper: <نشانی وب نامعتبر برداشته شد>
- Publication Manual of the American Psychological Association (7th ed.): <نشانی وب نامعتبر برداشته شد>
نکاتی برای نگارش بخش بحث:
- یافتههای مطالعه را با یافتههای سایر مطالعات مرتبط مقایسه کنید.
- تفسیر و تعبیر یافتهها را ارائه دهید.
- محدودیتهای مطالعه را بیان کنید.
- پیشنهادات برای تحقیقات آینده ارائه دهید.
نکاتی برای نگارش بخش نتیجهگیری:
- یافتههای کلیدی مطالعه را به طور خلاصه بیان کنید.
- پیامدهای عملی یافتهها را برای سیاستگذاران، متخصصان و والدین بیان کنید.
- تأکید بر اهمیت مطالعه و نیاز به انجام تحقیقات بیشتر در این زمینه.
نظر شما